• klyban

Varför tar ni inte vaccinet?

AndreaBD skrev 2022-01-14 16:50:24 följande:
    Ja, och det handlar inte ens om personlig åsikt. Även om en vårdpersonal nu skulle ha den personliga åsikten att hen inte vill vaccinera sig, så har hen i alla fall inte rätt att låta - etiskt sett nu, det finns ju inga lagliga krav (än). 

Om man jobbar med sjuka, sköra människor så ska man inte utsätta dem för risker (som skulle kunna undvikas). Sen får man ha vilka stolliga åsikter som helst, bara man inte agerar efter dessa om man jobbar inom vården. 

Det är rätt udda att "personer" som har "vårt" intresse i tankarna, har så många åsikter som dödar oss.
    Hur kan de ens se att patientsäkerheten är så ointressant?
    Nu vet vi att de inte är intresserade av verkligheten, fråga är mer hur tror de att någon går på det.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Gullviva) skrev 2022-01-14 16:56:18 följande:
    Är du säker på det? Det går runt ett mailsvar från Region Halland nu om att de på IVA där som är på IVA av andra skäl men också har covid räknas in i covidstatistilen för Halland.

Vi vet redan att den ovaccinerade belastar sjukvården svårt.
    Och låtsas ändrar inte fakta.

AndreaBD skrev 2022-01-14 17:09:23 följande:
    Det finns ju ingen logik alls i det du skriver.  Utan ovaccinerade skulle vi inte behöva ha restriktioner. Det säger inte bara de svenska experter utan det är man väldigt överens om i världen. 

Antivaccers har aldrig logik, för det innebär de inser att de har fel.

Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-14 19:10:42 följande:
    Det är mycket logiskt det jag säger, nu verkar det dessutom som med omikron kommer covid snart ej räknas som samhällsfarlig pga sina milda symtom. Vilket betyder restriktioner kan plockas bort.

COVID-19 har varit samhällsfarlig i par år nu.

Så vad är det för logik du pratar om nu? Förvånad

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Frida) skrev 2022-01-15 00:25:37 följande:
    Vården är alltid belastad. Alternativet är ju att slänga ut alla från sjukhuset och sedan godtyckligt i entrén prioritera de som i lägst grad självförvållat sitt ärende dit inte sant? Vidare är det inte en extremt övervägande majoritet som är ovaccinerad på sjukhusen.

Och nu är betalningen överdrivet stor pga de ovaccinerade, och det berättar fakta för oss och hur en grupp som inte tagit en dos(~14%), belastar sjukvården extremt och siffror har man upp mot 90% och detta står den ynka lilla klicken på ~14% som inte tagit en dos ens.

Kan inte bli mer övertydligt än så.

Anonym (Håkan) skrev 2022-01-15 00:26:41 följande:
    Kallar man vaccinet för giftspruta så är man en antivaxxer.

Är det inte jobbigt att vara så rädd? Att misstro vården och samhället så till den milda grad att man tror att de vill förgifta en???

Du har inte funderat på kbt? 

I all välmening, men ditt resonemang låter inte sunt.

De vill inte att de ska avslöjas som en antivaccer, men som sagt vad, giftsprutor, rymdödlor, mikrochipps, att man blir magneter osv...osv..., så vet man redan där att inget mer behövs sägas och att man "pratar" med en person som inte gillar verkligheten.

Anonym (Håkan) skrev 2022-01-15 00:35:30 följande:
    Så då är det bara att belasta ännu mer då? 

Det råder ingen tvekan om att ovaccinerade belastar vården mer än vaccinerade.
    Helt enkelt för att ni vägrar följa rekommendationerna.

Det tas upp på varenda presskonferens att ALLA som kan ska vaccinera sig.

Blir vården för ansträngd så kommer de ju behöva prioritera vem som ska få vård först och vilka som måste vänta.

Det är pga er som inte vaccinerar er som det blivit nya restriktioner, hade alla vaccinerat sig hade vi sluppit restriktioner.

Och det är en klick på ~14% som inte tagit en dos ens, som stör för majoriteten.
    Kan det bli mer övertydligt än så?

Maya84 skrev 2022-01-15 00:47:05 följande:
    Du kallar mig radd, nar det ar jag som inte behover ta injecera något i min friska kropp for att vaga leva som vanligt??
    Det ar mojligtvis inte du som ar radd for att du har blivit hjarntvattad av myndigheternas skramselsiffror och tror du ska do om du far ett virus i kroppen du blir lite sjuk av, om du har ett hyffsat immunforsvar?

