• Stavenroth

Den enda av kompisgänget som inte blev inbjuden på bröllopet...

Måste få skriva av mig lite... har hamnat i en situation där jag inte längre vet vem som är mina vänner och vet inte om det är jag som överreagerar eller om jag just blivit sviken på ett fruktansvärt elakt sätt...

Det har nämligen visat sig att en (före detta?) vän precis hade bröllop, och jag var inte bjuden. Okej, det kan hända tänker man, kanske ville de hålla bröllopet litet eller så kanske pengar är problemet, de kanske var tvungna att prioritera? Till saken är den att svaret är nej på båda frågorna, bröllopet var stort och pengar är inga problem i detta fallet - det var alltså ett mycket aktivt val att välja bort mig.

Jag har känt personen i fråga sedan cirka 6 år tillbaka, vi har aldrig varit supertighta men umgåtts i samma "gäng", även hängt lite tillsammans i perioder bara vi två. Genom detta "gäng" har vi rest tillsammans, umgåtts, gått på event och annat genom åren, har dock de senaste 2 åren bott på olika orter och därmed, tillsammans med coronasituationen, inte träffats. Vi har dock fortfarande "varit ihopkopplade" genom gemensam chat och snapchat som vi samma kompisgäng har tillsammans och ofta använder.

Insåg dock för några veckor sedan att denna person hade bröllop inbokat, genom en kväll hos en av mina andra vänner. Förstod att alla, och med det med menar jag verkligen alla i gänget, blivit inbjudna, utan jag. Blev såklart jätteledsen och visste inte hur jag skulle reagera, ville bara därifrån...

Jag vet att hon har närmare vänskap med några stycken, redan tidigare sett att hon bjudit över dessa till henne tidigare utan att fråga mig, men ändå alltid räknat med att få en inbjudan till deras bröllop... framförallt gör det ont när jag ser att hon bjöd in även "de andra" i gänget som hon inte heller umgåtts med på tumanhand, men ändå bestämmer sig för att bjuda in.

Tog mod till mig och skrev en textrad till henne att det kändes väldigt tråkigt att hon inte bjudit in mig, och hon svarade bara att "ja man önskar att man kunde bjuda in alla man gillar..." ja, verkligen eller...

Känner mig så otroligt förnedrad, framförallt gentemot resten av kompisgänget, att på ett så uppenbart sätt bjuda in alla utan mig avskärmar mig på något sätt från resten, blir ju jättekonstigt att umgås med resten nu av gruppen med den känslan hon skapar av att vara "bortvald"... vill ju inte precis umgås med en grupp som inte räknar in mig.

Känner mig väldigt ledsen och nere, visst känns detta alldeles fel och elakt, och inte bara jag som överdriver känslan?

• Svar på tråden Den enda av kompisgänget som inte blev inbjuden på bröllopet...
  • Anonym (anonym)
    Anonym (PP) skrev 2021-10-26 21:50:51 följande:
    Bruden visade ju på ett förtäckt sätt genom sin handling att TS inte är en vän redan från början, så det finns inte så mycket kvar för TS att förstöra.

Pinsamt snarare att bruden inte kunde bete sig ärligt och tydligt, utan kände sig nöjd med att utesluta en enda person ur kompisgänget.

Förstår absolut TS betänkligheter kring att ha kvar en sådan "vän"!
    Men hur skulle hon göra då? 
    Det är oförskämt att fråga henne om varför. Punkt slut. Det vettiga är att låta det rinna av en och inte ifrågasätta vilka någon bjuder in till sitt bröllop liksom. Det har TS inte med att göra, punkt slut.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Carinata) skrev 2021-10-27 07:43:56 följande:

Förstår att du är ledsen och besviken.

Men måste få fråga. Är det ingen i gängen som har pratat om det förestående bröllopet. Jag menar lite tjejskvaller. Möhippa lär de ju ha haft. Man brukar ju babbla sinsemellan om vad man ska ha på sig. Ev presentlistor mm. Väldigt knepigt om det varit knäpptyst fram till dagen B. Har du pratat med de andra i gänget? Å de har inte sagt ett pip? Har du pratat med någon av de andra om det? Jag kan ju tänka mig att det är ett samtalsämne vid träffar.

För din egen skull så släpp det. Gå vidare. Du behöver inte umgås med henne. När hon dessutom inte kunde ge dig ett bra svar. Inte ens en vit lögn.

