• klyban

Varför tar ni inte vaccinet?

Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-15 15:25:54 följande:
    Bortförklaringar! Jag har källa på alla punkter. För mig räcker det.
    Fortsätt du med dina sprutor en gång i halvåret, tiden lär utvisa vad som sker med er och ert immunförsvar.
    Finns redan forskning som tyder på att har du väl börjat med dessa sprutor, måste du fortsätta med dom då ditt immunförsvar inte klarar covid annars.

Jag satsar på att bygga upp ett naturligt immunförsvar, som läkemedelsbolag tyvärr ej kan tjäna pengar på.

Då står vi här med saker du hittat på istället.

Och nej, du har ingen forskning på detta heller, som alt annat du påstår.
    Och frågan är varför tror du någon ska gå  på dina konspirationer?
    Undrar då de är väldigt lätta att se rätt igenom och sen när du inte komemr med ett enda fakta, så är det redan där avgjort.

Varför du berätta att du inte har en susning om vad en pandemi är, det är en gåta som ingen får svar på.

Anonym (Bs) skrev 2022-01-15 15:40:48 följande:
    Dela gärna dessa källor så vi andra också kan lära oss hur lurade vi är.
    Vilken forskning hänvisar du till som säger att immunförsvaret inte klarar covid om man inte forsätter ta sprutor?

Det kommer aldrig några källor, då personen redan vet om att sådana inte finns.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (S M A C K) skrev 2022-01-15 20:12:46 följande:
    Fick idag veta att en av min mans fyra kusiner på sin fars sida är covid positiva (fullvaccinerade, 2 av dem bor i Serbien) samt min mans farmor och farfar (fullvaccinerade) visade sig vara covid positiva, min svärfar och svärmor (fullvaccinerade) är nu covid positiva (talade om det för oss idag), min mans syster (som tog aztra förra året och fick allvarliga komplikationer, hon har nu tagit två sprutor av pfizer, dvs att hon är, än så länge, fullvaccinerad) är covid positiv och hon är läkare så hon var tvungen att ta vaccinet annars skulle hon inte få jobba kvar, sedan har min man en till syster (ovaccinerad <3) vars pojkvän (som också är fullvaccinerad) också visat sig vara positiv i covid DESSUTOM har min bror också visat sig covid positiv och han, som dessa ovanför, är också fullvaccinerad. Jag har också vaccinerade vänner som också blivit extremt sjuka på den senaste tiden.

Det är väl allt lustigt att sjukvården säger att fullvaccinerade personer har mindre risk att få covid.. och så känner man ändå många vaccinerade som fått det och som sedan själva SPRIDER smittan vidare. Vaccinet må ha hjälpt er ifrån andra sjukdomar men bortsett från det gör den INGENTING.

Jag är fullt ovaccinerad och har inte varit sjuk en enda gång, samt min dotter och min man och hans andra syster som inte är vaccinerad (hon som har sin covid positiva kille). Nästan resten av de jag känner dock är sjuka, alla fullvaccinerade.

#Nejtillvaccin

Du har något som heter konfirmationsbias, det innebär du tror enskilda fall berättar att procentsatsen inte skulle existera.
    Och det är rätt komiskt att allt sker just dig och din närhet och hur alla vaccinerade blir smittade och ni som inte tar vaccinet aldrig blir sjuka, imponerande

Hur kan en procentsats på att inte kunna bli smittad vara så extremt svårt och förstå?
    Nu med Omikron är den mycket längre och tills de uppdaterat vaccinen.
    Och sen har du det som man verkligen är en bra sak, det är hur många det skyddar emot svårt sjukdomsförlopp.

Anonym (Freja) skrev 2022-01-15 21:44:53 följande:
    Fast kan du själv ta fram källor på det du framhärdar?

Nu är det så att den användaren som Molly50 citerade hade en massa påståenden, och konfronterad vägra ge källor.
    Som du förstår för denna person först styrka sina galna påståenden.
    Men facit är att detta gick inte, och då kommer vill punkten att alla nummer på den listan är desinformation.

molly50 skrev 2022-01-16 12:07:00 följande:
    Mina källor är FHM och läkemedelsverket bl a.
    Man kan själv gå in och läsa där.

Det mer komiska är väl att det blev till att du ska styrka nått, och detta efter du och i och för sig jag också brottade ned felen och galna påståenden.

