• Anonym (Camilla28)

får inte säga upp mig

Hej,

Hur ni hade sett på ett jobb där man inte får säga upp sig inom 10 månader utan att man får betala ersättning till arbetsgivaren? Hade ni vågat ta ett sånt jobb där ni måste stanna i minst 10 månader, och att ni inte får säga upp er, under den tiden? Känns väl inte helt 100% ? ger ju bilden av att anställda velat sluta och att arbetsgivaren försöker förhindra detta genom att man måste skriva på ett sånt avtal ? eller hur skulle ni se på ett sånt erbjudande ? för även om jobbet erbjuder bra utvecklingsmöjligheter så borde väl det vara en tillräcklig motivation för att få folk att stanna kvar, och inte genom att man måste tvinga folk att stanna kvar genom ett sånt avtal? har ni varit med om nåt liknande?
  • Svar på tråden får inte säga upp mig
  • Anonym (K 2)
    EpicF skrev 2021-11-18 20:42:06 följande:
    Att du inte vill tro på sanningen är helt ok för mig.
    Du får tro att du har rätt. Vi andra vet att du inte har det.
    Har du något annat att säga än att fortsätta älta om din missuppfattning om fakta vs åsikter, rätt vs fel?

Vad gör du annars i livet mer än att drivas av ett våldsamt tvång att alltid ha rätt och alltid, till vilket pris som helst, få sista ordet?
  • Aurora Borrealis
    Occam skrev 2021-11-18 20:44:23 följande:

Jag betvivlar inte för ett ögonblick att det förekommer, och att det är din erfarenhet att det är så. I vissa kollektivavtal och enskilda avtal så skriver man in rätt till förtida uppsägning av tidsbegränsade anställningar. Men det är ingen ALLMÄN sanning, är det inte avtalat om det så finns det ingen absolut rätt att säga upp sig. Att sedan många arbetsgivare ändå så att säga släpper visstidsanställda i förtid är en annan sak.

Aldrig hört talas om. Så du menar att det finns och förekommer? Om någon får ett sommarjobb i en glasskiosk, eller ett semestervikariat åt vårdbiträden när de övriga har semester under sommaren så är de anställda utan en månads uppsägning eller mindre? Aldrig sett eller hört talas om något sådant någonsin.
  • Occam
    Aurora Borrealis skrev 2021-11-18 21:12:14 följande:
    Aldrig hört talas om. Så du menar att det finns och förekommer? Om någon får ett sommarjobb i en glasskiosk, eller ett semestervikariat åt vårdbiträden när de övriga har semester under sommaren så är de anställda utan en månads uppsägning eller mindre? Aldrig sett eller hört talas om något sådant någonsin.
    Precis så. Jag postade en länk tidigare i tråden från en fackförening och googlar du kommer du hitta många liknande texter. Jag lägger den här igen:
    www.kommunal.se/svar/uppsagning/vilken-uppsagningstid-har-jag-fran-en-visstidsanstallning
  • Anonym (K 2)
    EpicF skrev 2021-11-18 20:56:27 följande:
    Har du något annat att säga än att fortsätta älta om din missuppfattning om fakta vs åsikter, rätt vs fel?

Vad gör du annars i livet mer än att drivas av ett våldsamt tvång att alltid ha rätt och alltid, till vilket pris som helst, få sista ordet?
  • EpicF
    Anonym (K 2) skrev 2021-11-18 21:33:04 följande:

• Anonym (Flyg)

Hårklyveri här.

Angående tidsbegränsade anställningar så kan exempelvis grov försummelse så som att arbetsgivaren inte betalar ut lön vara giltigt skäl för arbetsgivaren att säga upp sig/säga upp avtalet även om det inte finns en avtalad uppsägningstid.

För mig så ser det ut som att ni säger samma sak fast att ni ?bråkar? med varandra här i tråden.

• Anonym (K 2)
    EpicF skrev 2021-11-18 21:52:22 följande:
    Förutom att du är nonchalant och vägrar svara på direkta frågor så får du tro att du har rätt. Vi andra vet att du inte har det.

Men det är otroligt roligt att du bevisar att sista stycket verkligen stämmer på alla punkter.Skrattande
  • Occam
    Anonym (Flyg) skrev 2021-11-18 22:39:16 följande:

Hårklyveri här.

Angående tidsbegränsade anställningar så kan exempelvis grov försummelse så som att arbetsgivaren inte betalar ut lön vara giltigt skäl för arbetsgivaren att säga upp sig/säga upp avtalet även om det inte finns en avtalad uppsägningstid.

