• åsiktsmaskin

MP och S vill införa avlyssning och övervakning av vem som helst

cornucopia.cornubot.se/2021/11/regeringen-miljopartiet-och.html

Jag är så jävla trött. Den här sk*ten tar aldrig slut! Vi kritiserar Kina och Ryssland och Satan, men här sitter vår s.k. demokratiska regering och vill att lagar stiftas som helt går emot våra intressen.

Citat från artikeln

"Inrikesminister Mikael Damberg (S) presenterade idag att MP+S-regeringen tillsätter en utredning som syftar till att övervakning och avlyssning av vem som helst utan brottsmisstanke ska införas. Det inkluderar installation av avlyssningsutrustning, kameror och även spionprogramvara på datorer och mobiltelefoner helt efter myndigheternas eget godtycke. [...] Man ska också få tränga sig in i folks hem i hemlighet via så kallade "hemliga husundersökningar" enligt Damberg på presskonferensen"

Vem har röstat på det här???

Om det här går igenom så kommer det aldrig att lyftas inom vår livstid utan våld och krig, utan några tvivel! Går detta igenom så känner jag inte att jag har någon framtid i det här landet. Sverige håller på att förvandlas till en brutal dystopi! Jag känner mig maktlös, om vi som medborgare inte har styrkan eller viljan att hindra detta, vad har då jag som individ för makt att göra någonting?

Om detta blir lag, I'm out!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-11-23 17:37
    Detta är såklart inte en blå vs röd-fråga! www.familjeliv.se/forum/thread/81499574-mp-och-s-vill-infora-avlyssning-och-overvakning-av-vem-som-helst/1/nick/81501419 (Tack till Killbill)

• Svar på tråden MP och S vill införa avlyssning och övervakning av vem som helst
  • Anonym (H)
    Anonym (Soligt) skrev 2021-11-20 19:15:35 följande:

Problemet med att stifta lagar när man upplever en kris (säg gängkriminalitet i detta fall) är att lagen är kvar även efteråt men går då att nyttja åt andra håll, fullt lagligt, även när krisen är över.

Du har fortfarande inte läst lagförslaget?
  • Anonym (Soligt)
    Anonym (H) skrev 2021-11-20 22:00:05 följande:

Du har fortfarande inte läst lagförslaget?

Det är väldigt tydligt att du helt saknar argument när du upprepar detta hela tiden. Ja, jag har läst propositionen - har du själv gjort det..? Som tycker idéen är bra i sin helhet?
  • KillBill
    åsiktsmaskin skrev 2021-11-20 08:12:48 följande:

cornucopia.cornubot.se/2021/11/regeringen-miljopartiet-och.html

Jag är så jävla trött. Den här sk*ten tar aldrig slut! Vi kritiserar Kina och Ryssland och Satan, men här sitter vår s.k. demokratiska regering och vill att lagar stiftas som helt går emot våra intressen.

Citat från artikeln

"Inrikesminister Mikael Damberg (S) presenterade idag att MP+S-regeringen tillsätter en utredning som syftar till att övervakning och avlyssning av vem som helst utan brottsmisstanke ska införas. Det inkluderar installation av avlyssningsutrustning, kameror och även spionprogramvara på datorer och mobiltelefoner helt efter myndigheternas eget godtycke. [...] Man ska också få tränga sig in i folks hem i hemlighet via så kallade "hemliga husundersökningar" enligt Damberg på presskonferensen"

Vem har röstat på det här???

Om det här går igenom så kommer det aldrig att lyftas inom vår livstid utan våld och krig, utan några tvivel! Går detta igenom så känner jag inte att jag har någon framtid i det här landet. Sverige håller på att förvandlas till en brutal dystopi! Jag känner mig maktlös, om vi som medborgare inte har styrkan eller viljan att hindra detta, vad har då jag som individ för makt att göra någonting?

Om detta blir lag, I'm out!

