Inlägg från: Aurora Borrealis |Visa alla inlägg
  • Aurora Borrealis

får inte säga upp mig

Anonym (K) skrev 2021-11-18 09:43:53 följande:

Vid tidsbegränsade anställningar. Exempelvis vikariat och säsongsanställningar.

Tvärt om! På sådana anställningar har man kort uppsägningstid, en månad. På fast anställning 3 månader. Ju kortare jobbperiod destå kortare uppsägningperiod. Man är absolut inte fast på ett kort vikariat utan uppsägningstid, för har man ingen uppsägningstid betyder det att arbetsgivaren också skulle vara skyldig att behålla medarbetaren oavsett vad medarbetaren gör, och de villkoren vill inte arbetsgivaren ha. Uppsägningstiden gäller åt båda hållen.
  • Aurora Borrealis
    Occam skrev 2021-11-18 20:44:23 följande:

Jag betvivlar inte för ett ögonblick att det förekommer, och att det är din erfarenhet att det är så. I vissa kollektivavtal och enskilda avtal så skriver man in rätt till förtida uppsägning av tidsbegränsade anställningar. Men det är ingen ALLMÄN sanning, är det inte avtalat om det så finns det ingen absolut rätt att säga upp sig. Att sedan många arbetsgivare ändå så att säga släpper visstidsanställda i förtid är en annan sak.

Aldrig hört talas om. Så du menar att det finns och förekommer? Om någon får ett sommarjobb i en glasskiosk, eller ett semestervikariat åt vårdbiträden när de övriga har semester under sommaren så är de anställda utan en månads uppsägning eller mindre? Aldrig sett eller hört talas om något sådant någonsin.
Svar på tråden får inte säga upp mig