• Occam

får inte säga upp mig

EpicF skrev 2021-11-17 10:24:56 följande:

Går att säga upp sig från sådana anställningar också.

Nej, inte alltid. Det finns i vissa kollektivavtal rätt till uppsägning från den anställdes sida även för tidsbegränsade anställningar, men ingen generell rätt enligt lag. Se exempelvis här:

www.kommunal.se/svar/uppsagning/vilken-uppsagningstid-har-jag-fran-en-visstidsanstallning

Om man ändå säger upp sig är det då ett avtalsbrott.

Exakt vad som händer då vet jag dock inte, så nu spekulerar jag. Jag tror inte man kan bli skadeståndsskyldig för avtalsbrottet i sig, alltså inte för den skada det leder till för arbetsgivaren framåt. Men i vissa specifika fall tror jag man dock kan bli återbetalningsskyldig för exempelvis utbildningskostnader om det framgår av avtalet från början. Det blir naturligtvis svårt att få bra referenser också.
  • Occam
    Anonym (Ag) skrev 2021-11-18 09:53:19 följande:

Eventuellt skadestånd baseras på den skada du orsakar arbetgivare, t ex extrakostnaden för att hyra in en konsult, produktionsbortfall mm. Extermt sällan ag driver en skadeståndsprocess.Istället blir det mera - Vi betalar inte ut semesterersättning mm. Om du bråkar starta vi en skadeståendsprocess.

Ok, tack för rättelsen! Det kan alltså förekomma skadestånd också.
  • Occam
    EpicF skrev 2021-11-18 10:09:19 följande:

Det går fortfarande att säga upp sig. Med risk för att bmi stämd gör avtalsbrott.

Även om jag skäms lite för att jag ger mig in en diskussion om hårklyverier så nej, man kan inte säga upp ett tidsbegränsat avtal med mindre än att det framgår av det specifika avtalet eller överordnat kollektivavtal.

Jag förstår att du menar att man en uppsägning är liktydig med att meddelar att man avser sluta arbeta - men det är likväl att BRYTA avtalet snarare än en UPPSÄGNING. Att i denna diskussion kalla det för uppsägning leder felaktigt tanken mot att det är en lag- och avtalsenlig åtgärd.

Med det sagt, jag skulle fortfarande råda en bekant som ville bryta ett tidsbestämt anställningsavtal att rubricera beskedet som just en uppsägning. Om inte annat i förhoppningen att arbetsgivaren kanske tror att det var OK.
  • Occam
    EpicF skrev 2021-11-18 13:02:16 följande:

Jo, man kan säga upp en tidsbegränsad anställning. Det är en uppsägning även om man i realiteten bryter avtalet. Man levererar fortfarande sin uppsägning.

Jamen dåså! Om det är vad man KALLAR något som avgör vad det ÄR så öppnar sig mängder av möjligheter. Eller så har du bara svårt att fatta vad som är vad. Jag tänker låta dig få sista ordet i vilket fall, om du väljer att svara.
  • Occam
    Aurora Borrealis skrev 2021-11-18 18:58:05 följande:

Tvärt om! På sådana anställningar har man kort uppsägningstid, en månad. På fast anställning 3 månader. Ju kortare jobbperiod destå kortare uppsägningperiod. Man är absolut inte fast på ett kort vikariat utan uppsägningstid, för har man ingen uppsägningstid betyder det att arbetsgivaren också skulle vara skyldig att behålla medarbetaren oavsett vad medarbetaren gör, och de villkoren vill inte arbetsgivaren ha. Uppsägningstiden gäller åt båda hållen.

Jag betvivlar inte för ett ögonblick att det förekommer, och att det är din erfarenhet att det är så. I vissa kollektivavtal och enskilda avtal så skriver man in rätt till förtida uppsägning av tidsbegränsade anställningar. Men det är ingen ALLMÄN sanning, är det inte avtalat om det så finns det ingen absolut rätt att säga upp sig. Att sedan många arbetsgivare ändå så att säga släpper visstidsanställda i förtid är en annan sak.
  • Occam
    Aurora Borrealis skrev 2021-11-18 21:12:14 följande:
    Aldrig hört talas om. Så du menar att det finns och förekommer? Om någon får ett sommarjobb i en glasskiosk, eller ett semestervikariat åt vårdbiträden när de övriga har semester under sommaren så är de anställda utan en månads uppsägning eller mindre? Aldrig sett eller hört talas om något sådant någonsin.
    Precis så. Jag postade en länk tidigare i tråden från en fackförening och googlar du kommer du hitta många liknande texter. Jag lägger den här igen:
    www.kommunal.se/svar/uppsagning/vilken-uppsagningstid-har-jag-fran-en-visstidsanstallning
  • Occam
    Anonym (Flyg) skrev 2021-11-18 22:39:16 följande:

Hårklyveri här.

Angående tidsbegränsade anställningar så kan exempelvis grov försummelse så som att arbetsgivaren inte betalar ut lön vara giltigt skäl för arbetsgivaren att säga upp sig/säga upp avtalet även om det inte finns en avtalad uppsägningstid.

För mig så ser det ut som att ni säger samma sak fast att ni ?bråkar? med varandra här i tråden.

Du har rätt i dina exempel, och kanske i fråga om hårklyverierna också.

Anledningen till att jag envisas med att klyva det håret är att det finns en viss skillnad, och att det är många som tror (så även jag en gång i tiden) att man som anställd alltid kan säga upp sig på samma sätt från visstidsanställningar (ex. vikariat) som från tillsvidareanställningar. Så är alltså inte fallet om det inte finns (kollektiv)avtal om det.
  • Occam
    Anonym (F) skrev 2021-11-19 13:24:47 följande:

Fast du har ju totalt missuppfattat texten. Bara för att man inte har en uppsägningstid betyder inte det att man inte får säga upp sig. Det får man, och man kan gå på dagen. Uppsägningstid reglerar tiden från det man säger upp sig. Inget annat. Självklart får man säga upp sig. 

Nej, jag har inte missförstått texten. Det står där klart och tydligt att anställningen har ett början och ett slut, om inte undantag finns i kollektivavtal (eller anställningsavtal).

Det reflekterar också vad som framgår i 4 paragrafen 2 stycket i lagen om anställningsskydd (LAS):

lagen.nu/1982:80

Men jag förstår dig, det är ett vanligt förekommande missförstånd att det finns en allmän rättighet att säga upp visstidsanställningar.

Dock, ingen kan fysiskt tvinga dig att jobba kvar om du likväl bryter avtalet i förtid utan övrig grund (så att säga säger upp dig). Och som diskuterats tidigare så är det ovanligt att det blir skadestånd.
Svar på tråden får inte säga upp mig