• evelinagra1

BIM mars 2022

Hittade ingen mars tråd så tror inte det finns någon än så tänkte att jag startar en

detta blir vårat 14e försök tror jag har tappat räkningen haha.. vi har gjort en utredning och de har inte hittat något ?fel? på någon av oss så nu står vi i kö för vidare utredning och behandling men jag hoppas såklart att vi inte ska behöva komma dit!

Förra månaden blev ägglossningen väldigt sen så är lite osäker på BIM men om det kommer i normal tid så borde bim bli 6/3

hoppas på många fina pluss denna månaden <3

6/3 evelinagra1 (14e försöket 1a barnet )

• Svar på tråden BIM mars 2022
  • HannaHQ

Hej!
    Jag är helt ny i familjeliv och har följt denna typ av trådar under nått halvår.
    Jag och min man blir 30 år i år och har påbörjat våra försök till en liten bebis, inga barn sedan innan.
    Jag har tidigare ätit p-piller i 12 år och slutat med dessa sommaren 2021. Mensen var lite hit och dit de första månaderna men nu har den varit regelbunden i 4 månader med ca 29 dagar cykel. Mitt problem är dock ägglossningen, den verkar ske så otroligt sent i cykeln vilket gör mig fundersam. jag testar med clearblues ägglossningstest sedan december och får ett positivt ägglossningstest ca 4 dagar innan mens, vilket verkar problematiskt då ägg inte hinner fästa.
    Är det någon som har liknande erfarenheter av sen ägglossning och ändå lyckats bli gravid alternativt sökt någon form av hjälp för detta? 

• MAKL
    evelinagra1 skrev 2022-03-01 19:05:19 följande:
    MAKL: ja jag har lagt in testerna såhär ser grafen ut 
    Jag tycker det ser ut som att ägglossningen var dagen innan NC har bekräfta. Den tydliga lilla dippen dagen innan är den typiska ägglossnings dippen, dagarna efter så höjs tempen igen som den ska. Dippen beror på att östrogenet peakar och då får man lite lägre temp. När östrogenet sen sjunker igen vilket det gör när ägget har släppt så höjs temperaturen en aning då progesteronet ska ta över. Så jag tror att du har gått efter helt rätt tankar så du behöver inte stressa bara för det här. NC har gjort samma sak för mig flera gånger när jag använde den. Jag kunde ju se helt klart att appen hade fel pga det jag själv visste om tempkurvor så jag slutade med NC då jag tyckte den inte gav mig något jag inte redan visste.
  • MAKL

HannaHQ: Det låter lite väl konstigt att du ska kunna ha ägglossning så sent i cykeln. Hormonet Lh finns ju alltid i kroppen och kan nästan alltid ses på testen och ger utslag men har du fått peak alltså lika starka sträck/fast glad gubbe så sent i cykel? Testar du hela cykeln?
    Som den skrivs lite om just nu i tråden så är egentligen tempen det enda sättet att bekräfta att ägglossning har skett. Utslag på ägglossnings test visar bara att hormonet för att släppa ett ägg finns där men det behöver inte betyda att ägget faktiskt släpper då. Så du kanske kan börja ta tempen varje morgon direkt du vaknar och skriva in det i en app så ser du om/när du har ägglossning. Det finns massa info om detta på nätet. Annars kan jag tipsa om att läsa på hemsidan vulverine. Hon är jätte duktig och du kan läsa hennes blogg och titta på webinariun om massa olika saker hon lär ut om kvinnokroppen.

• HannaHQ

MAKL: Ja, jag testar 2 dagar efter sista mensdagen tom ägglossning. Får glad gubbe ca 4 dagar innan mens, i övrigt inga utslag. Ett exempel är att jag hade mens 13-19 januari, testade from 21 januari och bör haft ägglossning kring 26-28 januari. Fortsätter testa och får glad gubbe 10 februari och sedan kom mensen 14 februari..
    Jag har inte använt mig av Natural Cycles innan, har haft tanken om att ett så tydligt ägglossningstest är enklare för mig att tolka då man antingen får en glad eller tom gubbe.
    Jag läste litegrann om sena ägglossningar och att de flesta har ca 14 dagar mellan mens och ägglossning och att så sen ägglossning kan tyda på PCOS osv, vill dock inte läsa för mycket då detta känns oroväckande och vill inte ge mig själv hjärnspöken i onödan! 

