• Stavenroth

Den enda av kompisgänget som inte blev inbjuden på bröllopet...

Måste få skriva av mig lite... har hamnat i en situation där jag inte längre vet vem som är mina vänner och vet inte om det är jag som överreagerar eller om jag just blivit sviken på ett fruktansvärt elakt sätt...

Det har nämligen visat sig att en (före detta?) vän precis hade bröllop, och jag var inte bjuden. Okej, det kan hända tänker man, kanske ville de hålla bröllopet litet eller så kanske pengar är problemet, de kanske var tvungna att prioritera? Till saken är den att svaret är nej på båda frågorna, bröllopet var stort och pengar är inga problem i detta fallet - det var alltså ett mycket aktivt val att välja bort mig.

Jag har känt personen i fråga sedan cirka 6 år tillbaka, vi har aldrig varit supertighta men umgåtts i samma "gäng", även hängt lite tillsammans i perioder bara vi två. Genom detta "gäng" har vi rest tillsammans, umgåtts, gått på event och annat genom åren, har dock de senaste 2 åren bott på olika orter och därmed, tillsammans med coronasituationen, inte träffats. Vi har dock fortfarande "varit ihopkopplade" genom gemensam chat och snapchat som vi samma kompisgäng har tillsammans och ofta använder.

Insåg dock för några veckor sedan att denna person hade bröllop inbokat, genom en kväll hos en av mina andra vänner. Förstod att alla, och med det med menar jag verkligen alla i gänget, blivit inbjudna, utan jag. Blev såklart jätteledsen och visste inte hur jag skulle reagera, ville bara därifrån...

Jag vet att hon har närmare vänskap med några stycken, redan tidigare sett att hon bjudit över dessa till henne tidigare utan att fråga mig, men ändå alltid räknat med att få en inbjudan till deras bröllop... framförallt gör det ont när jag ser att hon bjöd in även "de andra" i gänget som hon inte heller umgåtts med på tumanhand, men ändå bestämmer sig för att bjuda in.

Tog mod till mig och skrev en textrad till henne att det kändes väldigt tråkigt att hon inte bjudit in mig, och hon svarade bara att "ja man önskar att man kunde bjuda in alla man gillar..." ja, verkligen eller...

Känner mig så otroligt förnedrad, framförallt gentemot resten av kompisgänget, att på ett så uppenbart sätt bjuda in alla utan mig avskärmar mig på något sätt från resten, blir ju jättekonstigt att umgås med resten nu av gruppen med den känslan hon skapar av att vara "bortvald"... vill ju inte precis umgås med en grupp som inte räknar in mig.

Känner mig väldigt ledsen och nere, visst känns detta alldeles fel och elakt, och inte bara jag som överdriver känslan?

• Svar på tråden Den enda av kompisgänget som inte blev inbjuden på bröllopet...
  • Anonym (.)
    Anonym (Bests) skrev 2021-10-26 13:43:59 följande:
    Fast hon har ju bjudit in andra som hon inte heller umgås med på tu man hand, så det stämmer ju inte
    Tror du TS har koll på vem som umgås med vem? Hon visste ju inte om att kompisen skulle gifta sig förrän nyligen. Borde man inte veta det, om man är så bra vänner att man förväntar sig att bli bjuden?
  • Anonym (Bests)
    Anonym (.) skrev 2021-10-26 14:21:35 följande:

Tror du TS har koll på vem som umgås med vem? Hon visste ju inte om att kompisen skulle gifta sig förrän nyligen. Borde man inte veta det, om man är så bra vänner att man förväntar sig att bli bjuden?

Alltså hon som gifte sig har bjudit in andra ur samma kompisgäng trots att bruden inte heller umgås med dem på tu man hand, då är det ju taskigt att inte även bjuda ts. Läs hela ts trådstart så står det där
  • Anonym (Bests)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-10-26 14:08:51 följande:

Klart det stämmer. Man måste inte gilla alla i ett kompisgäng. Ts vet garanterat inte vilka som umgås utan att informera henne.

Om du läser trådstarten så har ts skrivit att bruden som gifte sig har bjudit in andra ur kompisgänget som hon inte heller umgås med på tu man hand. Läs ordentligt innan du skriver något nästa gång,ok?
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Bests) skrev 2021-10-26 14:43:57 följande:
    Alltså hon som gifte sig har bjudit in andra ur samma kompisgäng trots att bruden inte heller umgås med dem på tu man hand, då är det ju taskigt att inte även bjuda ts. Läs hela ts trådstart så står det där
    Det är TS ord. Det kan vara så att TS inte känner till allt och inte vet hur mycket/lite bruden haft kontakt med de andra. 

