• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • Anonym (Håkan)
    EpicF skrev 2022-01-11 09:55:24 följande:
    Uppmana ja. Men inte krävs. Vaccinet är frivilligt.
    Du är själv fullvaccinerad men krigar för antivaxxers rätt att vägra vaccin och ändå få jobba inom vården?
  • broderbob
    Anonym (q) skrev 2022-01-11 11:32:42 följande:
    Absolut är det problem, jag skriver ju det hela tiden.
    Men det är en ren lögn "att vården brakat ihop långt innan pandemin".
    EpicF skrev 2022-01-11 09:58:01 följande:
    Sjukvården har redan brakar ihop och der hände långt innan pandemin.
    Jag vet att du skriver detta men man måste förtydliga detta för de som inget förstår, vet man vad man talar om så har man inga svårigheter att bemöta dom som säger att det är pandemin som är orsaken, man måste se till att jobbet blir mer attraktivt, att man kan få ett större ansvar, mer utbildning och inte bara på första dagen kastas in i ett yrke man aldrig tidigare jobbat / känt till
  • Anonym (q)
    broderbob skrev 2022-01-11 11:03:44 följande:
    Undersköterskor kommer att få sin yrkestitel skyddad
    Problemet som jag ser det är inte titeln utan att kommuner och regioner medvetet anställer timanställda för att det är billigare men osäkrare ur många aspekter, bland annat smittspridning.
    Idag uppger 30% av all personal som jobbar som usk/biträden att de är timanställda eller endast får jobba deltid.

Skyddad titel är ett steg i rätt riktning men man silar mygg och sväljer kameler.
    Men det här handlar om att det är för dyrt för skattebetalarna att anställa tillräckligt mycket personal med tillsvidareanställningar. Vi, som skattebetalare prioriterar sänkta skatter istället för patientsäker vård och omsorg.
    Undersköterska är Sveriges vanligaste yrke. Det är därför man väljer att skydda yrkestiteln istället för att göra något åt själva grundproblemet.
  • Anonym (Frida)
    AndreaBD skrev 2022-01-11 10:31:08 följande:

Det är verkligen inte personangrepp. I det här fallet så är det ju faktiskt så....Om man tror på såna absurda teorier så har man problem. Och tyvärr så orsakar såna människor en hel del problem för andra. Jag tänker bara på den där mannen i Tyskland som dödade hela sin familj för att han trodde på såna historier......

Du tror själv på skeva teorier...
  • EpicF
    Anonym (q) skrev 2022-01-11 10:46:59 följande:

Japp. det är många som jobbar där, inte bara du. Du verkar ha glömt bort det.

En lögn blir inte sann bara för att du skriver det på ett forum.

Sluta ljug i framtiden.

Vi är väldigt många som jobbar inom vården och som vet att vårdpersonal har gått på knäna långt innan pandemin pga att det inte finns resurser, pengar och personal. Vården har kollapsat för länge sedan men pandemin blev droppen och då uppmärksammades problemer. Men fortfarande så görs inget åt det.
  • EpicF
    Anonym (q) skrev 2022-01-11 10:48:25 följande:

Nej. Den har problem och har haft det långt innan pandemin men den har inte kollapsat.

Sluta ljug.

Du får tro och tycka precis vad du vill. Men kom inte och säg att ljuger när du inte ens vet hur det faktiskt ligger till.
  • EpicF
    broderbob skrev 2022-01-11 11:03:44 följande:

Undersköterskor kommer att få sin yrkestitel skyddad

Det diskuteras och jag hoppas att det blir så. Men då måste utbildningen ändras och bli samma i hela Sverige.
  • EpicF
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-11 11:37:29 följande:

Du är själv fullvaccinerad men krigar för antivaxxers rätt att vägra vaccin och ändå få jobba inom vården?

Jag är trippelvaccinerade och "krigar" för att människor inte förstår att vaccinet är frivilligt och att ALLA själva väljer om de ska ha det eller inte. Jag "krigar" inte för antivaccernas sida. Men ja, dem har rätt att vägra vaccinet dem också. Precis som du och jag.
  • EpicF
    broderbob skrev 2022-01-11 11:47:51 följande:

Jag vet att du skriver detta men man måste förtydliga detta för de som inget förstår, vet man vad man talar om så har man inga svårigheter att bemöta dom som säger att det är pandemin som är orsaken, man måste se till att jobbet blir mer attraktivt, att man kan få ett större ansvar, mer utbildning och inte bara på första dagen kastas in i ett yrke man aldrig tidigare jobbat / känt till

Och högre lön för både ssk och usk.
  • broderbob
    EpicF skrev 2022-01-11 12:32:34 följande:
    Det diskuteras och jag hoppas att det blir så. Men då måste utbildningen ändras och bli samma i hela Sverige.
    När det diskuteras så gäller det över hela Sverige och inte över en viss del, du kan inte få en skyddad yrkestitel bara över en del utav landet. Däremot kan du få olika ansvarsfördelning pga av yrket - ett exempel inom sluten vården var nin befattning underställd avdelningsläkaren och inom öppenvården var min befattning underställd överläkaren och det är mycket viktigt då du får så mycket ansvar, inom sluten var det väldigt enkelt att lämna över det till avdelningsläkaren och vad som hände hade du aldrig 100% koll på
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?