• åsiktsmaskin

MP och S vill införa avlyssning och övervakning av vem som helst

cornucopia.cornubot.se/2021/11/regeringen-miljopartiet-och.html

Jag är så jävla trött. Den här sk*ten tar aldrig slut! Vi kritiserar Kina och Ryssland och Satan, men här sitter vår s.k. demokratiska regering och vill att lagar stiftas som helt går emot våra intressen.

Citat från artikeln

"Inrikesminister Mikael Damberg (S) presenterade idag att MP+S-regeringen tillsätter en utredning som syftar till att övervakning och avlyssning av vem som helst utan brottsmisstanke ska införas. Det inkluderar installation av avlyssningsutrustning, kameror och även spionprogramvara på datorer och mobiltelefoner helt efter myndigheternas eget godtycke. [...] Man ska också få tränga sig in i folks hem i hemlighet via så kallade "hemliga husundersökningar" enligt Damberg på presskonferensen"

Vem har röstat på det här???

Om det här går igenom så kommer det aldrig att lyftas inom vår livstid utan våld och krig, utan några tvivel! Går detta igenom så känner jag inte att jag har någon framtid i det här landet. Sverige håller på att förvandlas till en brutal dystopi! Jag känner mig maktlös, om vi som medborgare inte har styrkan eller viljan att hindra detta, vad har då jag som individ för makt att göra någonting?

Om detta blir lag, I'm out!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-11-23 17:37
    Detta är såklart inte en blå vs röd-fråga! www.familjeliv.se/forum/thread/81499574-mp-och-s-vill-infora-avlyssning-och-overvakning-av-vem-som-helst/1/nick/81501419 (Tack till Killbill)

• Svar på tråden MP och S vill införa avlyssning och övervakning av vem som helst
  • Anonym (Porten till helvetet)
    fjanten skrev 2021-11-20 10:54:39 följande:

Jag är faktiskt starkt emot detta, och är lite förvånad över att så få faktiskt reagerar. Får lite "storebror ser dig"-vibbar av det hela. Förstår inte varför man INTE tycker att brottsmisstanke ska finnas först.

Det känns litegrann som att vi är grodor som sätts i kallt vatten, så skruvar man upp värmen sakta, sakta... Tillslut kokar det.

Naiviteten bland befolkningen i detta land är skrämmande. Att vilja ha ett privatliv är för stora massan ett brott i sig och betyder automatiskt att man har något att dölja.

Ser en av följande likvärdiga scener framför mig.
    Herr "JA till övervakningssamhället" sitter och porrsurfar på något högst omoraliskt när stormtruppen invaderar hans hem. Kräver att få söka igenom hans klibbiga dator, garderober och mobil. Hittar lilla Barbara och Olle buttplugg bland skitiga strumpor och söliga lakan!{#emotions_dlg.djavulsk}
  • Padirac
    Anonym (Mörka krafter) skrev 2021-11-20 12:05:56 följande:
    Det finns mörka politiska makter (kommunism, nazism, islamism). Avlyssning kan användas för att avlyssna politiska motståndare vilket långsiktigt kan ge förödande konsekvenser. Det har vi lärt oss av historien.
    Yes, vi avskaffar staten efter som det finns 'mörka politiska makter' Tomte
  • Anonym (Mörka krafter)
    Padirac skrev 2021-11-20 13:13:16 följande:

Yes, vi avskaffar staten efter som det finns 'mörka politiska makter' 

Det är uppenbart att du inte förstår allvaret med ett kontrollsamhälle. Hitler införde också ett kontrollsamhälle när han lagstadgade att alla judar skulle skriva in sig i ett register.
  • Anonym (Mörka krafter)
    Padirac skrev 2021-11-20 13:13:16 följande:

Yes, vi avskaffar staten efter som det finns 'mörka politiska makter' 

Men om du nu förespråkar ett kontrollsamhälle så står det dig fritt att flytta till Kina eller Nordkorea. I en demokrati hör detta inte hemma!
  • Friger

Jag tror det vore bättre att låsa in dom tjuvar som tas längre, mycket längre. Och billigare. Vi ska bara vårda dom som det finns bra förutsättningar att vårda. Alla andra ska låsas in så att vanligt folk kan gå trygga på gatorna.

