• Anonym (Camilla28)

får inte säga upp mig

Hej,

Hur ni hade sett på ett jobb där man inte får säga upp sig inom 10 månader utan att man får betala ersättning till arbetsgivaren? Hade ni vågat ta ett sånt jobb där ni måste stanna i minst 10 månader, och att ni inte får säga upp er, under den tiden? Känns väl inte helt 100% ? ger ju bilden av att anställda velat sluta och att arbetsgivaren försöker förhindra detta genom att man måste skriva på ett sånt avtal ? eller hur skulle ni se på ett sånt erbjudande ? för även om jobbet erbjuder bra utvecklingsmöjligheter så borde väl det vara en tillräcklig motivation för att få folk att stanna kvar, och inte genom att man måste tvinga folk att stanna kvar genom ett sånt avtal? har ni varit med om nåt liknande?
  • Svar på tråden får inte säga upp mig
  • Anonym (K 2)
    EpicF skrev 2021-11-16 20:20:27 följande:
    Då har företaget satsar på dig. Är samma med utbildadningsanställningar inom vården. 100% eller 80% lön under studietiden mot att man jobbar minst 2 år (vanligast med bindningstid i två år). Håller dock oftast inte juridiskt och förmodligen inte inom bussbranchen heller.
    Du vet som vanligt inte vad du bladdrar om. Ta reda på fakta innan du kommer med mer desinformation.

Påskrivna avtal gäller! Det har inget med kollektivavtal att göra över huvud taget.

Avtal liknande det TS skriver om är vanliga i de flesta branscher och är inget konstigt. Du får utbildning eller annat mot en prestation. Och du skriver avtal. Som självklart håller juridiskt.
    Du vet den där antyiabortsyrran som fick sin utbildning av sjukhuset? Hon fick betala tillbaka en rätt rejäl summa eftersom hon brutit mot avtalet på flera sätt. Det skrevs inte så mycket om det men om du googlar så kommer du att finna det. Och hon hade en jäkla massa advokater och kapitalstarka ja-till-livet-organisationen bakom ryggen.
    Men trots alla skickliga advokater är det juridiskt hållbart.

Du ska helt enkelt kunna stå för de avtal du ingår.
  • Anonym (Ag)
    Occam skrev 2021-11-18 07:59:29 följande:
    Nej, inte alltid. Det finns i vissa kollektivavtal rätt till uppsägning från den anställdes sida även för tidsbegränsade anställningar, men ingen generell rätt enligt lag. Se exempelvis här:

www.kommunal.se/svar/uppsagning/vilken-uppsagningstid-har-jag-fran-en-visstidsanstallning

Om man ändå säger upp sig är det då ett avtalsbrott.

Exakt vad som händer då vet jag dock inte, så nu spekulerar jag. Jag tror inte man kan bli skadeståndsskyldig för avtalsbrottet i sig, alltså inte för den skada det leder till för arbetsgivaren framåt. Men i vissa specifika fall tror jag man dock kan bli återbetalningsskyldig för exempelvis utbildningskostnader om det framgår av avtalet från början. Det blir naturligtvis svårt att få bra referenser också.
    Eventuellt skadestånd baseras på den skada du orsakar arbetgivare, t ex extrakostnaden för att hyra in en konsult, produktionsbortfall mm. Extermt sällan ag driver en skadeståndsprocess.

Istället blir det mera - Vi betalar inte ut semesterersättning mm. Om du bråkar starta vi en skadeståendsprocess.
  • EpicF
    Anonym (K) skrev 2021-11-18 09:45:01 följande:

Japp, men då riskerar man att bli stämd för avtalsbrott.

Ja, det kan man riskera.
  • EpicF
    Occam skrev 2021-11-18 07:59:29 följande:

Nej, inte alltid. Det finns i vissa kollektivavtal rätt till uppsägning från den anställdes sida även för tidsbegränsade anställningar, men ingen generell rätt enligt lag. Se exempelvis här:

www.kommunal.se/svar/uppsagning/vilken-uppsagningstid-har-jag-fran-en-visstidsanstallning

Om man ändå säger upp sig är det då ett avtalsbrott.

Exakt vad som händer då vet jag dock inte, så nu spekulerar jag. Jag tror inte man kan bli skadeståndsskyldig för avtalsbrottet i sig, alltså inte för den skada det leder till för arbetsgivaren framåt. Men i vissa specifika fall tror jag man dock kan bli återbetalningsskyldig för exempelvis utbildningskostnader om det framgår av avtalet från början. Det blir naturligtvis svårt att få bra referenser också.

Det går fortfarande att säga upp sig. Med risk för att bmi stämd gör avtalsbrott.
  • EpicF
    Anonym (K 2) skrev 2021-11-18 09:51:42 följande:

Du vet som vanligt inte vad du bladdrar om. Ta reda på fakta innan du kommer med mer desinformation.

