• klyban
    EnAnonumius skrev 2022-01-20 12:15:07 följande:
    Shysst av dig att skita i vad jag faktiskt skriver. Och riktigt shysst av dig att du väljer att ignorwera att mitt svar till DIG
    var på din kommentar du gav till "FuckGoogleAskMe".

Så gör om gör rätt.

Suck, ditt patetiska försök till sarkasm är just detta, patetisk.

Jag berättar vad Israel kom ifrån och vad det innebar i diskussionen.
    Men visst är det så att vi ligger efter Israel med tredje, och detta av uppenbara anledningar, men som alla invånare, så har vi visat att vi har en högre grad när man är väl klar.

Du sagt du är vaccinerad, så vad du vill med att säga det igen vet jag inte.

www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2022-01-19-desinformation-och-propaganda-i-pandemins-spar.html

molly50 skrev 2022-01-20 11:31:31 följande:
    Det har jag full förståelse för.

Jag fick skäll av klustret innan och för ta upp dom innan och före vaccinen kom.

Jag kan också ha en förståelse att en del är rädda utan konspirationen och desinformationen i beslutsgrunden.
    Men den som baserar sitt beslutsfattande på saker som inte ens existerar, där slutar min förståelse.
    Och det som är galet är att de ska omvända värden också, och aggressivt, så aggressivt att SÄPO varnar för delar av detta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    molly50 skrev 2022-01-20 14:32:18 följande:
    Nu var det ju inte rädsla det handlade om för personen jag citerade,utan allergier.
    Och det är ju en helt annan sak.
    Jag kan också förstå om man känner rädsla och oro och inte tycker sig ha fått tillräcklig information.
    Men det är då man ska försöka lyssna på vad forskare och expertmyndigheter säger.
    Inte lyssna och tro blint på rena konspirationsteorier.

Yup, men det är en till som jag kan acceptera, det var det jag ville ha sagt som tillägg och inte som
    Sen om det är logiskt eller inte, det är en annan femma, men i alla fall försöker de inte omvända resten av världen.

Tow2Mater skrev 2022-01-20 14:40:05 följande:
    Ifall nån missat det - Nästa vecka planeras ännu en demonstration i Stockholm!

Jaha.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    molly50 skrev 2022-01-20 17:26:33 följande:
    Nej,och det är lite det jag ,enar också.
    Vill man inte ta vaccinet så dömer inte jag personen för det.
    Så länge man inte sprider konspirationsteorier och desinformation.

Exakt, det är då allt ändrar sig, och när man predikar något som inte ens existera på ett sätt det har en betydelse för nått.

Men det är rätt enkelt att skilja dom åt, för antivaccern har för tokiga påståenden som tex rymdödlor, mikrochipps i vaccinet och magnetism och kör en beprövad och få skedar fastna på armen som går även utan vaccin.
    Det är tokigt att de tror på det ens, men sekter är inte fakta intressant.

• klyban
    "Jag vägrar ha vinterdäck på bilen för att:
    Det är min bil, mitt val, min frihet!
    Vinterdäckens effektivitet är inte bevisad(DEFINITIVT inte bevisa genom alla studier som är utförda av tillverkarna själva.)
    Min granne Fredrik var med om en olycka efter han satt på sina vinterdäck, och det är vinterdäckens fel att olyckan skedde!
    Vissa är redan på sin tredje uppsättning däck, detta bevisar deras ineffektivitet.
    Du vet inte vad de är gjorda av.
    Däckjättarna skrämmer oss på vintern bara för att bli rikare.
    BTW däckjättarna uppfann snö och spred den på natten när du sover.
    Om jag har vinterdäck kan regeringen spåra mig i snön.
    Utbilda dig, öppna ögonen, sluta var ett får!
    Årets vinterdäck, jag säger nej!
    Då snö och is finns inte!!!!!"
  • klyban
    Anonym (J) skrev 2022-01-20 22:33:52 följande:

Bara en antivaxxer kommer på / upprepar en sådan dålig jämförelse.

Haha, hur kan du få det så fel?
    Detta är svår sarkasm, ironi och mycket pricksäker humor.

Och mot antivaccers obefintliga saklighet och ovilja att delta i verkligheten.
    SKAFFA INTE VINTERDÄCK, för om du gör och är i olycka, så är det vinterdäckens fel??????????? Förvånad

• klyban
    Bubbelio skrev 2022-01-20 22:51:28 följande:
    Det är ju en provaccinares försök till en liknelse. Men du har rätt, dålig, för att inte säga pinsamt dålig, jämförelse. 

Det har inget med provaccers, utan om de som inte vill delta i verkligheten!
    Hur kunde du missa en så uppenbar?

www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2022-01-19-desinformation-och-propaganda-i-pandemins-spar.html

• klyban
    EnAnonumius skrev 2022-01-21 07:30:14 följande:
    Ja du säger det, dock finns det något källa du kan hänvisa till?
    Det var Hong Kong som gjorde detta, men det är ju praktiskt taget samma som Kina idag.
    Anonym (P) skrev 2022-01-21 09:17:46 följande:
    Nu frågade du inte mig men jag svarar ändå.

Jag tycker att det faktiskt tillhör allmänbildningen att veta att virusinfektioner oftast är zoonoser. Och allmänbildning är inte något man kan kräva källor eller bevisning på .
    Men men. Det säger mer om mig än dig.

Fladdermöss är som art betraktat ca 50 miljoner år gammal om jag inte minns fel. Människan har bara funnits i några hundratusen år.
    Det betyder att just fladdermöss är en reservoar för virus. Man har hittat runt ett 60-tal potentiellt dödliga virus i dem.

