Anonym (K 2) skrev 2021-11-18 09:51:42 följande:
Du vet som vanligt inte vad du bladdrar om. Ta reda på fakta innan du kommer med mer desinformation.
Påskrivna avtal gäller! Det har inget med kollektivavtal att göra över huvud taget.
Avtal liknande det TS skriver om är vanliga i de flesta branscher och är inget konstigt. Du får utbildning eller annat mot en prestation. Och du skriver avtal. Som självklart håller juridiskt.
Du vet den där antyiabortsyrran som fick sin utbildning av sjukhuset? Hon fick betala tillbaka en rätt rejäl summa eftersom hon brutit mot avtalet på flera sätt. Det skrevs inte så mycket om det men om du googlar så kommer du att finna det. Och hon hade en jäkla massa advokater och kapitalstarka ja-till-livet-organisationen bakom ryggen.
Men trots alla skickliga advokater är det juridiskt hållbart.
Du ska helt enkelt kunna stå för de avtal du ingår.
Ang utbildningsanställningar, vilket var det jag skrev om så har man kommit fram till att dessa standard avtal inte håller juridisk (det kan dock finnas skrivna avtal som är vattentäta) Dvs man kan byta jobb före bindningstiden går ut. Nu tror jag dock det är få som bryter ett sådan avtal. Jag gjorde det när jag hade ett halvår kvar (skulle dock flytta, så för mig var det inga problem).