Dom får gärna gnälla på att det inte är roligt att vara inlåst. Det ska det inte vara heller.

• Padirac
    Anonym (Mörka krafter) skrev 2021-11-20 13:23:47 följande:
    Men om du nu förespråkar ett kontrollsamhälle så står det dig fritt att flytta till Kina eller Nordkorea. I en demokrati hör detta inte hemma!
    Att polis får möjlighet att kontrollera och undersöka misstänkt brottslighet ser jag inte som ett större problem än att försvaret får bedriva signalspaning innan främmande makt angripit landet.

Visst kan allt missbrukas, men jag ser inte den svenska staten som ett hot mot befolkningen.

sverigesradio.se/artikel/polisen-ska-fa-utokad-ratt-till-hemlig-avlyssning-och-husrannsakan

"Regeringen tillsätter i dag en utredning för att ge polisen möjlighet till hemlig avlyssning av gängkriminella. Regeringen vill också utreda möjlighet till hemlig husrannsakan för att få stopp på gängvåldet och skjutningarna.

Inrikesminister Mikael Damberg:

– Det är en utredning som ska titta på att ge brottsbekämpande myndigheter polisen och säpo till exempel, en möjlighet att ingripa tidigare redan i underrättelsestadiet och använda hemliga tvångsmedel i större utsträckning än i dag. I dag måste det finnas en misstänkt, men polisen har menat att om dom kunde använda preventiv avlyssning, till exempel av mobilkommunikation, så skulle man kunna avstyra sådana här våldsspiraler som har förekommit i kriminella gäng. Men också titta på frågan lite bredare genom att göra preventiv husrannsakan i bostäder för att komma till rätta med grov organiserad brottslighet.

Nytt för i dag är att regeringen vill utreda hemlig husrannsakan. Redan i slutet av augusti berättade Mikael Damberg att regeringen vill utreda hemlig avlyssning mot personer i kriminella nätverk. Utredaren har utsetts och det är den tidigare domaren Inger Söderholm. I februari 2023 ska utredningen vara klar.

I dag sker husrannsakan efter beslut i domstol och med stöd av misstanke om brott i en förundersökning, men en hemlig husrannsakan skulle vara möjlig enbart baserat på polisens misstankar.

Mikael Damberg (S) igen:

– Säkerhetspolisen menar att om dom skulle få möjlighet att jobba med preventiv husrannsakan så skulle dom på ett bättre sätt än i dag kunna avvärja till exempel attentatshot mot Sverige. Och polismyndigheten menar ju att om dom skulle få möjlighet att ingripa när det sker en skjutning i ett bostadsområde, så är det ju mycket större risk att det sker en till skjutning i det bostadsområdet en tid efter, och kan dom då jobba mer preventivt med avlyssning till exempel så kan dom ha större framgångar i att avvärja ytterligare skjutningar till exempel."

• Tom Araya
    åsiktsmaskin skrev 2021-11-20 08:12:48 följande:

cornucopia.cornubot.se/2021/11/regeringen-miljopartiet-och.html

Jag är så jävla trött. Den här sk*ten tar aldrig slut! Vi kritiserar Kina och Ryssland och Satan, men här sitter vår s.k. demokratiska regering och vill att lagar stiftas som helt går emot våra intressen.

Citat från artikeln

"Inrikesminister Mikael Damberg (S) presenterade idag att MP+S-regeringen tillsätter en utredning som syftar till att övervakning och avlyssning av vem som helst utan brottsmisstanke ska införas. Det inkluderar installation av avlyssningsutrustning, kameror och även spionprogramvara på datorer och mobiltelefoner helt efter myndigheternas eget godtycke. [...] Man ska också få tränga sig in i folks hem i hemlighet via så kallade "hemliga husundersökningar" enligt Damberg på presskonferensen"

Vem har röstat på det här???

Om det här går igenom så kommer det aldrig att lyftas inom vår livstid utan våld och krig, utan några tvivel! Går detta igenom så känner jag inte att jag har någon framtid i det här landet. Sverige håller på att förvandlas till en brutal dystopi! Jag känner mig maktlös, om vi som medborgare inte har styrkan eller viljan att hindra detta, vad har då jag som individ för makt att göra någonting?

