• Limajo

Introducera barnen för nya mannen, tips?

Ska ni flytta ihop nu innan de ens träffats? Måste det gå så fort? Eller missuppfattar jag dig?

Jag skulle ta det jättelugnt och se till att alla trivs ihop innan det blir aktuellt att bo ihop. Sova över och kanske semestra ihop först.

• Limajo
    Anonym (K) skrev 2022-01-03 14:01:57 följande:

Ja, han är ny. Vänta ett halvår till innan barnen träffar honom. Det är inte på långa vägar dags att flytta ihop och att ni ens diskuterar att skaffa barn i nuläget bådar inte gott för framtiden. Om ni fullföljer er plan som den ser ut nu kommer ni förstöra för båda dina barn och era ev. gemensamma, för relationen kommer så klart inte hålla särskilt länge när ni stressar på det här sättet. Bara glöm det ni tänkt er nu och ta saker i en lugnare takt. Du har ett ansvar som förälder här.

Fast att vänta ett år innan man ens träffas är väl ändå onödigt försiktigt. Någon månad är ju rimligt men sen kan man ju ses och fika med barn eller göra något annat lättsamt. Därefter kan man successivt och långsamt öka umgänget så alla känner sig trygga i situationen. Men det är dumt att planera flytt så fort?
  • Limajo

Jag tror den här tråden tog skruv för det låter verkligen som om du tänkt flytta ihop med mannen nu bums och i samma veva presentera honom för dina barn. Riktigt så var det ju inte. Självklart ska man kunna sträva efter att bo ihop med sin partner även om det finns barn med i bilden och för vissa kan det nog gå att göra det rätt snabbt och för andra tar det tid.

Innan man flyttar ihop måste ju alla parter i alla fall acceptera situationen. Man kanske inte kan förvänta sig att barnen ska vara överlyckliga men de måste ju vara okej med det för det är deras hem vi talar om. Även mannen måste ju vara okej med barnen och inte se dem som ett nödvändigt ont.

Det låter stressigt i mina öron att redan nu planera för en flytt i sommar men det kan ju gå. Ni får vara lyhörda och flexibla helt enkelt och inte se det som ett nederlag om det visar sig att något barn behöver mer tid på sig.

Svar på tråden Introducera barnen för nya mannen, tips?