• Anonym (TS)

Introducera barnen för nya mannen, tips?

Det börjar vara aktuellt att introducera mina 4 barn för min nya (eller ja 8 mån sedan) kille. Han är barnlös, och vi palnerar gemensamma barn i framtiden. 

Mina barn är 6,10,11,14. Nu är det alltså dags att flytta ihop och involvera barnen i vardagen. Barnen bor med sin pappa 65%, resten med mig.
    Tips behövs hur det skall gå smidigast.
    Stressen ligger väl i att 10 åringen har adhd och trotssyndrom, så inte alltid så lätt att ha att göra med...
    Jag vill såklart att barnen skall känna sig bekväma, (dom vet om honom, och vill nu träffa honom). Och tänker också på mannen, att hur han upplever det.
    Vad skall vi hitta på, så att det inte blir för styvt och stressigt?
    Hur har andra gjort? Ångrar nästan att vi inte introducerat han tidigare, känns nervöst.

• Svar på tråden Introducera barnen för nya mannen, tips?
  • Anonym (Jesus)

8 månader är ingenting i sammanhanget och du har fyra barn. Planerar redan en ny unge, inte konstigt världen ser ut som den gör.

• Limajo

Ska ni flytta ihop nu innan de ens träffats? Måste det gå så fort? Eller missuppfattar jag dig?

Jag skulle ta det jättelugnt och se till att alla trivs ihop innan det blir aktuellt att bo ihop. Sova över och kanske semestra ihop först.

• Anonym (Hjälp)

Varför så galet bråttom? Låt honom träffa barnen på en middag eller liknande. Men att flytta ihop och skaffa barn (!!) Bör ni vänta med minst ett par år!!

• Anonym (Mia)

Steg 1. Träffas ute. Där det inte blir stelt och så mycket fokus på att tvångs umgås. Typ en timme i lekparken, en bio eller att din kille följer med på någon av barnens aktiviteter. Behöver inte vara alla barn samtidigt. Gör så några gånger tills de känns bekvämt.

Steg 2. Bjud hem killen på en fika. Inte så att alla barnen behöver sitta ner och fika med er men så att de är hemma o säger hel. Upprepa i ett par månader kanske en gång i veckan?

Steg 3. Bjud hem killen på middag. Samma lika som steg 2.

Steg 4. Har du ärende till killens lägenhet? Hämta en mobilladdare eller vad som. Ta med något barn och stanna kvar o små prata en stund. Nästa tillfälle ta en fika.

Steg 5. Se till att killen bjuder hem er på middag och filmkväll.

Steg 6. Bjud tillbaka på middag och filmkväll. Barnen behöver inte se film med er utan kan leka om de vill men filmen ska vara anpassad till dem.

Steg 7. Upprepa alla steg flera gånger. Låt killen sova över någon gång ibland när barnen är hemma.

Steg 8. Åk på semester ihop. Om ni börjar med steg 1 nu hinns steg 8 med lagom till sommar semestern.

Steg 9. Fira jul ihop. Mellan sommaren o jul fortsätter ni med alla steg däremellan.

Steg 10. Utvärdera hur alla steg har gått. Är det något barn som behöver mer tid? Vad har fungerat och vad har varit stekt.

• Anonym (Taurus)

8 mån och planerar barn innan ni ens bott ihop?

Bestämma att flytta ihop innan barnen träffat honom?

Alldeles för tidigt för allt tycker jag.

Inlägget med olika steg var toppen

• Anonym (TS)

Var skrev jag att vi skall skaffa barn nu? I framtiden eventuellt. 
    Inte heller flytta ihop nu, men av praktiska skel om ett tag. Det är väl rätt normalt att flytta ihop i vuxen ålder. 
    Men det var ju inte detta tråden handlade om...

• Fjäril kär

Nu ska givetvis inte flytta ihop förrän ni vet hur ni funkar ihop som familj i vardagen.

Så hur du ska introducera din kille är givetvis utifrån förutsättningarna att ni vill bli familj. Då bjuder du in honom till er vardag så ni alla får se och visa hur det faktiskt ser ut en vanlig onsdagskväll. (tjat om gympakläder, läxor, äcklig mat, mobilen vid bordet, utbrotten från barnet med särskilda behov och tusen frågor om killen) Så en middag mitt i veckan med korv inkluderat kaos är en bra introduktion.

Samma sak gäller ju fortsättningsvis, han ska joina er vardag så mycket som möjligt för att faktiskt bilda sig en uppfattning om vad han ger sig in på och för att se om han faktiskt vill dela ert liv och klickar med barnen. . Givetvis kan ni hitta på roliga saker ihop och lite extra påhitt med barnen men undvik att skapa en rosaskimrande tillvaro som inte är förankrad i vardagen.

• Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2022-01-03 12:59:10 följande:

Nu ska givetvis inte flytta ihop förrän ni vet hur ni funkar ihop som familj i vardagen.

Så hur du ska introducera din kille är givetvis utifrån förutsättningarna att ni vill bli familj. Då bjuder du in honom till er vardag så ni alla får se och visa hur det faktiskt ser ut en vanlig onsdagskväll. (tjat om gympakläder, läxor, äcklig mat, mobilen vid bordet, utbrotten från barnet med särskilda behov och tusen frågor om killen) Så en middag mitt i veckan med korv inkluderat kaos är en bra introduktion.

Samma sak gäller ju fortsättningsvis, han ska joina er vardag så mycket som möjligt för att faktiskt bild
    a sig en uppfattning om vad han ger sig in på och för att se om han faktiskt vill dela ert liv och klickar med barnen. . Givetvis kan ni hitta på roliga saker ihop och lite extra påhitt med barnen men undvik att skapa en rosaskimrande tillvaro som inte är förankrad i vardagen.

Bra och realistiskt svar. Dock så bor barnen hos mig varannan helg to-sö. Så situationen är lite annan en om dom bodde med mig hela tiden. 
  • Anonym (TS)
    Limajo skrev 2022-01-03 12:35:54 följande:

Ska ni flytta ihop nu innan de ens träffats? Måste det gå så fort? Eller missuppfattar jag dig?

Jag skulle ta det jättelugnt och se till att alla trivs ihop innan det blir aktuellt att bo ihop. Sova över och kanske semestra ihop först.

Nej det skall vi inte. tidigast i sommar.
  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2022-01-03 12:59:10 följande:

Samma sak gäller ju fortsättningsvis, han ska joina er vardag så mycket som möjligt för att faktiskt bilda sig en uppfattning om vad han ger sig in på och för att se om han faktiskt vill dela ert liv och klickar med barnen. . Givetvis kan ni hitta på roliga saker ihop och lite extra påhitt med barnen men undvik att skapa en rosaskimrande tillvaro som inte är förankrad i vardagen.

Hur trevligt är det för barnen om man visar den sämsta sidan av vardagskaoset egentligen. Och mannen med för den delen... Jag förstår din point, verkligen, och klart han kommer uppleva allt detta. Men man vill ju nog köra en soft landing... Eller iallafall jag...
Svar på tråden Introducera barnen för nya mannen, tips?