Du undvek fragan ser jag, sa vi tar den igen: Kan DU garantera att manniskor aldrig far biverkningar efter nagra ar?
    Eller ar det jobbigt att behova tanka pa det?

Läkemedlet fungerar och läkemedel har biverkningar, och steg två extremt få svåra biverkningar, de flesta milda och snabbt övergående.

Och det berättar fakta för oss.
    Det är ingen som kan garantera att du överlever COVID-19 heller, så vad är det för tokigheter du skriver?
    Och om man ska väga risk mot nytta dvs den medicinska nyttan, så är COVID-19 livsfarligt i jämförelse.
    Och det berättar fakta för oss.

Har du nått emot fakta?

• klyban
    Maya84 skrev 2022-01-15 00:50:04 följande:
    Det er orelevant vilket jag menar, da alla ligger i samma kategori av att vara framtagna pa nagot ar i en krissituation, nar andra valkanda vacciner togs fram under en testperiod på 10 till 15 ar.

mRNA vaccinen är en bit över 20år gamla och har 9 patent som styrker metodens säkerhet.
    DU för ett fallerad argumentation pga du inte visste om detta, men nu vet du.

Anonym (Frida) skrev 2022-01-15 00:58:03 följande:
    Exakt som du säger varför ska man svara på det? Ska man också börja svara på vilka ställningar man har i sovrummet snart och hur mycket man plockat undan på sitt extra bankkonto? Suck

Patientsäkerheten kräver att göra allt man kan för minska ens chans att bli smittad.
    Eller kanske en del tror sjukhus är ett ställe man ska åka till för att bli sjukare, det vore ju lätt galet om man tycker det.

EpicF skrev 2022-01-15 00:59:30 följande:
    Nej, faktiskt inte. Som vårdpersonal har man rätt att utelämna sitt privatliv. Vaccinationsststus tillhör privatlivet i allra högsta grad och det är ingen som har med det att göra.

Pension går jag inte i förrän om minst 30-40 år.

Och återigen, jag är vaccinerad och har inga problem med att dela med mig den informationen till patienter som undrar. Men det är inte min skyldighet att informera om det. Jag behöver inte ens informera min chef om det om jag inte vill. Min chef vet dock om att jag är vaccinerad då vi tog vaccinen samtidigt, alla tre doserna.

Patientsäkerhet är inget privatliv.

Anonym (Frida) skrev 2022-01-15 00:58:03 följande:
    Exakt som du säger varför ska man svara på det? Ska man också börja svara på vilka ställningar man har i sovrummet snart och hur mycket man plockat undan på sitt extra bankkonto? Suck

Vad har dina samlagsställningar och bankkonto med att göra om Patientsäkerhet?

SÅ ja, suck Solig

• klyban
    Anonym (Frida) skrev 2022-01-15 01:08:19 följande:
    Du smittar alltså inte andra för du är vaccinerad? Så du skiter också i restriktionerna då kan man dra en slutsats om? Det kan du ju kosta på dig eftersom du är vaccinerad och inte kan smitta? Sedan avslutar du inlägget med att du inte blir 100% immun genom vaccination. Hur ska du ha det? Smittar du eller smittar du inte som vaccinerad enligt dig? Om inte - varför isf stanna hemma vid positivt test?
    Smittar kan du vara även som vaccinerad utan att känna av symtom *sjuk* som du själv säger.

Varför ska man skita i restriktionerna för, och vad får dig tro att man ska göra detta för?
    För du är väl medveten om att även vaccinerade ska följa restriktioner och rekommendationer, eller vart det en nyhet för dig Förvånad

Med Omikron så är låg symtomer vanligt, det har det inte varit innan direkt, och det vet dom när man har intervjuat patienter, så har det visat att de visst haft symtomer men ignorerat dom.
    Dock med Omikron så sker detta ofta istället, det är en del av Omikronens höga smittsamhet.

Anonym (Frida) skrev 2022-01-15 01:13:11 följande:
    Men vad är problemet? Om du nu är vaccinerad och det skyddar så otroligt bra mot svår sjukdom varför lägger du dig i vilka i personalen som tar sprutorna?

Problemet är att vi kan tacka den ovaccinerade för restriktionerna och pga de fanns sig tvinga till dom pga belastningen på sjukvården som är av den ovaccinerade främst.

Och det är fakta som du aldrig kan ducka för.

Anonym (Frida) skrev 2022-01-15 01:19:16 följande:
    Jaha så munskydd funkar alltså mirakulöst i kollektivtrafiken men slutar funka i andra offentliga miljöer?

Där man är tvingade till "sitta" i varandras knä, där kan munskydd ha en effekt.

