• Stavenroth

Den enda av kompisgänget som inte blev inbjuden på bröllopet...

Måste få skriva av mig lite... har hamnat i en situation där jag inte längre vet vem som är mina vänner och vet inte om det är jag som överreagerar eller om jag just blivit sviken på ett fruktansvärt elakt sätt...

Det har nämligen visat sig att en (före detta?) vän precis hade bröllop, och jag var inte bjuden. Okej, det kan hända tänker man, kanske ville de hålla bröllopet litet eller så kanske pengar är problemet, de kanske var tvungna att prioritera? Till saken är den att svaret är nej på båda frågorna, bröllopet var stort och pengar är inga problem i detta fallet - det var alltså ett mycket aktivt val att välja bort mig.

Jag har känt personen i fråga sedan cirka 6 år tillbaka, vi har aldrig varit supertighta men umgåtts i samma "gäng", även hängt lite tillsammans i perioder bara vi två. Genom detta "gäng" har vi rest tillsammans, umgåtts, gått på event och annat genom åren, har dock de senaste 2 åren bott på olika orter och därmed, tillsammans med coronasituationen, inte träffats. Vi har dock fortfarande "varit ihopkopplade" genom gemensam chat och snapchat som vi samma kompisgäng har tillsammans och ofta använder.

Insåg dock för några veckor sedan att denna person hade bröllop inbokat, genom en kväll hos en av mina andra vänner. Förstod att alla, och med det med menar jag verkligen alla i gänget, blivit inbjudna, utan jag. Blev såklart jätteledsen och visste inte hur jag skulle reagera, ville bara därifrån...

Jag vet att hon har närmare vänskap med några stycken, redan tidigare sett att hon bjudit över dessa till henne tidigare utan att fråga mig, men ändå alltid räknat med att få en inbjudan till deras bröllop... framförallt gör det ont när jag ser att hon bjöd in även "de andra" i gänget som hon inte heller umgåtts med på tumanhand, men ändå bestämmer sig för att bjuda in.

Tog mod till mig och skrev en textrad till henne att det kändes väldigt tråkigt att hon inte bjudit in mig, och hon svarade bara att "ja man önskar att man kunde bjuda in alla man gillar..." ja, verkligen eller...

Känner mig så otroligt förnedrad, framförallt gentemot resten av kompisgänget, att på ett så uppenbart sätt bjuda in alla utan mig avskärmar mig på något sätt från resten, blir ju jättekonstigt att umgås med resten nu av gruppen med den känslan hon skapar av att vara "bortvald"... vill ju inte precis umgås med en grupp som inte räknar in mig.

Känner mig väldigt ledsen och nere, visst känns detta alldeles fel och elakt, och inte bara jag som överdriver känslan?

• Svar på tråden Den enda av kompisgänget som inte blev inbjuden på bröllopet...
  • chrissepisse
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-10-26 15:49:52 följande:

Att ifrågasätta varför man inte blev bjuden... är oerhört pinsamt.
    Vete fasen om jag skulle välja att ha kvar en sån "vän".

Bruden har redan tydligt markerat att hon inte ser ts som en vän. Det är inte så snällt att låta ts upptäcka att bara hon är exkluderad genom samtal med övriga i gruppen.

I ts sits hade jag betraktat vänskapen som avslutad i och med detta. Jag tycker det är bra att berätta att man blivit ledsen av att inte bli bjuden, lugnt och utan drama, och sedan klippa banden. Av vilken anledning ska ts fortsätta umgås med någon som inte ens kan stå för att hon inte uppskattar henne? Övriga i gruppen måste ju också ha varit medvetna om att ts inte varit bjuden och hållet tyst om det.
  • Anonym (Carinata)

Förstår att du är ledsen och besviken.

Men måste få fråga. Är det ingen i gängen som har pratat om det förestående bröllopet. Jag menar lite tjejskvaller. Möhippa lär de ju ha haft. Man brukar ju babbla sinsemellan om vad man ska ha på sig. Ev presentlistor mm. Väldigt knepigt om det varit knäpptyst fram till dagen B. Har du pratat med de andra i gänget? Å de har inte sagt ett pip? Har du pratat med någon av de andra om det? Jag kan ju tänka mig att det är ett samtalsämne vid träffar.

