• Baconpie

Letrozol 2022 - följas åt?

Hej!

Jag har svårt att bli gravid, konstaterad PCO med stor äggreserv trots mina 37 år. Inga barn sedan innan, ett sent missfall i juni 2021. Har långa cykler (ca 35 dagar) men brukar oftast ägglossa åtminstone 10 gånger per år. Innan vi provar IVF så tyckte min läkare att vi skulle köra fem cykler med Letrozol. Jag börjar första dosen om två dagar och känner mig pirrig och nervös. UL om 14 dagar för att kontrollera att jag ej blir överstimulerad och sen får vi förhoppningsvis prova bli gravida. Solig

Skulle väldigt gärna följas åt med flera som provar Letrozol. Finns ni där ute? 

• Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?
  • Vigge85
    Skåne97 skrev 2022-08-16 14:03:07 följande:
    Min mens kom i lördags men den har betett sig sjukt underligt. Började blöda vid 03 på natten lördagen och blödde i 1.5 dygn, det slutade alltså vid 15 söndagen. Blödde inte något alls efter det och tänkte att min mens brukar vara kort (4 dagar) men ett och ett halvt dygn var lite väl kort.

Vid 15 igår (dvs 1dygn senare) blödde jag lite, kanske fyllde en halv tampong och efter att jag tog ut den 2h senare har jag inte blött mer sedan dess.

Jag har aldrig varit med om att den slutar och börjar såhär och att det är så pass lite, var egentligen bara första dygnet det kom riktigt annars har det bara varit li sk/mörkrött och annars mest rosa/ljusrött. Nu blev det väldigt detaljerat men jag har som sagt aldrig varit med om detta tidigare, är det någon annan som kanske haft likadant eller håller min kropp bara på försöka göra allt för att inte fungera som normalt? 
    Hej
    Jag har haft korta mensperioder på två dagar. För mig är det inte ovanligt att det ibland blir så. Om du inte haft de innan så tänker jag ju direkt på en nidblödning. Men sen vill jag inte heller ge falska förhoppningar.

När jag hade nidblödning så fick jag bara i princip en lite större blödning på morgonen och sen va de så lite så jag kunde ha trosskydd bara i princip tills de slutade helt dagen efter.
    Men alla kvinnor är ju så olika. Jag skulle ta ett graviditetstest om jag vore du innan du börjar med en ny kur. Bara för att checka av läget. :)
  • Skåne97
    Vigge85 skrev 2022-08-16 14:21:50 följande:
    Hej
    Jag har haft korta mensperioder på två dagar. För mig är det inte ovanligt att det ibland blir så. Om du inte haft de innan så tänker jag ju direkt på en nidblödning. Men sen vill jag inte heller ge falska förhoppningar.

När jag hade nidblödning så fick jag bara i princip en lite större blödning på morgonen och sen va de så lite så jag kunde ha trosskydd bara i princip tills de slutade helt dagen efter.
    Men alla kvinnor är ju så olika. Jag skulle ta ett graviditetstest om jag vore du innan du börjar med en ny kur. Bara för att checka av läget. :)
    Jag förstår. Jag tänker dock att tempen sjunkit rejält, det hade den väl inte gjort ifall jag var gravid? Jag började tempa förra månaden så har inte riktigt hunnit bli hajj på hur alltid funkar än :) 
  • amandakollb
    Skåne97 skrev 2022-08-16 14:03:07 följande:
    Min mens kom i lördags men den har betett sig sjukt underligt. Började blöda vid 03 på natten lördagen och blödde i 1.5 dygn, det slutade alltså vid 15 söndagen. Blödde inte något alls efter det och tänkte att min mens brukar vara kort (4 dagar) men ett och ett halvt dygn var lite väl kort.

Vid 15 igår (dvs 1dygn senare) blödde jag lite, kanske fyllde en halv tampong och efter att jag tog ut den 2h senare har jag inte blött mer sedan dess.

Jag har aldrig varit med om att den slutar och börjar såhär och att det är så pass lite, var egentligen bara första dygnet det kom riktigt annars har det bara varit li sk/mörkrött och annars mest rosa/ljusrött. Nu blev det väldigt detaljerat men jag har som sagt aldrig varit med om detta tidigare, är det någon annan som kanske haft likadant eller håller min kropp bara på försöka göra allt för att inte fungera som normalt? 
    jag har ganska sparsam mens överlag, men dock utdragen över flera dagar. förra mensen var dock som du säger, typ 1,5 dagar men tror det berodde på att jag inte hade någon ägglossning förra cykeln så hade inte så mycket att blöda ut. och det hade väl du? 

och har du tagit nåt till gravtest förresten? nu när kurvan vände upp igen så skulle jag gjort det! :) 
  • Vigge85
    amandakollb skrev 2022-08-15 22:02:20 följande:
    Har du kunnat utläsa något från tempen Ännu? Eller fått positivt på stickorna?:) 
    Hittills så har jag inte märkt någon större tempökning direkt. Inte hållt på så länge men kollar alltid samma tidpunkt på dagen. Sen har alla mina ägglossningstester varit negativa med bara en tunn hint på två streck. Men dock så har jag fertilt sekret och känt hugg i magen vid iaf två tillfällen.