SD, M, KD och L har redan lagt förslag på hemlig avlyssning utan konkret misstanke. De enda riksdagspartier som idag är emot hemlig avlyssning är C och V.

omni.se/m-avlyssna-aven-om-det-inte-finns-brottsmisstankar/a/Epe9EP

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nattuw

Är det någon i tråden som minns turerna runt "zigenarregistret"? Det var ett förspaningsregister där majoriteten av de listade var romer. Det kritiserades då för att det listade personer som inte var kriminella och för att de flesta i registret var romer. Vilket då tolkades som rasism.

Om detta förslag går igenom kommer det inte bara att finnas ett register med inbördes kopplingar som i många fall har en etnisk prägel utan polisen kommer även att rätt att smyga in i oskyldigas bostäder och avlyssna oskyldigas telefonsamtal.

Först sopas problemen under mattan. När problemen växt sig större än mattan så kommer det illa genomtänkta panikförslag som inte hör hemma i en rättsstat.

• Padirac
    nattuw skrev 2021-11-21 17:44:02 följande:
    Är det någon i tråden som minns turerna runt "zigenarregistret"? Det var ett förspaningsregister där majoriteten av de listade var romer. Det kritiserades då för att det listade personer som inte var kriminella och för att de flesta i registret var romer. Vilket då tolkades som rasism.

Om detta förslag går igenom kommer det inte bara att finnas ett register med inbördes kopplingar som i många fall har en etnisk prägel utan polisen kommer även att rätt att smyga in i oskyldigas bostäder och avlyssna oskyldigas telefonsamtal.

Först sopas problemen under mattan. När problemen växt sig större än mattan så kommer det illa genomtänkta panikförslag som inte hör hemma i en rättsstat.
    Här finns förslaget till utredningen  - det är varken ett panikförslag (det har varit på bordet sedan i alla fall 2013) eller helt bortanför polisens nuvarande möjligheter,  men nu för andra typer av brott.

www.regeringen.se/4aa824/contentassets/7343012e502a4e83b2cac6a5702ff138/preventiva-tvangsmedel-for-att-forhindra-allvarlig-brottslighet-dir-2021-102.pdf

"Preventivlagen ger de brottsbekämpande myndigheterna en möjlighet att använda hemliga tvångsmedel i underrättelseskedet för att förhindra vissa särskilt allvarliga brott, t.ex. terroristbrott. De tvångsmedel som står till de brottsbekämpande myndigheternas förfogande i preventivlagen är, som framgår ovan, hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation, hemlig övervakning av elektronisk kommunikation, hemlig kameraövervakning och kvarhållande av en försändelse. Därutöver kan hemlig dataavläsning användas under motsvarande förutsättningar som de övriga tvångsmedlen i preventivlagen. Enligt gällande rätt får husrannsakan inte användas som ett 9 (14) tvångsmedel enligt preventivlagen. I de ursprungliga förarbetena till preventivlagen gjordes bedömningen att det vid den tidpunkten inte fanns tillräckligt belägg för att Säkerhetspolisen och den öppna polisen hade ett sådant påtagligt behov av husrannsakan i brottsförebyggande syfte att det övervägde det intrång i den personliga integriteten som förslaget skulle innebära (prop. 2005/06:177 s. 51–52). Utanför preventivlagen finns det däremot vissa bestämmelser om husrannsakan i brottsförebyggande syfte. Bestämmelser i polislagen (1984:387) ger till exempel polisen vissa befogenheter att göra husrannsakan utanför förundersökningar för att söka efter vapen och andra farliga föremål. Riksdagen tillkännagav den 19 maj 2021 för regeringen det som utskottet anfört om utökade möjligheter till husrannsakan (bet. 2020/21:JuU25 punkt 26, rskr. 2020/21:289). Av tillkännagivandet följer bland annat att ytterligare åtgärder behöver vidtas för att ge polisen ökade möjligheter att göra husrannsakan i kända kriminella miljöer för att förebygga och förhindra bland annat skjutningar och sprängningar (s. 57)."