För din egen skull så släpp det. Gå vidare. Du behöver inte umgås med henne. När hon dessutom inte kunde ge dig ett bra svar. Inte ens en vit lögn.

• Anonym (Förstår)

Jag förstår absolut din besvikelse. Hade varit en sak om hon bara bjudit de nära vännerna men att bjuda hela gänget utom dig är ju väldigt utpekande. Och som du säger förnedrande inför resten av kompisgruppen. 

Finns det någon i det gänget som du har bättre kontakt som du kan prata med? Se vad denne säger. 

• Anonym (Mimmi)
    chrissepisse skrev 2021-10-27 07:16:51 följande:
    Bruden har redan tydligt markerat att hon inte ser ts som en vän. Det är inte så snällt att låta ts upptäcka att bara hon är exkluderad genom samtal med övriga i gruppen.

I ts sits hade jag betraktat vänskapen som avslutad i och med detta. Jag tycker det är bra att berätta att man blivit ledsen av att inte bli bjuden, lugnt och utan drama, och sedan klippa banden. Av vilken anledning ska ts fortsätta umgås med någon som inte ens kan stå för att hon inte uppskattar henne? Övriga i gruppen måste ju också ha varit medvetna om att ts inte varit bjuden och hållet tyst om det.
    Vad skulle de andra gjort då?
    Stannat hemma?

Det lär ju bli svårt att umgås om ts avslutar med en person, då får de andra välja sida eller? 
  • sextiotalist
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-10-27 11:22:12 följande:
    Vad skulle de andra gjort då?
    Stannat hemma?

Det lär ju bli svårt att umgås om ts avslutar med en person, då får de andra välja sida eller? 
    Om jag hade hamnat i en sådan situation, att alla utom ett i ett gäng blev bjuden, då hade jag nog ifrågasatt det, inte otrevligt, men frågat om det inte saknas någon. Hade värdinnans svar varit av ett sätt som jag inte tyckte var OK, så hade jag nog sagt nej jag också
  • Anonym (Mimmi)
    sextiotalist skrev 2021-10-27 11:44:09 följande:

Om jag hade hamnat i en sådan situation, att alla utom ett i ett gäng blev bjuden, då hade jag nog ifrågasatt det, inte otrevligt, men frågat om det inte saknas någon. Hade värdinnans svar varit av ett sätt som jag inte tyckte var OK, så hade jag nog sagt nej jag också

Att ifrågasätta vem brudparet bjuder eller inte är ohyfsat.
  • sextiotalist
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-10-27 11:46:57 följande:

Att ifrågasätta vem brudparet bjuder eller inte är ohyfsat.

Jag hade inte ifrågasatt, utan frågat.

Som jag skrev, saknas det inte någon.
  • Anonym (k)
    Stavenroth skrev 2021-10-26 00:35:13 följande:

Måste få skriva av mig lite... har hamnat i en situation där jag inte längre vet vem som är mina vänner och vet inte om det är jag som överreagerar eller om jag just blivit sviken på ett fruktansvärt elakt sätt...

Det har nämligen visat sig att en (före detta?) vän precis hade bröllop, och jag var inte bjuden. Okej, det kan hända tänker man, kanske ville de hålla bröllopet litet eller så kanske pengar är problemet, de kanske var tvungna att prioritera? Till saken är den att svaret är nej på båda frågorna, bröllopet var stort och pengar är inga problem i detta fallet - det var alltså ett mycket aktivt val att välja bort mig.

Jag har känt personen i fråga sedan cirka 6 år tillbaka, vi har aldrig varit supertighta men umgåtts i samma "gäng", även hängt lite tillsammans i perioder bara vi två. Genom detta "gäng" har vi rest tillsammans, umgåtts, gått på event och annat genom åren, har dock de senaste 2 åren bott på olika orter och därmed, tillsammans med coronasituationen, inte träffats. Vi har dock fortfarande "varit ihopkopplade" genom gemensam chat och snapchat som vi samma kompisgäng har tillsammans och ofta använder.

Insåg dock för några veckor sedan att denna person hade bröllop inbokat, genom en kväll hos en av mina andra vänner. Förstod att alla, och med det med menar jag verkligen alla i gänget, blivit inbjudna, utan jag. Blev såklart jätteledsen och visste inte hur jag skulle reagera, ville bara därifrån...