Så jag antar att min kropp försöker släppa ägget men misstänker att den kommer misslyckas. För den borde ha släppt igår med tanke på äggblåsans storlek men tog två tester och bara negativt.

Har läst att negativa svar inte alltid tyder på att man inte får ägglossning. Så jag får se om mensen kommer om två veckor för då vet jag om det släppte eller inte. Men jag och sambon har ju såklart haft lite kul ändå så man får hålla tummarna. :)

Planen är iaf att vänta till cd35 om ingen mens kommer innan dess, göra graviditetstest och sen köra igång med provera och letrozol igen om testet är negativt.

Hur går det för din del då?
  • Skåne97
    amandakollb skrev 2022-08-16 14:45:06 följande:
    jag har ganska sparsam mens överlag, men dock utdragen över flera dagar. förra mensen var dock som du säger, typ 1,5 dagar men tror det berodde på att jag inte hade någon ägglossning förra cykeln så hade inte så mycket att blöda ut. och det hade väl du? 

och har du tagit nåt till gravtest förresten? nu när kurvan vände upp igen så skulle jag gjort det! :) 
    Precis, jag har inte heller mycket men oftast 4 dagar. Har varit 5 några gånger och någon enstaka 3 men då blöder jag sparsamt men "konstant" tills sista dagen då det börjar bli mindre och mindre. Nu var det som sagt 1.5 dygn med mest i början innan det tog slut, kom tillbaka 1 dygn senare med lätt blödning och sen inget igen..

Jag har inte tagit något test sen jag tog det testa tidigt jag skrev om som var negativt, då på äl 11/12! 

Och ja, jag hade äl både enligt äl test samt at tempen steg. Hade även väldigt mycket känningar så har svårt att se att jag inte skulle haft äl! 
  • Vigge85
    Skåne97 skrev 2022-08-16 14:41:29 följande:
    Jag förstår. Jag tänker dock att tempen sjunkit rejält, det hade den väl inte gjort ifall jag var gravid? Jag började tempa förra månaden så har inte riktigt hunnit bli hajj på hur alltid funkar än :) 
    Jag har läst att man kan få avvikelser ibland när man tempar. Kollat mkt på nätet på olika kurvor. Tempen gick ju upp igen dagen efter din dipp så jag skulle tänka mig att den fortfarande är där uppe. Men innan mensen så ska tempen hålla sig lite över medel men dippa sen när mens startar. Fortsätter den hålla sig uppe även efter din blödning så skulle jag definitivt ta ett graviditetstest! 
  • Skåne97

Jag får ta ett test imorgon bitti helt enkelt bara så jag vet. Har ju påbörjat nya omgången med letrozol eftersom jag då blödde och ingenting var konstigt än. Känner ändå att jag vill veta innan jag tar nästa tablett imorgon :)  

• amandakollb
    Skåne97 skrev 2022-08-16 15:14:04 följande:

Jag får ta ett test imorgon bitti helt enkelt bara så jag vet. Har ju påbörjat nya omgången med letrozol eftersom jag då blödde och ingenting var konstigt än. Känner ändå att jag vill veta innan jag tar nästa tablett imorgon :)  

ja Låter bra att ta ett test idag, hur såg tempen ut imorse? Och har du tagit ett test?:)) 
  • amandakollb

jag har ju tagit ett test igårmorse och iförrgår morse som var väääldigt svagt positiva, och igårkväll helt negativt så började ställa in mig på kemisk graviditet men nu på morgonen fick jag detta? Måste väl vara positivt? 
  • Vigge85
    amandakollb skrev 2022-08-17 06:38:18 följande:
    jag har ju tagit ett test igårmorse och iförrgår morse som var väääldigt svagt positiva, och igårkväll helt negativt så började ställa in mig på kemisk graviditet men nu på morgonen fick jag detta? Måste väl vara positivt? 
    Det som var i förrgår kanske berodde på att du hade tagit en tablett letrozol. Dom har sagt till mig att man inte ska ta dom om man misstänker en graviditet.
    Jag tycker testet visar positivt på bilden. Men om letrozol kan påverka testresultatet vet jag inte säkert.
    Jag tycker du ska avvakta med en till tablett och ring in till gyn idag så fort du kan och hör med dom vad du ska göra.
    För har man positivt svar så bör man kolla upp det om det stämmer innan man går vidare med kuren.
    Håller tummarna för dig! :)
Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?