Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

MP och S vill införa avlyssning och övervakning av vem som helst

Visst tas det strid mot både den ena och den andra rättigheten i tid och otid. Tidigare var det exempelvis rätten till samvetsfrid som folk förargades sig över och nu rätten att inte få privatlivets/hemmets integritet kränkt på godtyckliga grunder.

Man tror sig veta bättre idag om sådana här saker än vad efterkrigets överlevade gjorde med tyranni friskt i minnet. Några av efterkrigets mest begåvade huvuden samlades och från världens alla hörn för att författade dessa rättigheter, men det är givetvis varken fint eller heligt nog när det är ett svenskt valår. 

Och sedan undrar folk varför mänskligheten upprepar mörk historia. Död

Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.Benjamin Franklin

• Digestive
    Padirac skrev 2022-01-09 00:09:20 följande:
    Jag ser att du inte läst förslaget eller i alla fall förstått innebörden av det.

Nalle
    Ser du hur folk resonerar innan de har presenterat sina resonemang för dig?

I sådant fall kanske riksdagen borde rösta om att använda dig i aktuellt syfte istället för att rösta om antihumanistiska förslag.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-01-09 00:50:14 följande:
    Nej, men att du tror att du vet hur jag resonerar kanske kan bereda dig plats på någon annan plats än i riksdagen - en plats där det spås i tesump eller andra esoteriska riter används för att ta fram dolda läror 

Påståendet du gör om 'på godtyckliga grunder' är det jag lutar mig mot då jag påstår att du endera inte läst förslaget elller förstått innebörden av det du läst.

Jag har inte bemött någonting som du har skrivit i den här tråden så du verkar ligga steget före men åt fel håll.

Ja, formuleringen kända kriminella miljöer är godtycklig i min mening men när det handlar om husrannsakan utan någon konkret brottsmisstanke så är förslaget per se godtyckligt:

Polismyndigheten har framfört att det behövs bättre möjligheter till husrannsakan i kända kriminella miljöer när det inte finns någon konkret brottsmisstanke. Regeringen delar den bedömningen och har därför tagit fram ett utredningsuppdrag.

https://www.regeringen.se/4aeb3b/contentassets/d1b314f2f0da4072a9fde2c69fba4a6e/regeringen-vill-ge-polisen-battre-mojligheter-till-husrannsakan.pdf
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-01-09 01:32:40 följande:
    Nej, det är inte per se godtyckligt då det tydligt anges 'kända kriminella miljöer'

Däremot verkar argumentet 'per se godtyckligt' vara just per se godtyckligt, dvs utan någon som helst grund.
    Du har missförstått vad som per se var godtyckligt:
    Digestive skrev 2022-01-09 01:19:44 följande:
    Jag har inte bemött någonting som du har skrivit i den här tråden så du verkar ligga steget före men åt fel håll.

Ja, formuleringen kända kriminella miljöer är godtycklig i min mening men när det handlar om husrannsakan utan någon konkret brottsmisstanke så är förslaget per se godtyckligt:

Polismyndigheten har framfört att det behövs bättre möjligheter till husrannsakan i kända kriminella miljöer när det inte finns någon konkret brottsmisstanke. Regeringen delar den bedömningen och har därför tagit fram ett utredningsuppdrag.

https://www.regeringen.se/4aeb3b/contentassets/d1b314f2f0da4072a9fde2c69fba4a6e/regeringen-vill-ge-polisen-battre-mojligheter-till-husrannsakan.pdf
    Men visst kan du - som upplever det som tydligt - få specificera vad kända kriminella miljöer innebär i juridisk mening. Shot.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-01-09 17:18:35 följande:
    OK, du har inga problem med 'kända kriminella miljöer' men anser det vara godtyckligt att det saknas 'konkret brottmisstanke' - detta trots att 'kända kriminella miljöer' rimligtvis känneteckas av att personer som ingår i och har samröre med 'kända kriminella miljöer'  till en inte försumbar del av sitt görande är inblandade i olika kriminella aktiviteter?

Vad menar du är godtyckligt? 

Hur ser förslaget ut?

Vad i förslaget är godtyckligt menar du?
    Graderna godtycklighet framgår. Någonting icke konkret resulterar i att metoden per se blir godtycklig.

Så, vad omfattar kända kriminella miljöer?

Plattan? Hallonbergen? Hammarkullen? Kronogården? Rosengård? NK? Drottninggatan? Kända kriminella personligheter och vilka utan konkret brottsmisstanke därtill? Kända kriminella entiteter?

Godtyckligt. Men, du som fann det tydligt får givetvis precisera de juridiska dokumenten. Shot.
Svar på tråden MP och S vill införa avlyssning och övervakning av vem som helst