Maya84 skrev 2022-01-15 01:26:16 följande:
    Ja, jattemanga far sakert ont i armen och lite feber, men nu pratar jag om ALLVARLIGA biverkningar såsom blodproppar, nedsatt kordination da nerver tagit skada, samt stroke- liknande attacker pa manniskor som har historier, som av en uppenbar anledning du eller manga har aldrig far ta del av da ni uppenbarligen bara laser myndigheternas logner och vridna siffror pa mainsteam sidor och medier agda av staten
    Tror du biverkningar endast kan visa sig efter nagra dagar?
    Hur vore det om ni alla borjade intressera sig for det som faktiskt INTE visas. Varfor far man inte posta lankar och videor pa sociala medier dar man visar en annan sida av Covid-circusen?
    Varfor tar lakemedelsforetagen inte ansvar om man drabbas av allvarliga biverkningar?

Tar dod pa manskligheten pga ett influensa virus?? Haha, wow. Om covid tar dod pa hela manskligheten, varfor far jag ga till ICA, ga pa restaurang, pa bio, sitta i barer om Covid tar dod pa oss?
    Varfor far man flyga varlden over? Och varfor stannar inte de som har taigit flera sprutor hemma, om de ar sa oroliga far att ta sprida sitt livsfarliga virus till andra, da det ar ett FAKTUM att man smittar andra trots vaccinerad???

Dom är extremt få, och även så reviderar man bort en hel del av dessa, och detta för att folk dör av andra orsaker än vaccin och när man vaccinerar en hel nation.
    Detta är välkänt sedan innan.

Dock så är de svåra biverkningar galet få, och sen med 300000 luktskadade människor, upp mot 60000 postcovid diagnostiserade och de skador av COVID-19 och död.
    Och lägger man var av en av dessa i en vågskål, så kommer COVID-19´s vågskål gå rätt igenom bordet, för så få biverkningar är det och snabbt övergående.
    Du verkar ha väldigt svårt för fakta.

Maya84 skrev 2022-01-15 01:35:07 följande:
    Sa det viktigaste ar att ALLA tar ett vaccin som inte skyddar mot viruset?

Ar inte det viktigaste att de som vill skydda sig mot viruset, tar ett vaccin som faktiskt skyddar mot viruset, sa de inte smittar ovaccinerade och inte blir smittade av ovaccinerade?

Du kan ju hojta till nar det kommer ett sadant.

Så du försöker påstå att det inte skyddar någon ifrån smitta, och inte skyddar någon ifrån svårt sjukdomsförlopp?

Det vore en nyhet, för fakta berättar nått helt annat om du försöker påstå en sådan sak.

• klyban
    EpicF skrev 2022-01-15 02:06:25 följande:
    Om du tycker det är "antivaccer propagande" att ta om att man är vaccinersd med 3 doser så vet inte du vad antivaccpropaganda är för något...

Hur ska ett vaccin som inte ger 100% beskyttelse, inte ens 90%, fungera mot smittspridningen? Dessutom när både vaccinerad och ovaccinerade smittar i lika hög grad? Du kan läsa studien jag tidigare hänvisat till.

Har inte heller påstått att det ändrar något om vilka som oftadt dominerar iva.

Ett frågetecken i slutet av en mening indikerar på att man ställt en fråga man vill ha svar på, det lär man sig som barn. Men du, som är vuxen, har fortfarande inte förstått det. Märkligt.

Det var du som påstod att man inte blir ssk bara för att man inte har något annat att bli. Vilket jag då kommenterade är fel eftersom många visst läser till ssk för att de inte har något annat de vill bli.

Nu var inte den ssk professionell i sin yrkesroll. Hade hon varit det hade hon aldrig gjort det hon gjorde.

Jag hoppas att hon blir åtalad för det hon gjorde samt av med sin legitimation. Och jag är väldigt glad att det inte är någon kollega till mig.

Och nej, jag stod inte och "hejade på dessa brev". Hon hade dock rätt till det som privatperson, men inte i sin yrkesroll. Vilket jag tydligt talade om för dig redan då.

Det har jag ALDRIG någonsin påstått eller berättat! Så sluta ljug.

Båda tillhör ens privatliv och är inget patienterna har med att göra...

Det är ingen som vet varför du komemr med antivaccer propaganda, och du svarade inte nu heller på varför du gör det.

Procentsatsen är inte noll, och inte nära noll, och detta verkar du inte acceptera.