Att du jämför romer och romregistret med kända kriminella miljöer säger kanske en del om hur du uppfattar världen? 
  • KillBill
    nattuw skrev 2021-11-21 17:44:02 följande:

Vad anser du om de blåbruna partierna som utan att att tveka och utan att utreda saken kräver att polisen ska ha rätt till avlyssning även när det saknas misstankar?
  • nattuw
    KillBill skrev 2021-11-21 19:34:41 följande:
    Vad anser du om de blåbruna partierna som utan att att tveka och utan att utreda saken kräver att polisen ska ha rätt till avlyssning även när det saknas misstankar?
    När något är fel spelar det ingen roll om det är blåbrunt eller rödbrunt. Det är likt förbannat fel.
  • KillBill

Man kan tänka sig att Hanif Bali gnuggar händerna nu..

• Anonym (Trötter)
    KillBill skrev 2021-12-18 08:37:32 följande:

Man kan tänka sig att Hanif Bali gnuggar händerna nu..

En gullig avledningsmanöver att kasta fram något helt annat än det som tråden handlar om.

Rimligt är väl annars att Damberg gnuggar händerna då det är han som lägger förslaget och troligtvis önskar att det genomförs. Eller?
  • Digestive

Visst tas det strid mot både den ena och den andra rättigheten i tid och otid. Tidigare var det exempelvis rätten till samvetsfrid som folk förargades sig över och nu rätten att inte få privatlivets/hemmets integritet kränkt på godtyckliga grunder.

Man tror sig veta bättre idag om sådana här saker än vad efterkrigets överlevade gjorde med tyranni friskt i minnet. Några av efterkrigets mest begåvade huvuden samlades och från världens alla hörn för att författade dessa rättigheter, men det är givetvis varken fint eller heligt nog när det är ett svenskt valår. 

Och sedan undrar folk varför mänskligheten upprepar mörk historia. Död

Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.Benjamin Franklin

• Padirac
    Digestive skrev 2022-01-08 23:35:31 följande:
    Visst tas det strid mot både den ena och den andra rättigheten i tid och otid. Tidigare var det exempelvis rätten till samvetsfrid som folk förargades sig över och nu rätten att inte få privatlivets/hemmets integritet kränkt på godtyckliga grunder.

Man tror sig veta bättre idag om sådana här saker än vad efterkrigets överlevade gjorde med tyranni friskt i minnet. Några av efterkrigets mest begåvade huvuden samlades och från världens alla hörn för att författade dessa rättigheter, men det är givetvis varken fint eller heligt nog när det är ett svenskt valår. 

Och sedan undrar folk varför mänskligheten upprepar mörk historia. Död

Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
    Jag ser att du inte läst förslaget eller i alla fall förstått innebörden av det.

Nalle
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-01-09 00:09:20 följande:
    Jag ser att du inte läst förslaget eller i alla fall förstått innebörden av det.

Nalle
    Ser du hur folk resonerar innan de har presenterat sina resonemang för dig?

I sådant fall kanske riksdagen borde rösta om att använda dig i aktuellt syfte istället för att rösta om antihumanistiska förslag.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-01-09 00:28:37 följande:
    Ser du hur folk resonerar innan de har presenterat sina resonemang för dig?

I sådant fall kanske riksdagen borde rösta om att använda dig i aktuellt syfte istället för att rösta om antihumanistiska förslag.
    Nej, men att du tror att du vet hur jag resonerar kanske kan bereda dig plats på någon annan plats än i riksdagen - en plats där det spås i tesump eller andra esoteriska riter används för att ta fram dolda läror 

Påståendet du gör om 'på godtyckliga grunder' är det jag lutar mig mot då jag påstår att du endera inte läst förslaget elller förstått innebörden av det du läst.

• Digestive
    Padirac skrev 2022-01-09 00:50:14 följande:
    Nej, men att du tror att du vet hur jag resonerar kanske kan bereda dig plats på någon annan plats än i riksdagen - en plats där det spås i tesump eller andra esoteriska riter används för att ta fram dolda läror 

Påståendet du gör om 'på godtyckliga grunder' är det jag lutar mig mot då jag påstår att du endera inte läst förslaget elller förstått innebörden av det du läst.

Jag har inte bemött någonting som du har skrivit i den här tråden så du verkar ligga steget före men åt fel håll.