Den enda förklaringen jag kan se är att bruden bett de andra hålla tyst runt ts. När jag var tonåring och i tidiga 20- års åldern hände det att endast en person blev utesluten och de andra ombedda att hålla tyst, personen kunde alltså få veta det i efterhand.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-10-27 11:22:12 följande:
    Vad skulle de andra gjort då?
    Stannat hemma?

Det lär ju bli svårt att umgås om ts avslutar med en person, då får de andra välja sida eller? 
    Ja, en riktigt juste vän skulle ha tackat nej under dom omständigheterna. Om alla i gänget skulle ha tackat nej, så skulle bruden ha fått sig en näsbränna. Hennes elakhet skulle ha vänts mot henne själv, när hon inte fått annan publik på sin stora dag än ursprungsfamiljen, fästmannens lumparkompisar och gamla farsfaster Agda. 
  • Anonym (snus)

Jag reagerar lite på att det inte står något om relationerna kring "gänget". Det låter som att ni umgås utan respektive/familj?

Jag o maken bjöd inte en enda vän som vi inte båda umgås med till vårt bröllop. Vi bjöd bara gemensamma vänner.

• Anonym (XXX)
    Anonym (snus) skrev 2021-10-28 14:30:23 följande:

Jag reagerar lite på att det inte står något om relationerna kring "gänget". Det låter som att ni umgås utan respektive/familj?

Jag o maken bjöd inte en enda vän som vi inte båda umgås med till vårt bröllop. Vi bjöd bara gemensamma vänner.

DET är nog - å andra sidan - ovanligt. Just till sitt bröllop går ju många (majoriteten?) långt bakåt i tiden, och bjuder gamla klasskompisar, studiekompisar och lumparkompisar - t.o.m. om relationen med dem är nere på Facebook-nivå sedan många år. För att det är så stort att gifta sig. (Eller kanske för att fylla ut med ett tillräckligt stort antal personer, till det Stora Bröllop som man alltid önskat sig. :) )
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (XXX) skrev 2021-10-28 14:17:42 följande:
    Ja, en riktigt juste vän skulle ha tackat nej under dom omständigheterna. Om alla i gänget skulle ha tackat nej, så skulle bruden ha fått sig en näsbränna. Hennes elakhet skulle ha vänts mot henne själv, när hon inte fått annan publik på sin stora dag än ursprungsfamiljen, fästmannens lumparkompisar och gamla farsfaster Agda. 
    Det är inte elakt att bjuda dem man vill ha som gäster och inte bjuda de man inte vill ha där.

Det är nog så att ts tror sig vara mer med i gänget än hon verkligen är.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (anonym) skrev 2021-10-28 13:15:58 följande:
    Men hur skulle hon göra då? 
    Det är oförskämt att fråga henne om varför. Punkt slut. Det vettiga är att låta det rinna av en och inte ifrågasätta vilka någon bjuder in till sitt bröllop liksom. Det har TS inte med att göra, punkt slut.
    Precis min åsikt.
  • sextiotalist
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-10-28 15:19:49 följande:
    Det är inte elakt att bjuda dem man vill ha som gäster och inte bjuda de man inte vill ha där.

Det är nog så att ts tror sig vara mer med i gänget än hon verkligen är.
    Jag tycker också det är OK, men jag, även om jag själv blev bjuden, hade reagerat om man uteslöt en. Beroende på vilken relation man hade, hade jag absolut ställt en fråga, inte ifrågasatt, utan en undran varför alla utom en blev bjudna.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-10-27 11:46:57 följande:

Att ifrågasätta vem brudparet bjuder eller inte är ohyfsat.

Är du en sån som bjuder alla utom en i klassen när ditt barn fyller år också? Och sen tycker det är ohyfsat om föräldrarna ringer och ifrågasätter? Man bjuder inte alla utom en.
  • Anonym (anonym)
    sextiotalist skrev 2021-10-28 16:00:35 följande:
    Jag tycker också det är OK, men jag, även om jag själv blev bjuden, hade reagerat om man uteslöt en. Beroende på vilken relation man hade, hade jag absolut ställt en fråga, inte ifrågasatt, utan en undran varför alla utom en blev bjudna.
    Nej. Man frågar inte. Visst kan man bli ledsen, men man får gå vidare.
Svar på tråden Den enda av kompisgänget som inte blev inbjuden på bröllopet...