HannaHQ skrev 2022-03-01 19:55:33 följande:
MAKL: Ja, jag testar 2 dagar efter sista mensdagen tom ägglossning. Får glad gubbe ca 4 dagar innan mens, i övrigt inga utslag. Ett exempel är att jag hade mens 13-19 januari, testade from 21 januari och bör haft ägglossning kring 26-28 januari. Fortsätter testa och får glad gubbe 10 februari och sedan kom mensen 14 februari..
Jag har inte använt mig av Natural Cycles innan, har haft tanken om att ett så tydligt ägglossningstest är enklare för mig att tolka då man antingen får en glad eller tom gubbe.
Jag läste litegrann om sena ägglossningar och att de flesta har ca 14 dagar mellan mens och ägglossning och att så sen ägglossning kan tyda på PCOS osv, vill dock inte läsa för mycket då detta känns oroväckande och vill inte ge mig själv hjärnspöken i onödan!
Jag förstår att det känns lättare att bara få en smiley eller en tom ring. Men som jag sa tidigare så behöver det inte betyda att du kommer ha ägglossning bara för att testen blir positiva. Det är bara hjärnans signal om att äggstockarna ska försöka att släppa ett ägg. Men det kan hända att något ägg aldrig släppa trotts hjärnans signal. Det kan vara så att ägglossningen inte ens går igenom för dig när testen är positiva så att du inte har fått igång ägglossningen ordentligt. 4 dagar mellan ägglossning och mens är på tok för kort för att ett ägg ska hinna fästa om det blivit befruktat. Det kan tyda på PCO/PCOS men jag tror mer på att dina hormoner inte är på rätt nivå efter piller stop.