• Stavenroth

Den enda av kompisgänget som inte blev inbjuden på bröllopet...

Måste få skriva av mig lite... har hamnat i en situation där jag inte längre vet vem som är mina vänner och vet inte om det är jag som överreagerar eller om jag just blivit sviken på ett fruktansvärt elakt sätt...

Det har nämligen visat sig att en (före detta?) vän precis hade bröllop, och jag var inte bjuden. Okej, det kan hända tänker man, kanske ville de hålla bröllopet litet eller så kanske pengar är problemet, de kanske var tvungna att prioritera? Till saken är den att svaret är nej på båda frågorna, bröllopet var stort och pengar är inga problem i detta fallet - det var alltså ett mycket aktivt val att välja bort mig.

Jag har känt personen i fråga sedan cirka 6 år tillbaka, vi har aldrig varit supertighta men umgåtts i samma "gäng", även hängt lite tillsammans i perioder bara vi två. Genom detta "gäng" har vi rest tillsammans, umgåtts, gått på event och annat genom åren, har dock de senaste 2 åren bott på olika orter och därmed, tillsammans med coronasituationen, inte träffats. Vi har dock fortfarande "varit ihopkopplade" genom gemensam chat och snapchat som vi samma kompisgäng har tillsammans och ofta använder.

Insåg dock för några veckor sedan att denna person hade bröllop inbokat, genom en kväll hos en av mina andra vänner. Förstod att alla, och med det med menar jag verkligen alla i gänget, blivit inbjudna, utan jag. Blev såklart jätteledsen och visste inte hur jag skulle reagera, ville bara därifrån...

Jag vet att hon har närmare vänskap med några stycken, redan tidigare sett att hon bjudit över dessa till henne tidigare utan att fråga mig, men ändå alltid räknat med att få en inbjudan till deras bröllop... framförallt gör det ont när jag ser att hon bjöd in även "de andra" i gänget som hon inte heller umgåtts med på tumanhand, men ändå bestämmer sig för att bjuda in.

Tog mod till mig och skrev en textrad till henne att det kändes väldigt tråkigt att hon inte bjudit in mig, och hon svarade bara att "ja man önskar att man kunde bjuda in alla man gillar..." ja, verkligen eller...

Känner mig så otroligt förnedrad, framförallt gentemot resten av kompisgänget, att på ett så uppenbart sätt bjuda in alla utan mig avskärmar mig på något sätt från resten, blir ju jättekonstigt att umgås med resten nu av gruppen med den känslan hon skapar av att vara "bortvald"... vill ju inte precis umgås med en grupp som inte räknar in mig.

Känner mig väldigt ledsen och nere, visst känns detta alldeles fel och elakt, och inte bara jag som överdriver känslan?

• Svar på tråden Den enda av kompisgänget som inte blev inbjuden på bröllopet...
  • Anonym (anonym)
    chrissepisse skrev 2021-10-28 18:09:55 följande:
    Absolut, men det hade väl varit klädsamt att faktiskt säga just det - att jag ser inte dig som en så pass nära vän att du ska vara gäst på mitt bröllop. Det är ju redan sagt i handling, så vad är problemet?
    eeehh?  Nej, det skulle vara märkligt att säga. Herregud. VEM säger så: 'Du... vi är inte så nära, så när jag har bröllop tänker jag inte bjuda dig'. what the? Nej, man säger ingenting. Man gör ingen grej av det helt enkelt.
  • Anonym
    Anonym (XXX) skrev 2021-10-28 00:13:09 följande:

En annan tanke: hur är din relation till hennes blivande man? Har ni träffats? Det KAN vara så, i så fall, att han har nämnt något om hur snygg och trevlig du är, och att det är därför hon inte vill att han ska stirra på dig, i stället för att se henne i ögonen på deras bröllopsdag...

Jag utesluter inte heller att ts är söt och bruden inte ville ha konkurrens denna dag.
  • Glinda från Oz
    Anonym (anonym) skrev 2021-10-28 19:29:09 följande:
    Håller inte med dig.
    Hade du själv uppskattat om en kollega bjöd hela arbetslaget utom dig? Eller att bara din sambo fick komma till bröllopet när alla andra fick ta med sina respektive? 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (anonym) skrev 2021-10-28 18:48:17 följande:
    Alltså när det kommer till barnkalas, så anser jag samma där. Man bjuder de man vill, man måste inte bjuda alla. DÄREMOT bör det vara noll tolerans mot att barn ger bort inbjudningarna i själva skolan. Det får man göra på fritiden istället. När jag var barn så brukade jag bjuda in några vänner av de som bodde i mitt lilla samhälle, och då gick man och och lade en inbjudan i  dennes brevlåda. 

Man kan göra samma sak idag, man skickar ett kort till de man bjuder in, till deras hemadress.
    Eller så kan man ringa/sms-a föräldrarna till de som är bjudna.