Och sen berättade för denna användare du får nog styrka dina galna påståenden, men det visade sig att användaren inte klarade av.
    Och därmed vet vi att även den användaren vet att det h*n skrev  var inkorrekt, men sen kommer tillbaka och framhärdar samma sak.

Det blir väldigt komiskt när de vet om att de har fel, man kan verkligen undra varför de skriver det från början.

AndreaBD skrev 2022-01-15 22:28:51 följande:
    Har du inte sett nyheter eller läst tidning? Skyddet från infektion är det ganska dålig, MEN vaccinet skyddar från svår sjukdom och död. Så småningom så kommer det att skydda bättre. Problemet är alla nya mutationer. 

Det komiska var när skyddet var 65-90% emot att ens bli smittad, så använde de exakt samma retorik och exakt samma tillväga gång sått.
    Och sen låtsas om att de inte förstår vad vaccinet gör, hur kan man missa all fakta om vaccinen undrar jag.
    För det måste kräva en ABNORM ansträngning att missa all fakta medvetet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    molly50 skrev 2022-01-16 14:07:28 följande:

Nu har väl jag inte brottat ner hans påståenden så.
    Men det har andra gjort.
    Men jag tycker att ska man komma med sådana påståenden och tvärsäkert hävda att man har rätt,och dessutom har källor på det,så ska man väl visa upp dessa källor också.
    Annars känns det inte trovärdigt.

Ahh, det var jag och AndreaBD sorry för förväxlingen.

Och sant, trovärdigheten flög ut genom fönstret samma sekund användaren sade till oss att källor får ni inga.

• klyban
    Mister Bister skrev 2022-01-16 15:44:59 följande:
    Jamen så fint!. Tyvärr visade det sig att vaccinens skydd inte var speciellt långvariga..

Hur kommer du på den konstiga?

För vaccinen har ett rätt stort skydd mot svårt sjukdomsförlopp.
    Och hur vi vet det?
    Jo, pga att den vaccinerade är den som belastar sjukvård extremt mycket och endast vara ~14% som inte ens tagit en dos.
    Och är dominerande att få IVA-vård.
    Och vaccinen har en begränsad tid det är effektivt, men vi vet redan att det är effektivt pga FAKTA.

Mister Bister skrev 2022-01-16 17:38:53 följande:
    Omöjligt att veta om det finns några långsiktiga biverkningar. Det har inte gått tillräckligt med tid sedan de första på planeten fick sin första spruta. Googla gärna om vad insatta forskare i snitt anser är rimlig väntetid för att avfärda/notera eventuella sådana från ett vaccin.

Vi vet redan att de svåra biverkningarna av vaccinen är mycket låga.
    Och det långsiktiga, så har vi redan fått tid nog och med ~9,37 MILJARDER doser sedan dess, och vi pratar om betydande tid och INGET som stödjer ditt påstående.

"Do your own research", det är en fallerad argumentation.

Och sen vet vi också att vaccinen har haft samma procedur i sin studien som alla läkemedel har.
    Och sen att antivaccern aldrig förstår vad prioritera hanteringen av studien och varför denna prioritering skedde.
    Så berätta ni endast att fakta är inte er sak, och varför är fakta så ointressant?

• klyban
    Mister Bister skrev 2022-01-16 23:02:45 följande:
    Fakta; För första gången i världshistorien tar en stor majoritet av västvärlden tillsammans spruta på spruta på spruta mot ett virus . Ändå är sjukdomen mer spridd där än tidigare.. Bra att doserna ger mildare (generellt) sjukdom. Men det är också det enda de lyckas med. Mot omikron lyclas det inte alls, då allt pekar på att den skulle vara lika mild med som utan vaccin (eller har du någon fakta som motsäger det?)

Fakta berättar att den ovaccinerade belastar sjukvården svårt med sina 13,8% som inte tagit en dos ens.
    Så redan där är det över för dig.

Och vaccinen har varit väldigt effektiva på att hindra smitta innan, 65-90% på Alpha, och omikron kommer bli uppdaterat i vaccinen, så är vi tillbaka igen.
    Och svårt sjukdomsförlopp har varit högt hela tiden, fakta verkar inte vara din sak inser jag.

Varför är verkligheten så tuff för dig?
    Kan du inte be en vän om att hjälpa dig?
    För uppenbarligen har du inte förmågan att själv inse nått så extremt övertydligt som att vaccinen är mycket effektiva.

Och ja, vi kan tacka er ovaccinerade för de restriktioner och rekommendationer som vi var tvungen utöka, utan er så hade vi sluppit detta och pga så svårt ni belastar sjukvården.