När jag gifte mig för över 20 år sen hade vi plats för ett visst antal i den lokal vi hade bokat. Jag vet en tjej som varken jag eller min man såg som speciellt "nära" oss, utan snarare mer som "vän till en vän" och vi hade inte ens i tanken att bjuda henne.
    När alla fått inbjudan, bland annat en kille som var vår vän, och som tydligen hade något hemligt kk-förhållande med den här tjejen (det visste inte vi då), så hade hon sett inbjudan som han hade fått. Hon frågade mig rakt ut om inte hon skulle få en inbjudan. När jag såg väldigt förvånad ut sa hon "ja om inte annat som +1 till den här killen". Eftersom vi inte visste att de sågs, så blev vi förstås förvånade en gång till. Hon skämdes nog att hon sagt något. Vi kollade med killen sen om han ville ha en +1 att ta med men det ville han inte. (kan säga att deras lilla historia dog där och då, när hon fattade det - lagom pinsamt) 
    Men just att hon ens hade trott hon skulle bli bjuden när jag och min man inte ens hade haft henne i tanken visar hur olika man kan uppfatta saker. 
    Vi hade aldrig träffat henne utom i ett större gruppsammanhang där många av våra närmare vänner ingick så tydligen trodde hon att hela stora gänget alltid gjorde allt tillsammans. 
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Bests) skrev 2021-10-26 14:47:02 följande:
    Om du läser trådstarten så har ts skrivit att bruden som gifte sig har bjudit in andra ur kompisgänget som hon inte heller umgås med på tu man hand. Läs ordentligt innan du skriver något nästa gång,ok?
    Checka din attityd, ok? TS visste inte ens om att den där tjejen skulle gifta sig, och du tror på allvar att hon vet vilka hon umgås med privat...?
  • Anonym (.)
    Anonym (Bests) skrev 2021-10-26 14:43:57 följande:
    Jag menar att TS inte kan veta vem som umgås med vem, även om TS tror det. Ts vet inte hur mkt kontakt de andra har. Hon visste ju inte ens att hennes vän skulle gifta sig. 
  • Anonym (Gränser)
    Stavenroth skrev 2021-10-26 00:35:13 följande:

Måste få skriva av mig lite... har hamnat i en situation där jag inte längre vet vem som är mina vänner och vet inte om det är jag som överreagerar eller om jag just blivit sviken på ett fruktansvärt elakt sätt...

.....

Känner mig väldigt ledsen och nere, visst känns detta alldeles fel och elakt, och inte bara jag som överdriver känslan?

Personligen tror jag att du gör dig själv en jättestor otjänst genom att tänka antingen eller eller, helt svartvitt.

Uppenbarligen har denna brud och brudgum inte tänkt på dig som personen som MÅSTE få inbjudan. Nånstans tar ju plats och budget slut.

Och det är inget som säger att folk automatiskt tycker att du är konstigt som inte fick komma, utan folk kan mycket väl reagera på att du inte var medbjuden..

Den där känslan kommer hjälpa dig att faktiskt antingen förbättra din relation men några i gänget, eller att faktiskt putsa på andra relationer.
  • Anonym (Mimmi)

Att ifrågasätta varför man inte blev bjuden... är oerhört pinsamt.
    Vete fasen om jag skulle välja att ha kvar en sån "vän".

• Anonym (PP)
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-10-26 15:49:52 följande:

Att ifrågasätta varför man inte blev bjuden... är oerhört pinsamt.
    Vete fasen om jag skulle välja att ha kvar en sån "vän".

Bruden visade ju på ett förtäckt sätt genom sin handling att TS inte är en vän redan från början, så det finns inte så mycket kvar för TS att förstöra.

Pinsamt snarare att bruden inte kunde bete sig ärligt och tydligt, utan kände sig nöjd med att utesluta en enda person ur kompisgänget.

Förstår absolut TS betänkligheter kring att ha kvar en sådan "vän"!
  • nernu

Förstår att det känns tråkigt. Men du kan ju inte riktigt hålla hela gänget ansvariga för vad den här personen har gjort?

Svar på tråden Den enda av kompisgänget som inte blev inbjuden på bröllopet...