Den ovaccinerade DOMINERAR vården och IVA, börja prata om annat än den ovaccinerade skuld till detta är helt omöjligt och när de endast är ~14% som inte tagit en dos ens, och står för upp mot 90% av belastningen och IVA.
    Detta är fakta du aldrig kommer runt, men varför du så ofta försöker antyda det är noll, då är vi tillbaka till antivaccer propaganda, och varför ger du sån om du inte är en?(Ja, jag vet, bara en ny fråga som aldrig kommer få svar, och detta pga du inte kan ge ett.)

Är man inte intresserad av sitt arbete, så får du såna SSK.
    Säger inte att alla jobbar pga ett kall, men utan nått engagemang i botten så blir du en rätt inkompetent vårdpersonal.

Varje gång du säger att ingen har med att göra om man är vaccinerad som personal som möter patienter, så betyder det just det att patientsäkerheten är inte så viktig.
    Det är bra man omplacerar dessa som inte vaccinerar sig och möter patienter.

• klyban
    EpicF skrev 2022-01-15 02:08:43 följande:
    Jag antar att du inte träffar folk heller utan sitter helt isolerad i en liten stuga på landet... Om inte är det en större risk att du köter på smittade personer ute i samhället som inte bär skyddsutrustning.

Så man ska åka till sjukhuset och bli smittad av någon som inte ens bry sig om att göra nått för patientsäkerheten och vägra vaccinera sig.
    Undra vad det är för utbildning man fått som gör att man inte tycker patientsäkerheten är viktig.

Så igen, varför ska jag som patient bli utsatt för detta?
    Finns inget som helst logik i hur du anser detta, för det betyder att patientsäkerhet är inte viktig nog för dig.
    Men det är det för oss andra, kanske du missat att det är en pandemi?

EpicF skrev 2022-01-15 02:10:43 följande:
    Oktober 2021 anses som en färsk studie.

Inte till ditt påstående, som du gav upp nu såg jag.

EpicF skrev 2022-01-15 02:14:39 följande:
    Patientsäkerheten går utmärkt att genomföra utan att patienterna ska får veta ens vaccinationsstatus.

Det är inget en patient ens ska behöva tänka på och patientsäkerheten, och detta går sköta helt utan patientens inblandning.
    Men det glömde du av lustigt och bekvämt nog, du skulle inte ha överdrivit så....

EpicF skrev 2022-01-15 02:20:12 följande:
    Om en multisjuk patient på ex IVA testar positivt på covid några dagar efter inläggning och sedan dör dagen efter så räknas denne personen med i dödsfall av covid-19 oavsett om han/hon dog av covid-19. Alla som ligger inne på sjukhus oavsett grundorsak och som testar positivt på covid-19 räknas med i statistiken för covid-19 vård.

Detta har vi vetat om sedan dag ett och att man kollar 30 dagar tillbaka och tillskriver dödsorsaker i konstaterade sjukdom, åkommor eller skador.

Och det AndreaBD står kvar och att de inte kan veta, dock vet även AndreaBD att de räknar in detta som dödsorsak ändå.

EpicF skrev 2022-01-15 02:21:55 följande:
    I denna tråden diskuteras de olika covid-19 vaccinerna om du har glömt det.

Så du berättar du inte vet om att det finns mer än ett vaccin för COVID-19 och att du tror h*n pratar om andra vaccin.

Sicka omvägar du tar för vägra svara på vilket det var, vilket du inte kan, då frågan inte var riktad till dig ens.
    Vilket betyder du aldrig KAN svara på vilket/vilka de var.

• klyban
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-15 11:44:56 följande:
    Tack :)

Nej jag vet, de påstår att de är kritiska men har inte förmågan att ifrågasätta sina egna galna resonemang, eller ha två parallella tankar igång samtidigt. Allt är svart eller vitt. 

Roligt att ta del av deras stolliga svar som inte går ihop för fem öre utan alltid kan kokas ned till 1) rädsla för biverkningar eller 2) något slags trots... jag är ung och frisk och blir aldrig sjuk och behöver inga läkemedel, den självläkande människan ungefär, vilket blir ett slags utanförskap i sig.

Antivaccer är alltid kritik mot nått som inte existerar, och sen tror dom säger nått med det.
    Det är så att vara med i en sekt, där är inte verkligheten tillåten.

Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-15 11:58:22 följande:
    Jag tycker det är så många fel i denna covidkarusellen.
    1. Vi har ingen överdödlighet I vårt land enligt SBU (märkligt om så många dör?)

2. Alla som dör och registreras är MED covid och inte AV covid. Alltså siffrorna blir jävligt missvisande.

3. Införa vaccinpass när man som vaccinerad själv smittar andra.

4. Information som på något vis lyfter fram nackdelar med vaccinet eller ställer sig ifrågasättande riskeras att censureras på många internetsidor.