Påskrivna avtal gäller! Det har inget med kollektivavtal att göra över huvud taget.

Avtal liknande det TS skriver om är vanliga i de flesta branscher och är inget konstigt. Du får utbildning eller annat mot en prestation. Och du skriver avtal. Som självklart håller juridiskt.

Du vet den där antyiabortsyrran som fick sin utbildning av sjukhuset? Hon fick betala tillbaka en rätt rejäl summa eftersom hon brutit mot avtalet på flera sätt. Det skrevs inte så mycket om det men om du googlar så kommer du att finna det. Och hon hade en jäkla massa advokater och kapitalstarka ja-till-livet-organisationen bakom ryggen.

Men trots alla skickliga advokater är det juridiskt hållbart.

Du ska helt enkelt kunna stå för de avtal du ingår.

Ang utbildningsanställningar, vilket var det jag skrev om så har man kommit fram till att dessa standard avtal inte håller juridisk (det kan dock finnas skrivna avtal som är vattentäta) Dvs man kan byta jobb före bindningstiden går ut. Nu tror jag dock det är få som bryter ett sådan avtal. Jag gjorde det när jag hade ett halvår kvar (skulle dock flytta, så för mig var det inga problem).
  • Anonym (K 2)
    EpicF skrev 2021-11-18 10:12:29 följande:
    Ang utbildningsanställningar, vilket var det jag skrev om så har man kommit fram till att dessa standard avtal inte håller juridisk (det kan dock finnas skrivna avtal som är vattentäta) Dvs man kan byta jobb före bindningstiden går ut. Nu tror jag dock det är få som bryter ett sådan avtal. Jag gjorde det när jag hade ett halvår kvar (skulle dock flytta, så för mig var det inga problem).
    Som sagt, du är bara en åsiktsmaskin som ytterst sällan har någon sanningshalt i dina uttalanden.
  • Occam
    Anonym (Ag) skrev 2021-11-18 09:53:19 följande:

Eventuellt skadestånd baseras på den skada du orsakar arbetgivare, t ex extrakostnaden för att hyra in en konsult, produktionsbortfall mm. Extermt sällan ag driver en skadeståndsprocess.Istället blir det mera - Vi betalar inte ut semesterersättning mm. Om du bråkar starta vi en skadeståendsprocess.

Ok, tack för rättelsen! Det kan alltså förekomma skadestånd också.
  • Occam
    EpicF skrev 2021-11-18 10:09:19 följande:

Det går fortfarande att säga upp sig. Med risk för att bmi stämd gör avtalsbrott.

Även om jag skäms lite för att jag ger mig in en diskussion om hårklyverier så nej, man kan inte säga upp ett tidsbegränsat avtal med mindre än att det framgår av det specifika avtalet eller överordnat kollektivavtal.

Jag förstår att du menar att man en uppsägning är liktydig med att meddelar att man avser sluta arbeta - men det är likväl att BRYTA avtalet snarare än en UPPSÄGNING. Att i denna diskussion kalla det för uppsägning leder felaktigt tanken mot att det är en lag- och avtalsenlig åtgärd.

Med det sagt, jag skulle fortfarande råda en bekant som ville bryta ett tidsbestämt anställningsavtal att rubricera beskedet som just en uppsägning. Om inte annat i förhoppningen att arbetsgivaren kanske tror att det var OK.
  • EpicF
    Occam skrev 2021-11-18 12:58:21 följande:

Även om jag skäms lite för att jag ger mig in en diskussion om hårklyverier så nej, man kan inte säga upp ett tidsbegränsat avtal med mindre än att det framgår av det specifika avtalet eller överordnat kollektivavtal.

Jag förstår att du menar att man en uppsägning är liktydig med att meddelar att man avser sluta arbeta - men det är likväl att BRYTA avtalet snarare än en UPPSÄGNING. Att i denna diskussion kalla det för uppsägning leder felaktigt tanken mot att det är en lag- och avtalsenlig åtgärd.

Med det sagt, jag skulle fortfarande råda en bekant som ville bryta ett tidsbestämt anställningsavtal att rubricera beskedet som just en uppsägning. Om inte annat i förhoppningen att arbetsgivaren kanske tror att det var OK.

Jo, man kan säga upp en tidsbegränsad anställning. Det är en uppsägning även om man i realiteten bryter avtalet. Man levererar fortfarande sin uppsägning.
  • Anonym (K 2)
    EpicF skrev 2021-11-18 13:00:35 följande:
    Du får tro vad du vill.
    jag tror inte. Jag och alla andra som läser det du skriver VET att du oftast har noll fakta bakom dina påståenden.
Svar på tråden får inte säga upp mig