Om detta blir lag, I'm out!

Känns lite som Informnationsbyrån De luxe. 

IB ? Wikipedia

V
    ill vi tillbaka dit?

Regeringen får incitament till att instifta kontrollorgan av problem som regeringen själva varit med att skapa...
  • fjanten
    Tom Araya skrev 2021-11-20 14:12:58 följande:

Känns lite som Informnationsbyrån De luxe. 

IB ? Wikipedia

Vill vi tillbaka dit?

Regeringen får incitament till att instifta kontrollorgan av problem som regeringen själva varit med att skapa...

Precis, exakt.
  • Friger
    Padirac skrev 2021-11-20 13:53:09 följande:
    Att polis får möjlighet att kontrollera och undersöka misstänkt brottslighet ser jag inte som ett större problem än att försvaret får bedriva signalspaning innan främmande makt angripit landet.

Visst kan allt missbrukas, men jag ser inte den svenska staten som ett hot mot befolkningen.

sverigesradio.se/artikel/polisen-ska-fa-utokad-ratt-till-hemlig-avlyssning-och-husrannsakan

"Regeringen tillsätter i dag en utredning för att ge polisen möjlighet till hemlig avlyssning av gängkriminella. Regeringen vill också utreda möjlighet till hemlig husrannsakan för att få stopp på gängvåldet och skjutningarna.

Inrikesminister Mikael Damberg:

? Det är en utredning som ska titta på att ge brottsbekämpande myndigheter polisen och säpo till exempel, en möjlighet att ingripa tidigare redan i underrättelsestadiet och använda hemliga tvångsmedel i större utsträckning än i dag. I dag måste det finnas en misstänkt, men polisen har menat att om dom kunde använda preventiv avlyssning, till exempel av mobilkommunikation, så skulle man kunna avstyra sådana här våldsspiraler som har förekommit i kriminella gäng. Men också titta på frågan lite bredare genom att göra preventiv husrannsakan i bostäder för att komma till rätta med grov organiserad brottslighet.

Nytt för i dag är att regeringen vill utreda hemlig husrannsakan. Redan i slutet av augusti berättade Mikael Damberg att regeringen vill utreda hemlig avlyssning mot personer i kriminella nätverk. Utredaren har utsetts och det är den tidigare domaren Inger Söderholm. I februari 2023 ska utredningen vara klar.

I dag sker husrannsakan efter beslut i domstol och med stöd av misstanke om brott i en förundersökning, men en hemlig husrannsakan skulle vara möjlig enbart baserat på polisens misstankar.

Mikael Damberg (S) igen:

? Säkerhetspolisen menar att om dom skulle få möjlighet att jobba med preventiv husrannsakan så skulle dom på ett bättre sätt än i dag kunna avvärja till exempel attentatshot mot Sverige. Och polismyndigheten menar ju att om dom skulle få möjlighet att ingripa när det sker en skjutning i ett bostadsområde, så är det ju mycket större risk att det sker en till skjutning i det bostadsområdet en tid efter, och kan dom då jobba mer preventivt med avlyssning till exempel så kan dom ha större framgångar i att avvärja ytterligare skjutningar till exempel."

Polisen har knappt tid att utreda några brott eftersom alla dom sätter dit är ute innan bläcket hinner torka.

Inför kraftigt höjda straff. Särskilt på organiserad brottslighet. Då behövs ingen utökad avlyssnings-rätt.

Det finns gott om exempel där avlyssning missbrukats. Edward Snowden avslöjade ju ganska omfattande avlyssning på den egna befolkningen. Och andras befolkningar f ö.

Finns även ett sådant fall i Sverige. Karl H Hedin. Om man bortser från rättsfallet så blev han felaktigt avlyssnad. Det är utrett och klarlagt. Ingen blev straffad för detta eftersom straffvärdet ansågs för lågt. (märkligt resonemang för övrigt)

• Anonym (H)

De enda som kan ha något emot att kriminella avlyssnas är sådana som själva har saker att dölja.

Svar på tråden MP och S vill införa avlyssning och övervakning av vem som helst