Mister Bister skrev 2022-01-16 22:53:28 följande:
    quote]
    Läsförståelse; Igen; Det har inte gått tillräckligt med tid för att kunna mäta och se eventuella långsiktiga biverkningar än

Studierna är utförda som alla andra läkemedel, med enda skillnad efter studien så lade man på extra personal och prioritera att gå igen om resultaten.

Och tid nog har gått redan för inse att du står där med inget, för de svåra biverkningarna är extremt ovanliga.

Och ja, sen ~9370000000 doser på detta och vi vet saker idag och dessa låtsas du om inte ska finnas, men att strutsa funkar inte för fakta, för fakta försvinner inte.

• klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-16 23:44:58 följande:
    Bevisbördan ligger dock inte på offren i denna integritetslösa lynchmobb som dagligen går på sida upp sida ner som hackspettar om att injicera sig i tid och otid. Gör det själva. Och fortsätt ta 500 sprutor till. Det skyddar ju uppenbarligen skitbra. Men varför bry sig om hur din granne väljer att göra isf?

Eller ta du en, så hade vi sluppit alla dessa restriktioner och att ni belastar sjukvården så svårt och fast ni inte ens är 14% som ens tagit en dos.
    90% beläggning, står ~13,8% för, väldigt talande.

Och 500 doser, ja du låter trovärdig nu Tomte

Anonym (Freja) skrev 2022-01-16 23:46:59 följande:
    ... gemene man har inget egenintresse eller något annat motiv att *övertyga* någon att inte vaccinera sig. Märk väl att alls trådar som induceras här börjar ju med påhopp och förolämpningar mot de som inte vill vaccinera sig.

Har du inga argument, så ställer man sig frågande till ditt udda beslut, kanske du missat det är en pandemi.
    Är det inte lustigt du tar ett beslut på nått du inte förstår?

Anonym (Freja) skrev 2022-01-16 23:48:15 följande:
    Okej som den mot svininfluensan - narkolepsi? Men det var nog en slump förresten

Och med CVOID-19 vaccinen ser vi inget sånt alls, vad fick dig tro att prata om annat skulle funka?

Anonym (Qq) skrev 2022-01-17 07:33:42 följande:
    Denhär personen betalar förmodligen skatt och har lika stor rätt som dig till sjukvård. Att det är en minoritet som hamnar på Iva fattar inte folk. Att vaccinerna, all administration och personal som är satt på det arbetet kostar extremt stora summar har ingen i åtanke när man pratar vem som har rätt till vård. Med din logik så kan vi säga att dem som kommit till frikortsnivå hos vården har förbrukat sin möjlighet redan till hjälp.

Rätt till sjukvård?

Och jag som trodde att sjukvården var till för göra oss friska, men bara ibland verkar det som.
    Och den vaccinerade belastar sjukvården mycket svårt fast de är så få.
    Det berättar att vaccinationerna är mycket effektiva.

Anonym (L) skrev 2022-01-17 08:44:50 följande:
    Om vi ska gå in på frågan om rätt till vård kan vi även exkludera följande grupper, som orsakar sig själva sjukdom: rökare, folk som äter ohälsosam mat, folk som inte motionerar, överviktiga, missbrukare och folk som frivilligt genomgår plastikoperationer och behöver söka vård efter komplikationer. Finns säkert fler grupper.

Det blir inte många kvar som har rätt till vård.

Ett litet proiblen för ditt "argument" du tackar nej till sjukvårdens hjälp när du väljer bort vaccinationen, så varför står du där sen när du är sjuk.
    Du har ju tackat nej till det som är extremt effektivt att hålla dig där ifrån.
    Och tackar man nej till vård, varför vill man sen ha den, fattar ingenting, för sällan hör man så galet bakåtvända tankar än så.

Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 09:22:54 följande:
    Eh nej de började ramla in ett år senare!! 2010 på sommaren. Det är inget man utvecklar på en dag. Okej är det så, just det är jag inte så inläst på. Tycker du att det är mindre klandervärt för det? Tror du att de drabbade också känner så? Att det känns mer OK att leva med det för att de ändå hade anlag för det? Skulle du resonera samma om ett vaccin kickade igång epilepsi eller cancer osv; sådant som du kanske har anlag för? Svår herpes som sätter sig i hjärnan och gör att man avlider osv. Kanske till och med då hävdar du att det var värt att vaccinera sig?