• Kiiwii
    HannaHQ skrev 2022-03-01 19:17:42 följande:

Hej!
    Jag är helt ny i familjeliv och har följt denna typ av trådar under nått halvår.
    Jag och min man blir 30 år i år och har påbörjat våra försök till en liten bebis, inga barn sedan innan.
    Jag har tidigare ätit p-piller i 12 år och slutat med dessa sommaren 2021. Mensen var lite hit och dit de första månaderna men nu har den varit regelbunden i 4 månader med ca 29 dagar cykel. Mitt problem är dock ägglossningen, den verkar ske så otroligt sent i cykeln vilket gör mig fundersam. jag testar med clearblues ägglossningstest sedan december och får ett positivt ägglossningstest ca 4 dagar innan mens, vilket verkar problematiskt då ägg inte hinner fästa.
    Är det någon som har liknande erfarenheter av sen ägglossning och ändå lyckats bli gravid alternativt sökt någon form av hjälp för detta? 

Många får positiva ÄL-test när man närmar sig dagen för beräknad mens, så det kan ju vara därför du fått mkt stegring på ÄL-testet och att du missat stegringen för själva ägglossningen :)
  • MAKL
    HannaHQ skrev 2022-03-01 19:55:33 följande:

MAKL: Ja, jag testar 2 dagar efter sista mensdagen tom ägglossning. Får glad gubbe ca 4 dagar innan mens, i övrigt inga utslag. Ett exempel är att jag hade mens 13-19 januari, testade from 21 januari och bör haft ägglossning kring 26-28 januari. Fortsätter testa och får glad gubbe 10 februari och sedan kom mensen 14 februari..
    Jag har inte använt mig av Natural Cycles innan, har haft tanken om att ett så tydligt ägglossningstest är enklare för mig att tolka då man antingen får en glad eller tom gubbe.
    Jag läste litegrann om sena ägglossningar och att de flesta har ca 14 dagar mellan mens och ägglossning och att så sen ägglossning kan tyda på PCOS osv, vill dock inte läsa för mycket då detta känns oroväckande och vill inte ge mig själv hjärnspöken i onödan! 

Jag förstår att det känns lättare att bara få en smiley eller en tom ring. Men som jag sa tidigare så behöver det inte betyda att du kommer ha ägglossning bara för att testen blir positiva. Det är bara hjärnans signal om att äggstockarna ska försöka att släppa ett ägg. Men det kan hända att något ägg aldrig släppa trotts hjärnans signal. Det kan vara så att ägglossningen inte ens går igenom för dig när testen är positiva så att du inte har fått igång ägglossningen ordentligt. 4 dagar mellan ägglossning och mens är på tok för kort för att ett ägg ska hinna fästa om det blivit befruktat. Det kan tyda på PCO/PCOS men jag tror mer på att dina hormoner inte är på rätt nivå efter piller stop. 
  • evelinagra1

MALK: tack snälla för att du tar dig tiden att svara och hjälpa till! Det betyder så mycket, jag hoppas att ägglossningen var på lördagen men får tänka att jag ändå inte kan göra något åt det nu och att även om vi hade haft sex en till dag är inte inte säkert att det hade blivit något ändå, har ju ändå försökt 14 månader och inte blivit hittils även fast vi haft sex nära och på ägglossnings dagaen..

• MAKL
    evelinagra1 skrev 2022-03-01 20:16:51 följande:

MALK: tack snälla för att du tar dig tiden att svara och hjälpa till! Det betyder så mycket, jag hoppas att ägglossningen var på lördagen men får tänka att jag ändå inte kan göra något åt det nu och att även om vi hade haft sex en till dag är inte inte säkert att det hade blivit något ändå, har ju ändå försökt 14 månader och inte blivit hittils även fast vi haft sex nära och på ägglossnings dagaen..

Bara roligt att kunna hjälpa till :) Nej gjort är gjort så det är bara att se framåt nu. Jag vet exakt hur det känns, vi är inne på månad 18 nu utan resultat trots att vi också prickar in varje ägglossning. Stressen att optimera kring ägglossning är därav ganska hög kan jag känna då man egentligen inte orkar kämpa fler månader men gör det oavsett.
  • Gurre94

På tal om sen ägglossning och NC, jag verkar ha ägglossning mellan dag 19-23, cykeln har blivit lite långre sista månaderna, ca 31- 33 dagar, är det också ?för? sent för att ägget ska hinna fästa?? Aldrig ens tänkt att det kan vara det som förstörGråter

• evelinagra1
    Gurre94 skrev 2022-03-01 20:55:13 följande:

På tal om sen ägglossning och NC, jag verkar ha ägglossning mellan dag 19-23, cykeln har blivit lite långre sista månaderna, ca 31- 33 dagar, är det också ?för? sent för att ägget ska hinna fästa?? Aldrig ens tänkt att det kan vara det som förstörGråter

jag har de senaste månaderna också fått sen ägglossning precis som dig mellan 19-23 vet inte om det har något betydelse och kan göra det svårare att bli gravid?

Svar på tråden BIM mars 2022