Måste man amma där andra ska äta?
Först skriver du att ammande inte behöver gå ut och äta alls... vilket i sig är väldigt beklämmande tycker jag.. för att sedan säga att de bör sätta sig avskilt från de andra.
Det är väl i så fall för hennes egen och barnets bekvämlighet tänker jag att de kanske vill sitta avskilt för att slippa blickar (du hör ju själv) och få en egen stund så hon slipper stressa? Men hade amning å andra sidan varit accepterat, hade kvinnor fått vistas ute på lika villkor som alla andra, hade inte vissa andra kvinnor ägnat sig åt att skambelägga ammande kvinnor vilket är sjukt (som inte visar brösten för att få sexuell uppmärksamhet utan för att ge föda åt sitt barn) hade hon ju inte heller kanske känt ett behov av att vika av från gemenskapen för att amma. Att använda mannens sexualitet som en ursäkt för att trycka ner den ammande kvinnan gör saken ännu mer osmaklig i mina ögon.
Vet många sammanhang där det är fullt naturligt att amma medan man själv äter och umgås med andra - alla är nöjda och glada. Amning är inget fult eller konstigt och att vissa till och med drar paralleller mellan att byta bajsblöja och att amma säger en hel del. Liksom att man föreslår att bebisen ska äta där andra skiter. Nej, bebisar och mammor är inte andra klassens medborgare, tvärtom.
Så nej, förstår faktiskt inte alls resonemanget varför hon skulle behöva sätta sig avskilt för att ge sitt barn mat på exempelvis en restaurang. Kan väl de göra som har problem med amning göra istället? De lär ju även ha problem med andra människor också då som inte passar in i deras mall.
Naturligt? min gubbkuk är också naturlig men jag springer inte runt och viftar med den på stan för det