Biverkningar uppstår inte magiskt och efter vaccinet gjort sin sak, dvs 14 dagar.
    Men förstår du vill lyfta en konspiration, och där är inte fakta välkommet.

Och narkolepsi fann man direkt, det tog bara ett tag och bekräfta den.
    Hade du levt då så hade du redan vetat om detta, eller kanske du vet men trodde ingen skulle veta om detta.

Anonym (Freja) skrev 2022-01-16 23:44:58 följande:
    Bevisbördan ligger dock inte på offren i denna integritetslösa lynchmobb som dagligen går på sida upp sida ner som hackspettar om att injicera sig i tid och otid. Gör det själva. Och fortsätt ta 500 sprutor till. Det skyddar ju uppenbarligen skitbra. Men varför bry sig om hur din granne väljer att göra isf?

Det som är värt och notera, inget du skriver berättar det du vill påstå.
    Och detta för du inte har någon källa som ens kan styrka dig.

Ett konstant problem för antivaccern.

Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 09:28:43 följande:
    Jo men det är väl ett lågvattenmärke om något när man godtyckligt ska börja bestämma vilka som har rätt till vård och inte, tycker du inte?

Du tackar ju nej till vård och vaccintion, så vad menar du?

• klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 09:48:37 följande:
    För det första är det ju folk som själva tror stenhårt på detta vaccin som går på helt skoningslöst och integritetskränkande de personer som inte tar vaccinet och inte tvärtom. Varför menar du att de ska behövs legitimera sig inför gemene man om varför man inte tar vaccin härinne egentligen? Det är ingen som försöker motbevisa eller som sagt har någon dold agenda att få folk att inte vaccinera sig. De har inga personliga intressen i det till skillnad från andra aktörer i detta.
    Om man nu propagerar så hårt för att vaccinera sig är det väl snarare den personen som ska kunna lyfta fram fakta om varför man ska ta det, inte sant? Bristen på fakta och motsägelsefull fakta är ju det som gör att många avböjer eller avvaktar vaccin.
    Gång på gång har dessutom fakta rullats upp som visar på bristande effekt, tvivelaktiga resultat, att faktan är direkt missvisande, att bilden som målas upp i media inte överensstämmer med de siffror som finns inifrån sjukhusen (bilden är väldigt uppblåst). Arbetat själv under hela utbrottet och kan säga att den bild media målar upp inte alls stämmer. Har haft hand om två människor som faktiskt avlidit och har haft många många patienter dag kväll och natt kan jag säga. Till och med de svagaste klarar sig och det är inte så att man går på knäna. Det är mycket ibland men man klarar det. Där jag jobbar har ett högt genomförde av patienter (alltid fullbelagt) Den typiska covid-patienten har syrgas, är lite trött och hostar och har nedsatt aptit men är talbar,kan se på teve och kan gå på toaletten själv osv. Det är ytterst få som faktiskt blir väldigt sjuka, det förekommer men tillhör inte det vanliga. Tror de flesta delar min bild faktiskt. Värre var det under första vågen. Sedan kan jag förstå att akuten och förlossningen har väldigt mycket, deras situation är inte klok men så är det nästan alltid. Kan även ge iva en stor eloge för deras arbete, speciellt under första vågen. Då var det väldigt tufft med många fler patienter än vanligt. På iva har man däremot väldigt mycket högre personaltäthet än på de flesta avdelningar, läkare på plats jämt och tillgång till bra hjälpmedel. Arbetade själv där under första vågen och även innan det. Har flera vänner som arbetar där nu och de vårdar inte väldigt många med covid längre. Knappt någon. Kan ju inte svara för hur det ser ut överallt men läs gärna på här så ser du själv www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/stat...

Det är ingen som behöver tro nått, så sluta tro och och istället titta på fakta.
    Och där vet vi att vaccinen har varit mycket effektiva, och sen kom omikron som gjorde att mindre hade skydd mot smitta, men svårt sjukdomsförlopp är fortfarande MYCKET högt.
    Sen kommer uppdateringar snart för omikron, så är det problemet löst.

Så sluta tro, och istället vet och med fakta.
    Som tex är att den ovaccinerade belastar sjukvården svårt, och den ovaccinerade totaldominerar sjukvården, fast de bara är ~13,8% som inte ens tagit en dos.

WilksOwns skrev 2022-01-17 09:51:44 följande:
    Du har hört någon säga något på TV. Det ska vi genast rätta oss efter Cool

Det är fakta som sjukvården ger och att den ovaccinerade belastar sjukvården svårt.

• klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 09:59:35 följande:
    Ja vem vet. Vänta och se. Snart ska man väl vaccinera sig varje dag mot denna svåra sjukdom.

Varför söka sjukvård om du är frisk eller vad menar du? Förebyggande vård iofs har du en poäng i men nästan all vård riktar sig till den som lider av ohälsa. Nej jag personligen söker inte vård för just covid om det sticker så många i ögonen men kan inte svarade alla andra.. vad får man söka hjälp för då enligt dig? Ja men med din logik kan du ju säga till alla att sluta planera barn som du ser på detta forum. (Det forumet går ut på).
    Nej det framkom efter ett år det med narkolepsin. 2009 började man vaccinera befolkningen och 2010 på sommaren började det att ramla in.
    Epilepsi är något man faktiskt kan förvärva tro det eller ej. Du kan läsa på själv om du är intresserad. Nu var det ett målande exempel och jag har aldrig påstått att det finns ett samband mellan vaccinering och EP.
    Vad är det för konspiration du pratar om? Jag har ingen konspiration, vad skulle jag ha att vinna på det? Många härinne låter väldigt paranoida faktiskt.
    Mitt argument ligger i den fakta jag länkade denna Molly femtio ovanför.

Ledsen, vi visste om rapporter om narkolepsi omgående, det tog dock lång tid att fastställa detta.

Det är en pandemi och du nekar vård, så varför vill du ha sen vård, det är ett makalöst hyckleri att sjukvården erbjuder dig vård i form av vaccination och dus struntar i det som är så effektiv.
    Du får söka hjälp precis när du vill, men finner det udda du nekar vård och sen vill ha den, har du svårt och bestämma dig menar du?
    För ur mig komemr du aldrig få nått  annat än att vård ska alla få, dock bara här blir det komiskt när du nekar vård och sen ska ha den.
    (Tycker dina exempel är hysteriskt roliga, och sicken udda tankegång.)

Har du ingen fakta, så är det sen konspirationer och du inte styrker dina tokigheter.
    Fakta är nått du verkar ha stora svårigheter med.
    Och ett fakta är att ~13,8% som inte ens tagit en dos, är just de som belastar sjukvården upp mot 90%.

Lycka till med dina konspirationer och desinformation med epilepsi Solig

• klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 10:15:06 följande:
    Men var läser du att jag ska ha vård? Jag skrev Jag Kan Inte Svara För Alla Andra men JAG tänker inte söka vård men anser att alla har rätt till den till skillnad från de flesta PROPfizers. Svårt att förstå? Eller ska jag dra det igen? Varför undviker du frågan om gravida?
    Okej men om man nu enligt dig upptäckte detta direkt varför fortsatte man vaccinera i ett helt år?
    Läs på det jag skickade till femti och återkom sen. Varför detta kissnödiga behov av att blåsa upp detta i dagens dato? Om nu alla vaccinerat sig och det är så effektivt så vad är problemet att vissa inte gör det? Inte många som söker vård för det. Läs på.

Igen, nekar du vård i form av en vaccination, varför vill du då ha vård senare.
    Så du ska stanna hemma om du får COVID-19 som är livshotande, rätt udda, men sure, gör du det, det är ditt val även det.

Gravida ska ta vaccination också, och sjukvården berättar att de tagit emot många mammor de varit tvungna att göra ett akut kejsarsnitt, verkar som fakta är inte din sak alls.

Du utelämnar fakta om Pandemrixs, och förstår du gör detta, vill du prata om Pandemrix på denna nivå, så starta en egen tråd, för här pratar vi om COVID-19 vaccin, och att vi redan vet att de är säkra och det gillar inte du och istället börjar prata om annat.

VAd problemet är med alla inte vaccinerar sig, det har du fått återberättat för dig redan typ 20ggr det senaste och nu ska du låtsas om att den faktan inte existerar.

Ja, då kör vi en gång till, ~13,8% som inte ens tagit en dos, står för upp till 90% i att belasta vården.
    Läs på vad, jag ger fakta, och du ger retorik och semantik, vill du försöka en gång till och denna gången med fakta och utan börja prata om annat?
    Jag gissar på att du duckar fakta igen.

Men vad vill du med att sprida desinformation?
    Och en så enkel att se rätt igenom också.

• klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 10:25:27 följande:
    Länka gärna
    Försöker du berätta att du nu inte vet varför vi vaccinerar oss, ja, pandemi.... Solig
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?