Det ska göras på fritiden och inte i skolan. 
    Fast det ändrar ingenting. Barnen pratar med varandra. Oavsett var, när och hur själva inbjudningarna delas ut, så kommer alla i klassen veta vem som har haft kalas, vilka som var där, och vilka som inte hade blivit bjudna. 

Naivt inlägg av dig. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (XXX) skrev 2021-10-28 23:18:21 följande:
    Fast det ändrar ingenting. Barnen pratar med varandra. Oavsett var, när och hur själva inbjudningarna delas ut, så kommer alla i klassen veta vem som har haft kalas, vilka som var där, och vilka som inte hade blivit bjudna. 

Naivt inlägg av dig. 
    Fast så var det ju när vi var barn. Ibland blev man inte bjuden. och barn kanske pratar om det i skolan sen ja. Vissa blir ledsna såklart, men vad ska man göra? Man går vidare, det går över. Så är det väl i alla sammanhang i livet, alla blir ju inte automatiskt bjudna till allt liksom? Fattar inte varför det är en 'grej' ens... 
  • Anonym (k)
    Anonym (anonym) skrev 2021-10-28 23:27:54 följande:
    Fast så var det ju när vi var barn. Ibland blev man inte bjuden. och barn kanske pratar om det i skolan sen ja. Vissa blir ledsna såklart, men vad ska man göra? Man går vidare, det går över. Så är det väl i alla sammanhang i livet, alla blir ju inte automatiskt bjudna till allt liksom? Fattar inte varför det är en 'grej' ens... 
    Visst kan man inte räkna att bli inbjuden till saker. Men att bjuda in alla i en "grupp" som t.ex. alla dina kompisar i ett tjejgäng utom en, alla kollegor utom en, alla dina fastrar förutom en så är det en tydlig markör mot den enskilde personen som är väldigt taskig. Då tycker jag man kan prata med personen ifråga om man inte kommer övererens med, än att personen får veta att den inte är uppskattad genom att höra talas om fester den inte blivit inbjuden till.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (anonym) skrev 2021-10-28 23:27:54 följande:
    Det finns barn som aldrig blir bjudna på ett barnkalas, och senare aldrig på en tonårsfest. De kommer ihåg det hela livet och NEJ det går INTE över. Jag var den ungen... Därför är jag fortfarande känslig för favorisering respektive uteslutning i olika sammanhang, fast jag nu är 50+.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (XXX) skrev 2021-10-30 16:44:24 följande:
    Det finns barn som aldrig blir bjudna på ett barnkalas, och senare aldrig på en tonårsfest. De kommer ihåg det hela livet och NEJ det går INTE över. Jag var den ungen... Därför är jag fortfarande känslig för favorisering respektive uteslutning i olika sammanhang, fast jag nu är 50+.
    Ja det är säkert jättetråkigt att inte bli bjuden om 'alla' andra blir det. (tror inte att alla verkligen alltid blir bjudna heller.) Jag vet också hur det är att vara ensam. Var mycket ensam under min uppväxt, MEN om någon skulle bjuda in mig trots att de av någon anledning inte gillar mig, så skulle det märkas på den personen. Hur kul känns det att gå runt på en fest där man märker att man inte riktigt är välkommen på riktigt, att allt är på låtsas? 

Vi vet ju ingenting om TS och hennes vänskapsgäng, men kanske är de inte så trevliga? Hur kul skulle det bli då liksom?
    Hade de varit en bra vänskap hade hon väl blivit bjuden helt enkelt.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (anonym) skrev 2021-10-30 17:09:39 följande:
    Ja det är säkert jättetråkigt att inte bli bjuden om 'alla' andra blir det. (tror inte att alla verkligen alltid blir bjudna heller.) Jag vet också hur det är att vara ensam. Var mycket ensam under min uppväxt, MEN om någon skulle bjuda in mig trots att de av någon anledning inte gillar mig, så skulle det märkas på den personen. Hur kul känns det att gå runt på en fest där man märker att man inte riktigt är välkommen på riktigt, att allt är på låtsas? 

Vi vet ju ingenting om TS och hennes vänskapsgäng, men kanske är de inte så trevliga? Hur kul skulle det bli då liksom?
    Hade de varit en bra vänskap hade hon väl blivit bjuden helt enkelt.
    de haft* en bra vänskap
  • Anonym (anonym)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-28 16:17:49 följande:
    Är du en sån som bjuder alla utom en i klassen när ditt barn fyller år också? Och sen tycker det är ohyfsat om föräldrarna ringer och ifrågasätter? Man bjuder inte alla utom en.
    Alltså... lite märkligt är det att ringa. MAN GÖR VAD MAN VILL på fritiden. Ingen ska tvinga någon att umgås med någon, oavsett. Din lilla tyrann, vill du sätta lagar för att man inte får ha olika djupa vänskapsrelationer till folk? Ska alla alltid värderas lika i varje individs umgängeskrets? 
Svar på tråden Den enda av kompisgänget som inte blev inbjuden på bröllopet...