molly50 skrev 2022-01-11 22:33:15 följande:
En kollaps är kanske inte så långt borta om vården fortsätter att belastas mer och fler personal säger upp sig för att de inte orkar mer.
Därav också att man rekommenderar folk att vaccinera sig.
Ja, det är en risk pga COVID-19 och en för stor vårdskuld, för det är gigantiskt antalet undersökningar och behandlingar som ställts in.
Pre-pandemi så hade vi rätt bra koll på vården, om än en del problem på en del områden och att vissa ställen fanns det en betydande väntetid på.
Min var 12-18 månader till undersökningen och operation sen inom nån månad halvår kanske, nu är vi inne på 2 år snart och bara hann konstaterat att jag inte dör på fläcken efter akutundersökning.
Sen pandemin och tiotusentals inställa operationer och annan vård som väntar fortfarande många av dessa.
Det jag menar är att det är en gigantiskt skillnad.
Sen hörde jag att det hade kommit ett ökat intresse att utbilda sig inom området, stämmer det eller inte?
Så om det stämmer så är ju inte framtiden så mörk, sen kommer nog en del tillbaka efter pandemin också.
Men ja, kollaps pga pandemin och all vårdskuld, ja, det är definitivt en möjlighet.
Jag tycker det är helt galet nu när man ser vilka som belastar vården, att de inte går vaccinerar sig mera.
Men och andra sidan gör de, för jag ser faktiskt hur dos ett börjat ticka uppåt en tiondel per rapportering nästan.
Även dos två tickar på rätt bra, och dos tre är det riktigt bra fart på nu.
Hade alla vaccinerat sig som de skulle, så hade vi inte behövt komma med nya rekommendationer och restriktioner nu, detta har vi den ovaccinerade att tacka för och de som kan ta vaccin.
Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-11 22:55:35 följande:
Såg nån skrev att vaccinet inte är nödgodkänt och hänvisade till läkemedelsverket. Den som gjorde det missade den viktigaste detaljen att vaccinet är villkorat, (typ nödgodkänt med andra ord) och ska omprövas efter ett år då bland annat genomgång av biverkningar ska ske och nytt ställningstagande om eventuell fortsatt användning av vaccinet.
fragor.lakemedelsverket.se/org/lakemedelsverk.../
Villkorat betyder att man kräver vissa komplimenterande uppgifter, inte att det är nödgodkänt.
För läkemedlen är godkänt med villkor.
Och det står ju där för dig att läsa, och ändå struntar du i det.
Alla läkemedel prövas efter sitt godkännande, en del mer än andra.
Anonym (A) skrev 2022-01-11 23:18:42 följande:
Nej, inte "typ nödgodkänt" med några som helst andra ord faktiskt. Och dina andra vilda spekulationer är också fel.
Detta står i länken du bifogade: "Villkorat godkännande är inte samma sak som nödgodkännande"
Undrhållande att du missade det!
Det enda frågetecknet är... varför skrev du ens din kommentar?
Jag tror inte h*n missa det, utan hoppades ingen skulle läsa länken.
Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-11 23:33:52 följande:
Läste du inte ens länken jag la in? Att det är villkorat och måste omprövas efter ett år efter genomgång av biverkningar. Nu vill jag du tänker till lite, varför då tror du?
Ja, det gjorde h*n och kom fram till du inte ens läst länken, och gav dig ett citat ifrån länken.
Men då valde du svarta ett senare inlägg istället av samma användare.
Så tänka på vad?
Och glömma vad?
För din länk bekräftade ju att du har fel i ditt påstående.