Ja, formuleringen kända kriminella miljöer är godtycklig i min mening men när det handlar om husrannsakan utan någon konkret brottsmisstanke så är förslaget per se godtyckligt:

Polismyndigheten har framfört att det behövs bättre möjligheter till husrannsakan i kända kriminella miljöer när det inte finns någon konkret brottsmisstanke. Regeringen delar den bedömningen och har därför tagit fram ett utredningsuppdrag.

https://www.regeringen.se/4aeb3b/contentassets/d1b314f2f0da4072a9fde2c69fba4a6e/regeringen-vill-ge-polisen-battre-mojligheter-till-husrannsakan.pdf
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-01-09 01:19:44 följande:

Jag har inte bemött någonting som du har skrivit i den här tråden så du verkar ligga steget före men åt fel håll.

Ja, formuleringen kända kriminella miljöer är godtycklig i min mening men när det handlar om husrannsakan utan någon konkret brottsmisstanke så är förslaget per se godtyckligt:

Polismyndigheten har framfört att det behövs bättre möjligheter till husrannsakan i kända kriminella miljöer när det inte finns någon konkret brottsmisstanke. Regeringen delar den bedömningen och har därför tagit fram ett utredningsuppdrag.

www.regeringen.se/4aeb3b/contentassets/d1b314f2f0da4072a9fde2c69fba4a6e/regeringen-vill-ge-polisen-battre-mojligheter-till-husrannsakan.pdf

Nej, det är inte per se godtyckligt då det tydligt anges 'kända kriminella miljöer'

Däremot verkar argumentet 'per se godtyckligt' vara just per se godtyckligt, dvs utan någon som helst grund.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-01-09 01:32:40 följande:
    Nej, det är inte per se godtyckligt då det tydligt anges 'kända kriminella miljöer'

Däremot verkar argumentet 'per se godtyckligt' vara just per se godtyckligt, dvs utan någon som helst grund.
    Du har missförstått vad som per se var godtyckligt:
    Digestive skrev 2022-01-09 01:19:44 följande:

https://www.regeringen.se/4aeb3b/contentassets/d1b314f2f0da4072a9fde2c69fba4a6e/regeringen-vill-ge-polisen-battre-mojligheter-till-husrannsakan.pdf
    Men visst kan du - som upplever det som tydligt - få specificera vad kända kriminella miljöer innebär i juridisk mening. Shot.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-01-09 01:49:04 följande:
    Du har missförstått vad som per se var godtyckligt:

Men visst kan du - som upplever det som tydligt - få specificera vad kända kriminella miljöer innebär i juridisk mening. Shot.
    OK, du har inga problem med 'kända kriminella miljöer' men anser det vara godtyckligt att det saknas 'konkret brottmisstanke' - detta trots att 'kända kriminella miljöer' rimligtvis känneteckas av att personer som ingår i och har samröre med 'kända kriminella miljöer'  till en inte försumbar del av sitt görande är inblandade i olika kriminella aktiviteter?

Vad menar du är godtyckligt? 

Hur ser förslaget ut?

Vad i förslaget är godtyckligt menar du?
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-01-09 17:18:35 följande:
    OK, du har inga problem med 'kända kriminella miljöer' men anser det vara godtyckligt att det saknas 'konkret brottmisstanke' - detta trots att 'kända kriminella miljöer' rimligtvis känneteckas av att personer som ingår i och har samröre med 'kända kriminella miljöer'  till en inte försumbar del av sitt görande är inblandade i olika kriminella aktiviteter?

Vad menar du är godtyckligt? 

Hur ser förslaget ut?

Vad i förslaget är godtyckligt menar du?
    Graderna godtycklighet framgår. Någonting icke konkret resulterar i att metoden per se blir godtycklig.

Så, vad omfattar kända kriminella miljöer?

Plattan? Hallonbergen? Hammarkullen? Kronogården? Rosengård? NK? Drottninggatan? Kända kriminella personligheter och vilka utan konkret brottsmisstanke därtill? Kända kriminella entiteter?

Godtyckligt. Men, du som fann det tydligt får givetvis precisera de juridiska dokumenten. Shot.
Svar på tråden MP och S vill införa avlyssning och övervakning av vem som helst