• Anonym (TS)

Introducera barnen för nya mannen, tips?

Det börjar vara aktuellt att introducera mina 4 barn för min nya (eller ja 8 mån sedan) kille. Han är barnlös, och vi palnerar gemensamma barn i framtiden. 

Mina barn är 6,10,11,14. Nu är det alltså dags att flytta ihop och involvera barnen i vardagen. Barnen bor med sin pappa 65%, resten med mig.
    Tips behövs hur det skall gå smidigast.
    Stressen ligger väl i att 10 åringen har adhd och trotssyndrom, så inte alltid så lätt att ha att göra med...
    Jag vill såklart att barnen skall känna sig bekväma, (dom vet om honom, och vill nu träffa honom). Och tänker också på mannen, att hur han upplever det.
    Vad skall vi hitta på, så att det inte blir för styvt och stressigt?
    Hur har andra gjort? Ångrar nästan att vi inte introducerat han tidigare, känns nervöst.

• Svar på tråden Introducera barnen för nya mannen, tips?
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2022-01-03 15:47:39 följande:
    Varför så bråttom med allt?
    Jag upplever inte alls att det är bråttom. De flesta av mina vänner som träffar någon efter 30 flyttar ihop efter ca 1 år. Inget konstigt med det.
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2022-01-03 15:45:57 följande:

Okej, så låt säga att hon e med oss varannan helg när jag har barnen.Och i praktiken "bor" hemma hos mig all tid jag inte har barnen. vad är skillnaden? Att jag ibland är ensam med barnen? Och vi betalar för två lägenheter varav ena står tom 90% av tiden?

Eftersom ni är två kvinnor så bör ni gå ännu mera varsamt fram med att introducera din nya för dina barn. Det är oftasr en stor omställning att ens mamma är tillsammans med en kvinna.

Förhoppningsvis så tar dem det fint. Men det kan också gå rejält fel.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-03 14:02:56 följande:

Vore väl mest naivt att inte öht tänka på detta innan dom träffas. Jag förstår väl 100 % att det inte är en dans på rosor hela tiden.  Men självklart vill jag att första mötet skall vara trevligt för alla. 

Det är väl som i alla förhållanden, vardagen smyger sig på efter ett tag. Men inte visar man sina sämsta sidor på date ett precis.

Jag tror att precis alla som skall introducera en ny partner första gången för sina barn, tycker det känns nervöst.

Nu har tråden spårat ut till om jag är ett troll, för det är galet att introducera barn till nån man varit ihop med i 8 månader. Känns rätt skrattretande. Sen är det väl inte så konstigt att man ändå planerar en framtid med den man är tillsammans med? Sen kan det ju självklart ändå gå åt skogen, men det är väl knappast nåt man aktivt planerar..

Tycker inte att det är galet att planera att introducera barnen och mannen för varandra. Det som är galet är att du planerar att flytta ihop och skaffa barn innan du vet om dina barn och man är kompatibla med varandra. Iom att du har barnen så sällan så blir det ju ännu enklare att ha ett stabilt förhållande där ni ses och sover med varandra förutom varannan helg när du har barnen? Jag skrev lite steg i mitt tidigare svar som jag tycker är rätt enkla att förhålla sig till. Någon sa att det var snabbt för att du har barn med diagnos. Det vet jag inget om men tänker att det blir extra viktigt att anpassa efter alla dina barns olika förutsättningar. Hur kommer det sig att dina barn inte bor varannan vecka och hur blir de påverkade av att få ett småsyskon som bor heltid? Om ni är 40+ förstår jag att du skyndar då åldern tickar men du har ju redan fyra barn så du borde inte stressa. Man är lika mycket familj ändå vet du :)
  • Anonym (FA)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-03 15:49:29 följande:
    Jag upplever inte alls att det är bråttom. De flesta av mina vänner som träffar någon efter 30 flyttar ihop efter ca 1 år. Inget konstigt med det.
    Har de också 4 barn sedan tidigare?
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2022-01-03 15:50:54 följande:
    Eftersom ni är två kvinnor så bör ni gå ännu mera varsamt fram med att introducera din nya för dina barn. Det är oftasr en stor omställning att ens mamma är tillsammans med en kvinna.

Förhoppningsvis så tar dem det fint. Men det kan också gå rejält fel.
    Börjar spåra ut. Men som jag dirket korrigerade skall det självklart stå han. Inte hon.
  • Anonym (FA)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-03 15:45:57 följande:
    Okej, så låt säga att hon e med oss varannan helg när jag har barnen.Och i praktiken "bor" hemma hos mig all tid jag inte har barnen. vad är skillnaden? Att jag ibland är ensam med barnen? Och vi betalar för två lägenheter varav ena står tom 90% av tiden?
    Är det för ekonomin ni ska flytta ihop? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mia) skrev 2022-01-03 15:53:56 följande:
    Tycker inte att det är galet att planera att introducera barnen och mannen för varandra. Det som är galet är att du planerar att flytta ihop och skaffa barn innan du vet om dina barn och man är kompatibla med varandra. Iom att du har barnen så sällan så blir det ju ännu enklare att ha ett stabilt förhållande där ni ses och sover med varandra förutom varannan helg när du har barnen? Jag skrev lite steg i mitt tidigare svar som jag tycker är rätt enkla att förhålla sig till. Någon sa att det var snabbt för att du har barn med diagnos. Det vet jag inget om men tänker att det blir extra viktigt att anpassa efter alla dina barns olika förutsättningar. Hur kommer det sig att dina barn inte bor varannan vecka och hur blir de påverkade av att få ett småsyskon som bor heltid? Om ni är 40+ förstår jag att du skyndar då åldern tickar men du har ju redan fyra barn så du borde inte stressa. Man är lika mycket familj ändå vet du :)
    Öppnade detta några inlägg upp. Vi planerar att flytta ihop, men vill såklart att han träffar dom innan vi slår tag i saken.
    Jo jag vet att jag egentligen inte behöver stressa. Men han är ju barnfri och önskar barn.  Så allt måste ju tas i beaktelse.
  • Anonym (TS)
    Anonym (FA) skrev 2022-01-03 15:56:11 följande:
    Är det för ekonomin ni ska flytta ihop? 
    Nej. Men självklart är det enklare att leva ihop om man bor ihop. Och ekonomiskare. Vi bor INTE ute på landet... Så hyrorna av en 4 rummare i vårat område kan landa på 28 000 sek... 
  • Anonym (FA)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-03 15:58:00 följande:
    Nej. Men självklart är det enklare att leva ihop om man bor ihop. Och ekonomiskare. Vi bor INTE ute på landet... Så hyrorna av en 4 rummare i vårat område kan landa på 28 000 sek... 
    Så om det inte fungerar att bo ihop, så ska ni flytta igen? Varför funderar man överhuvudtaget på att sätta sig i en sådan dyr lägenhet, när man inte testat att bo ihop först? 
  • Anonym (dd)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-03 12:32:42 följande:
    Vad skall vi hitta på, så att det inte blir för styvt och stressigt?
    Ett litet sång- och dansnummer kanske?
Svar på tråden Introducera barnen för nya mannen, tips?