• Anonym (Hannah)

Måste han verkligen få veta?

Kortfattat:

Har 2 barn (bägge under 2 år) med mitt x. Han har umgängestid x antal timmar 3ggr/v vardagar med sina barn som är bestämt via familjerätten.

Nu vill han som vanligt veta vad vi ska göra i helgen, vart vi ska då han har all rätt att veta vart barnen ska..

Jag är då boendeföräldern. Ska jag behöva avlägga rapport varenda timma vad vi gör, ska göra osv..?

Han skickar sms och ringer flera ggr per dag.

Jag blir snart tokig.. Känner att jag inte kan leva "mitt" liv..

Det är bra mycket mer som ligger bakom men det skulle ta en hel evighet att skriva ned..

• Svar på tråden Måste han verkligen få veta?
  • Anonym (.)

Är det så att du måste fråga här.. så måste han säkert få veta, det som är det bästa för situationen.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-03-02 19:48:44 följande:

Ja man kan ju "hoppas". 
    Ja under utredningen så är det väl klart att man skärper till sig och visar sitt bästa jag.. 
    De borde ju märka att det inte funkar utan någon som är med.

Jag ligger lågt nu fram till advokaten är på plats så rådgör jag med denne hur man ska göra. 
    Det verkar som om att soc inväntar på att han ska vända sig till TR. eftersom han har nämnt det flera ggr både till dem och famrätt.
    Och advokaten sa att det är ju upp till honom om han vill ha utökad tid. Och jag tror nog att han inte kommer mäkta med det. Det är nog mycket snack från hans sida. Han lägger över det på mig varje gång! 
    Vänder jag mig till TR kan de ju komma att fastslå ett schema som blir helt upp åt väggarna! Så det är jag också försiktig med.. 

Jag funderar dock på att försöka få utökad tid på fsk för äldsta och då kommer det att drabba hans umgängestid. Det är för barnets bästa. Stimulans på fsk, rutiner och riktig mat & omsorg.
    Ska kolla upp det iaf å se hur man ska göra. Motsätter han sig det tänker han inte på barnets bästa utan enbart på sitt eget umgängesbehov. 

Som jag skrev nyss så borde dessa samtal osv till soc nästan vara som trakasserier och att han orosanmäler om osanning så det heter ju nåt speciellt som man kan polisanmäla.. Ska kolla upp det iaf. 

Falsk tillvitelse, möjligen. Men då ska det också bevisas att personen medvetet lämnar osanna uppgifter och inte att det handlar om att han rapporterar det han genuint misstänker/känner oro för...

Med reservation, är inte helt säker, fråga din jurist
  • Anonym (Hannah)

Okej! Tack. 
    Ja inte spelar då barnet tv spel, har skitiga kläder och det finns då mat så det räcker och blir över. 

Han står och håller koll på oss sedan ringer han till soc när han ser något som han anser är fara för hans barn.. 

Men jag ska rådgöra med advokaten. Tack igen

Anonym (Maria) skrev 2022-03-04 03:04:20 följande:
    Falsk tillvitelse, möjligen. Men då ska det också bevisas att personen medvetet lämnar osanna uppgifter och inte att det handlar om att han rapporterar det han genuint misstänker/känner oro för...

Med reservation, är inte helt säker, fråga din jurist
  • Anonym (Hannah)

Tänkte även på det här när barnen är sjuka. Det står ju också i ÖK från FR att det inte ska föras någon diskussion om detta, utan att han ska förlita sig på mitt omdöme om barnens förmåga... 
    Han bryter mot det också..

• Anonym (Maria)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-03-04 06:58:45 följande:

Okej! Tack. 
    Ja inte spelar då barnet tv spel, har skitiga kläder och det finns då mat så det räcker och blir över. 

Han står och håller koll på oss sedan ringer han till soc när han ser något som han anser är fara för hans barn.. 

Men jag ska rådgöra med advokaten. Tack igen

Sen finns tydligen också vårdslös tillvitelse, det verkar vara ett mildare brott och det verkar som att det handlar om att anmälaren typ har anledning att tro att personen är oskyldig till anklagelserna men ändå lämnar dem som om det är sanna uppgifter. Men jag har svårt att tolka exakt vad det innebär, så som sagt fråga juristen.
  • Anonym (Camilla)

Hur har du det? Vi har inte hört något på en vecka. 

• Anonym (Hannah)

Ursäkta dålig uppdatering men de små har varit förkylda, väldigt långdraget & så har vi varit ute en del nu när solen kikat fram. 

Så jag har inte varit så aktiv på nätet över lag. 

Jag har ännu inte hört något från någon jurist från hans sida. Han kanske kom på att det kostar pengar? Eller så har de insett att han får det tufft att få sin vilja igenom?

Utredaren har jag inte heller hört något ifrån.

Jag ska ta tag i det så fort "jag kommit ikapp" efter alla vaken nätter med hosta osv. 
    Vet att det inte är någon ursäkt men jag känner mig helt mosig..

• Anonym (Camilla)

Skönt att höra av dig. Vila dig i form. Ha en skön söndag! 

• Anonym (Jo)

Ta det lugnt och vila dig i form.

• Anonym (Hannah)

Igår kom brevet jag "väntat" på från hans jurist.

Nån som har erfarenhet av Familjens Jurister?

Varannan helg med övernattning 
    Samt utökad tid vardagarna han har

Sedan hade han angett fam.behandlaren som kunde intyga hans föräldraskap men jag vet inte om fam.behandlaren vet om det? I mina papper står det att pappan är osäker och lämnat tillbaka barnen tidigare osv.. 

Jag ska ha ett möte med min advokat under veckan för att få hjälp att svara på detta brev. 

Känner mig realtivt lugn ändå.. Om det blir aktuellt med Övernattning  framöver så får det vara under veckan med anslutning till dagis..

Vi har ju ändå sagt från början att detta schema vi har nu ska fungera prickfritt innan nån form av utökning.. 

Möjligtvis nån timma som vi tog upp förut under ett FR möte. 

Svar på tråden Måste han verkligen få veta?