För mig så ser det ut som att ni säger samma sak fast att ni ?bråkar? med varandra här i tråden.

Du har rätt i dina exempel, och kanske i fråga om hårklyverierna också.

Anledningen till att jag envisas med att klyva det håret är att det finns en viss skillnad, och att det är många som tror (så även jag en gång i tiden) att man som anställd alltid kan säga upp sig på samma sätt från visstidsanställningar (ex. vikariat) som från tillsvidareanställningar. Så är alltså inte fallet om det inte finns (kollektiv)avtal om det.
  • EpicF
    Occam skrev 2021-11-19 07:57:45 följande:

Anledningen till att jag envisas med att klyva det håret är att det finns en viss skillnad, och att det är många som tror (så även jag en gång i tiden) att man som anställd alltid kan säga upp sig på samma sätt från visstidsanställningar (ex. vikariat) som från tillsvidareanställningar. Så är alltså inte fallet om det inte finns (kollektiv)avtal om det.

Det är ingen skillnad på hur man säger upp sig vid dessa olika anställningar.
  • Anonym (K 2)
    EpicF skrev 2021-11-19 10:57:07 följande:
    Du verkar återigen inte fått med dig vad som stod. Ingen fara, skriver det gärna igen.
    Alla på familjeliv vet att du har en taskig och nonchalant attityd där du konekvent vägrar svara på frågor. Vi vet att du alltid ser till att få sista ordet oavsett hur absurt du driver tråden.

Så även denna gång och det roar mig faktiskt. Jag roas alltid när människor gör bort sig själva alldles frivilligt.

• Anonym (F)
    Occam skrev 2021-11-18 21:20:44 följande:
    Precis så. Jag postade en länk tidigare i tråden från en fackförening och googlar du kommer du hitta många liknande texter. Jag lägger den här igen:
    www.kommunal.se/svar/uppsagning/vilken-uppsagningstid-har-jag-fran-en-visstidsanstallning
    Fast du har ju totalt missuppfattat texten. Bara för att man inte har en uppsägningstid betyder inte det att man inte får säga upp sig. Det får man, och man kan gå på dagen. Uppsägningstid reglerar tiden från det man säger upp sig. Inget annat. Självklart får man säga upp sig. 
  • Occam
    Anonym (F) skrev 2021-11-19 13:24:47 följande:

Fast du har ju totalt missuppfattat texten. Bara för att man inte har en uppsägningstid betyder inte det att man inte får säga upp sig. Det får man, och man kan gå på dagen. Uppsägningstid reglerar tiden från det man säger upp sig. Inget annat. Självklart får man säga upp sig. 

Nej, jag har inte missförstått texten. Det står där klart och tydligt att anställningen har ett början och ett slut, om inte undantag finns i kollektivavtal (eller anställningsavtal).

Det reflekterar också vad som framgår i 4 paragrafen 2 stycket i lagen om anställningsskydd (LAS):

lagen.nu/1982:80

Men jag förstår dig, det är ett vanligt förekommande missförstånd att det finns en allmän rättighet att säga upp visstidsanställningar.

Dock, ingen kan fysiskt tvinga dig att jobba kvar om du likväl bryter avtalet i förtid utan övrig grund (så att säga säger upp dig). Och som diskuterats tidigare så är det ovanligt att det blir skadestånd.
  • Drottningen1970

Det kanske har avhandlats i tråden, men i vilken värld skulle man ens tacka nej till ett arbete och istället fortsätta vara arbetslös ett tag till för att avtalet löper i 10 ynka månader? 10 månader går asfort. Om man är en sån snöflinga så att man inte skulle stå ut denna ynka tid om jobbet skulle visa sig suga, så lär man få svårt på arbetsmarknaden rent generellt.

• Anonym (Flyg)
    Occam skrev 2021-11-19 07:57:45 följande:

Avtal gäller alltid om partnerna inte är överens om annat.

Vid en tidsbestämd anställning kan man samtala med chefen om att man önskar avsluta anställningen i förtid. Det hände mig en gång under ett sommarjobb när jag kom in på studier. Det handlade om en vecka. Och arbetsgivaren var informerad om att jag sökt utbildning innan vi skrev avtal.

Det blir en diskussion om att avsluta sin anställning samt eventuella rättsliga konsekvenser.

Jag har också upplevt att gemeneman ofta saknar kunskap om de olika anställningsvillkoren som finns. Någon behöver absolut upplysa och utbilda befolkningen.
Svar på tråden får inte säga upp mig