Men det är inte bara fladdermöss som är reservoarer för virus utan en annan stor grupp är gnagare men sen förekommer det andra djur som fjäderfä och andra däggdjur. Du vet, det kallas svininfluensa och fågelinfluensa inte bara på kul utan för att det faktiskt är ett beskrivande namn. Allmänheten tenderar att tycka att det är enklare att komma ihåg istället för beteckningar som H1N1 och H5N1. Det tror jag att du tycker själv och att du nu när du får det skrivet på näsan förstår logiken och att det finns belägg för påståendet.

I vilket fall som helst så finns det massor av belägg och googlar du så får du miljoner träffar och massor även på dagstidningars media. Med andra ord bör du ha ett hum om det här.

Jag rekommenderar att du tittar på vetenskapens värld som handlar om just fladdermöss. Nu är inte fokus på dem som virusreservoarer utan varför de själva inte blir sjuka och varför de inte åldras. Den rekommenderas varm. På köpet blir du lite mer allmänbildad.
    www.svtplay.se/video/33766974/vetenskapens-va...

Det felaktiga i påståendet är att det skulle gå att vaccinera bort viruset hos värddjuren. Det är fel därför att de bär på viruset utan att själva blir sjuka. Man kan inte vaccinera bort något som inte är skadligt eller farligt. Om det vet vi för lite. Det skulle kunna vara så att de virusen är till nytta för värddjuren på något sätt. Trots allt har exempelvis fladdermöss haft 50 miljoner år av utveckling bakom sig och det kan mycket väl vara så att det finns någon form av symbiotiskt förhållande virus-värddjur.
    Det skriver forskning och framsteg om här:
    fof.se/tidning/2013/6/artikel/vissa-virus-mar...

Allt gott.

Corona familjen har uppskattningsvis ~4500 stycken olika, och sen mutationerna bakom är väldigt många fler.
    Detta är en uppskattning gjord av Dr. Dennis Carroll, som är auktoriteten.
    Och de samlar in virus i syftet att skapa ett botemedel/vaccin för hela familjen corona virus, och även andra familjers virus också.

Endast ämnat som tilläggsinformation, och läsa om Carrolls arbete är intresant saker.

• klyban
    Mammut1980 skrev 2022-01-21 11:19:11 följande:
    Jag har inte tagit vaccinet men är inte emot det då jag har tillåtet mina barn välja om de velat ta det och ja det har dom , de alla är i mellan 13-18 år .

Men jag tror vi får leva med covid nu och i framtiden och vi kommer behöva vaccinet varje år .jag tänker jnte ta 4-5 sprutor bara för att få springa runt bland folk i onödan .
    Just nu är jag arbetslös och är inte ute bland folk mer än nödvändigt dvs till matbutik mm.
    Jag har aldrig varit social så det gör inte mej något .
    Om jag får ett jobb som gör att jag måste träffa andra  regelbundet så kommer jag ta vaccinet men gissar att det kommer vara nångång nästa höst  .

Det som sker är att COVID-19 i en rätt nära framtid går över till att ifrån vara ett pandemivirus till ett säsongsvirus och motsvarande försvagnings till följd.
    Detta har andra pandemier berättat för oss.
    Och de som tar influensavaccin, de tar bara en vaccination och det man tror är årets virus.

Men sitter du mest hemma, så är du verken en fara för dig själv eller andra och så länge man följer rekommendationerna och restriktionerna.

Anonym (P) skrev 2022-01-21 09:19:35 följande:
    Ett tips: googla, du får massor av träffar.
    Ja det verkar vara sant eftersom även seriös media rapporterar om det. Det är dock inte enbart hamstrar det gäller.

Danske mördade ett gäng minkar, så det har skett innan.

• klyban
    Mammut1980 skrev 2022-01-21 14:27:59 följande:
    Anonym p 

Så vad myndigheter säger är fel ?? Att de som är vaccinerade får milda symtom eller inga 
    Och att man då springer ute i samhället och smittar andra är bevisat . 
     Jag smittar ingen av att inte ta vaccinet.
    Sedan är jag ej gravid eller kommer inte bli gravid så jag skadar ingen av att vid denna tidpunkt se ingen  nödvändighet av att vaccinerade mej .

Vad studierna säger är att det finns en procentsats för ens kunna bli smittad, på Alpha var den 65-90% på liak vaccinen.

Och på Omikron är det bra lägre, men fortfarande skyddar vissa, och en uppdatering på Omikron sker redan och när den är ute vet jag inte, rätt snart gissar jag på.
    Nummer två, man säger att en som är vaccinerad har en lägre grad av virus, och därmed en lätt mindre förmåga smitta.

Att den ovaccinerade belastar sjukvården oproportionerligt det berättar sjukvårdens rapporteringssystem att de få ovaccinerade belastar vården svårast.
    Och sen har du lite äldre som tappat sin förmåga att bida antikroppar, men de har i alla fall försökt.
    Här brukar en del argumentera för varför ger man vaccin till en äldre som inte kan bilda antikroppar, jo, för ta reda på om de kan eller inte kostar för mycket och är inte tekniskt möjligt och saknar all funktion att göra och går aldrig motivera den kostnaden om det ens går att se att de tappat denna förmåga.

Gravida gör man idag akut förlösningar på, 50st hade man tagit direkt ifrån IVA till förlossningen.
    Och det ska tydligen vara bara toppen av isberget sade man, då många kommer ifrån infektion och akutförlöses också.

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?