5. Media som hjälper till och driver en polarisering med ovaccinerade vs vaccinerade.

6. En av forskarna som själv var med och tog fram mRNA tekniken till covidvaccinet, har själv tagit avstånd till vaccinet och ångrar han tog det + rekommenderar ingen förutom riskgrupper att ta det.

7. Snabbtframtaget villkorat vaccin utan kända långtidsbiverkningar. Däremot många som fått allvarliga biverkningar direkt proppar, hjärtmuskelinflammation och flera hundra i Sverige som dött av vaccinet, men det är ingen som bryr sig om det. Alla ska bara vaccineras till vilket pris som helst.

8. Folkhälsomyndigeten maler på om att det är främst ovaccinerade som dör och får det att låta som du är i värsta faran att dö om du inte tar vaccinet (0,2% dör). I själva verket är det riskgrupper som ligger på IVA.

9. Vaccineffekten försvinner för snabbt. Ska man ta sprutor resten av livet? Även fullt friska?

10. Läkemedelsbolagen har friskrivit sig allt ansvar från läkemedelsbiverkningar på covidvaccin.

11. Alla är livrädda att dö i covid pga våra myndigheter, men när man tittar på statistik är det endast 0,2% av de smittade som dör och de tillhör -hör och häpna -riskgrupperna.

Slutligen vaccinera mig mot något som 99,8 procent överlever med ett nytt vaccin där ingen har en aning om vad som händer långsiktigt, låter inte jätte lockande.
    Och där du dessutom fortfarande smittar andra...

Tur detta är frivilligt, för vill inte delta i detta experiment.

1 Överdödligheten är redan fakta, och världen över också.

2 VI har 30 dagars diagnostik bakåt och när man dör, det betyder att man räknas in i statistiken när man dör av/med COVID-19, och som du ser så är det både av och med, för det innebär att COVID-19 gett skador du inte kan återhämta dig ifrån.
    Väldigt simpelt detta faktiskt.

3 Som vaccinerad så har du redan en procentsats som berättar att du inte ens kan bli smittad, så redan där har man gjort nått och steg två skyddar det i mycket hög procent mot svår sjukdomsförlopp, det glömde du berätta där, tur jag kom och gjrode det åt dig.

4 Ljuger man och för desinformation så tas det bort ur media, så enkelt är det.

5 Media berättar att den ovaccinerade belastar sjukvården svårt och med sina ynka ~14% som inte tagit en dos.
    Så på tal om censurera, så vill du alltså att media ska censurera fakta, men berätta om konspirationer som de vore verkliga.
    Det är ju helt galet och med tanke på att du precis sade censur var dåligt, men det visade sig censur är bara bra när man censurerar fakta.

6 Nonsens

7 Vaccinen är framtagna med de regler man har för alla läkemedel, visste du inte om detta menar du?
    Och nummer två, nu har både tid och antalet doser varit nog för hitta nått, men icke, utan extremt få svåra biverkningar till antalet doser.
    Och nummer 3, så prioriterade de utfallet av studien genom allokera om personal som prioritera arbetet och mRNA är över 20 år gammalt.

8 JA, FHM berättar om fakta om vem som dör, är det nått fel att ge fakta?

9 Medicinhistorien berättar att pandemi virus blir till en vanlig säsongs influensa, visste du inte om det?
    Nu vet du det.

10 Pengar har allokerats för vaccinskador, så där är vi redan beredda och en del har redan fått ersättning läste jag i veckan.
    Så nu vet du detta.

11 Du glömde de ovaccinerade, och sicken tur tt jag påminde dig om detta, så du inte glömmer av det till nästa gång.

• klyban
    Anonym (Källkritis) skrev 2022-01-15 12:06:34 följande:
    Folk har helt slutat tänka.

Jag har haft covid och har gott om antikroppar.

" target="_blank">

Du är inte ensam att inte vaccinera dig, de andra ovaccinerade belastar sjukvården och IVA svårt.
  • klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-15 13:12:21 följande:
    Har man vaccinerat sig kan man ju känna sig trygg i att man inte blir sjuk enligt de flesta? Så varför bry sig om hur andra väljer att göra med injektionerna?

Vaccinationen har en procentsats där man inte ens kan bli smittad, nu med Omikron är den rätt låg, dock inte innan.
    Svårt sjukdomsförlopp år fortfarande mycket högt, och det känns galet fel att belasta sjukvården för man tror på antivetenskap.

Och sjukvårdspersonalen går på knäna, men kanske att dom gör där är ointressant i antivetenskapen.

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?