Jag vet att hon har närmare vänskap med några stycken, redan tidigare sett att hon bjudit över dessa till henne tidigare utan att fråga mig, men ändå alltid räknat med att få en inbjudan till deras bröllop... framförallt gör det ont när jag ser att hon bjöd in även "de andra" i gänget som hon inte heller umgåtts med på tumanhand, men ändå bestämmer sig för att bjuda in.

Tog mod till mig och skrev en textrad till henne att det kändes väldigt tråkigt att hon inte bjudit in mig, och hon svarade bara att "ja man önskar att man kunde bjuda in alla man gillar..." ja, verkligen eller...

Känner mig så otroligt förnedrad, framförallt gentemot resten av kompisgänget, att på ett så uppenbart sätt bjuda in alla utan mig avskärmar mig på något sätt från resten, blir ju jättekonstigt att umgås med resten nu av gruppen med den känslan hon skapar av att vara "bortvald"... vill ju inte precis umgås med en grupp som inte räknar in mig.

Känner mig väldigt ledsen och nere, visst känns detta alldeles fel och elakt, och inte bara jag som överdriver känslan?

Ingen kan ta ifrån dig känslan att vara bortvald. Sen kan du ju fundera på om kanske missförstått - kanske är du inte lika tajt några i gänget som du trott? Personen kanske inte trodde du ville komma av någon anledning? Eller så vara du faktiskt den sista som inte fick plats, eller glömdes bort.

Mitt råd är att sitta ner i båten och ta det lugnt. Jag tycker folk som inte bjuder in alla till en fest är de som är pinsamma och skämmer ut sig. Ifall du gjort något fel och personen inte bjuder in dig så är det oerhört omoget att inte ens prata med dig innan varför. Så döm inte dig själv så hårt!

Om personen nu gjorde så med flit så finns det faktiskt bara ett sätt att hantera situationen. Gör det som får dig att må bra - umgås kanske med gänget på det du tycker är kul men försök inte lägga fokus på de andra. Ta hand om dig själv och var inte för hård och leta fel på dig själv. Och självklart, bjud in personen till ditt bröllop för att visa attt du är "snäll" och sätt den vid "personer ingen egentligen vill ha där"-bordet.

• Anonym (XXX)

Jag förstår dig i alla fall. Tror att det där händer alla någon gång, faktiskt, och visst blir man ledsen. Det blir så när man uppfattat att man är närmare en kompis än man är, medan hon i sin tur ser en som ganska långt nere på sin vän-lista, i sådana situationer då hon måste välja. (Att pengar finns betyder inte nödvändigtvis att man kan och vill bjuda hur många gäster som helst; man kanske hellre väljer en dyrare lokal, dyrare catering o.s.v. än att bjuda många - men på något billigare och enklare.)

Jag trodde t.ex. att jag hade en jättenära väninna när jag var i 25-årsåldern. Hon bodde dock i Tyskland det året, och jag blev därför besviken men inte kränkt när hon tackade nej, när jag först bad henne vara min tärna på bröllopet, och sedan bad henne var gudmor på vår sons dop. Det var ju ändå en bit att åka. SÅ nära trodde jag nämligen att vi var, att jag ville ge henne dom hedersupprdragen!

...men sedan, när hon gifte sig i sin tur (hemma i Sverige igen) - så blev jag inte ens bjuden som vanlig gäst... DET gjorde ont!

Jag tror också att det kan vara så, att i och med pandemin så har din väninna umgåtts intensivt med vissa utan att du har vetat om det. Det KAN t.ex. vara så, att de har tänkt att du är en sådan som alltid följer regler, och därför inte bjudit dig på hemmafester, svartklubbar och sådant. Och så har de kommit närmare varandra, och du har åkt ut i periferin. 

• Anonym (XXX)

En annan tanke: hur är din relation till hennes blivande man? Har ni träffats? Det KAN vara så, i så fall, att han har nämnt något om hur snygg och trevlig du är, och att det är därför hon inte vill att han ska stirra på dig, i stället för att se henne i ögonen på deras bröllopsdag...

Svar på tråden Den enda av kompisgänget som inte blev inbjuden på bröllopet...