14-åring - hjälp!
Ni måste jobba från två håll tänker jag. Dels med rutiner, förväntningar och kärlek, dels med det fysiska våldet.
I stort sett börjar hon dagarna med att få en utskällning för henne. Jag tror inte hon mår något vidare i det. Skulle hon vara hjälpt av typ checklista med morgonrutiner? Whiteboardtavla med veckans aktiviteter och läxor? Jag tolkar det som att hon inte är någon morgonmänniska, men inte lärt sig hantera det. Supertydligt med exakt vad som gäller då är bra. Och försök förebygga gräl. Strunt i om hon äter frukost, men se till att hon får med sig en frukt eller drickyoghurt eller något. Tandborste+tandkräm kan hon också ha med sig och borsta lite senare.
Går det att messa med henne i stunder när hon är svår att prata med? Men inte morgnar tror jag. Stärk hennes självkänsla, beröm och uppmuntra.
Sen det fysiska våldet måste ni ha nolltolerans mot. Var supertydlig och bryt direkt. Hjälp henne med att sätta ord på sin ilska istället.
BUP ger inget stöd säger du. Skolans kurator då? Mer mot henne än familjen, så beror ju på om hon vill ta emot förstås, men ni kan ju uppmuntra henne.