• Stavenroth

Den enda av kompisgänget som inte blev inbjuden på bröllopet...

Måste få skriva av mig lite... har hamnat i en situation där jag inte längre vet vem som är mina vänner och vet inte om det är jag som överreagerar eller om jag just blivit sviken på ett fruktansvärt elakt sätt...

Det har nämligen visat sig att en (före detta?) vän precis hade bröllop, och jag var inte bjuden. Okej, det kan hända tänker man, kanske ville de hålla bröllopet litet eller så kanske pengar är problemet, de kanske var tvungna att prioritera? Till saken är den att svaret är nej på båda frågorna, bröllopet var stort och pengar är inga problem i detta fallet - det var alltså ett mycket aktivt val att välja bort mig.

Jag har känt personen i fråga sedan cirka 6 år tillbaka, vi har aldrig varit supertighta men umgåtts i samma "gäng", även hängt lite tillsammans i perioder bara vi två. Genom detta "gäng" har vi rest tillsammans, umgåtts, gått på event och annat genom åren, har dock de senaste 2 åren bott på olika orter och därmed, tillsammans med coronasituationen, inte träffats. Vi har dock fortfarande "varit ihopkopplade" genom gemensam chat och snapchat som vi samma kompisgäng har tillsammans och ofta använder.

Insåg dock för några veckor sedan att denna person hade bröllop inbokat, genom en kväll hos en av mina andra vänner. Förstod att alla, och med det med menar jag verkligen alla i gänget, blivit inbjudna, utan jag. Blev såklart jätteledsen och visste inte hur jag skulle reagera, ville bara därifrån...

Jag vet att hon har närmare vänskap med några stycken, redan tidigare sett att hon bjudit över dessa till henne tidigare utan att fråga mig, men ändå alltid räknat med att få en inbjudan till deras bröllop... framförallt gör det ont när jag ser att hon bjöd in även "de andra" i gänget som hon inte heller umgåtts med på tumanhand, men ändå bestämmer sig för att bjuda in.

Tog mod till mig och skrev en textrad till henne att det kändes väldigt tråkigt att hon inte bjudit in mig, och hon svarade bara att "ja man önskar att man kunde bjuda in alla man gillar..." ja, verkligen eller...

Känner mig så otroligt förnedrad, framförallt gentemot resten av kompisgänget, att på ett så uppenbart sätt bjuda in alla utan mig avskärmar mig på något sätt från resten, blir ju jättekonstigt att umgås med resten nu av gruppen med den känslan hon skapar av att vara "bortvald"... vill ju inte precis umgås med en grupp som inte räknar in mig.

Känner mig väldigt ledsen och nere, visst känns detta alldeles fel och elakt, och inte bara jag som överdriver känslan?

• Svar på tråden Den enda av kompisgänget som inte blev inbjuden på bröllopet...
  • Anonym (Bests)

Helt förståeligt att du känner dig besviken och hennes förklaring var dålig. Jag hade nog inte lagt ner mer tid på en vänskap med henne med tanke på att hon inte verkade tycka att du var värd en ärlig förklaring. Hon verkade inte bry sig om att du uppenbarligen blev ledsen av att inte bli bjuden. Men nu vet du var du har henne och behöver inte lägga ner mer tid på henne.

Vad tycker era gemensamma vänner som blev bjudna på bröllopet? Förstår att det blir konstigt att umgås allihopa efter det här, men du kanske inte behöver följa med de gånger hon är med?

• Anonym (Linni)

Usch. Jag tycker det är dålig stil. Men jag har alltid haft inställningen att antingen bjuda alla eller avgränsa på naturligt vis (typ bjuda in endast en, endast släkten, bara tjejerna, bara de på samma gata. Men då har jag bjudit alla i den grupperingen).

Troligtvis så förstår inte din kompis hur sårande det är att vara den enda som inte blev bjuden. Det har säkert inte hänt henne och tanken har säkert aldrig slagit henne att det skulle kunna ske henne själv.

Hon och hennes man har sannolikt bestämt ett antal personer utifrån lokal och sedan fördelat gästerna mellan sig. Det kan varit lokalen som begränsade antalet gäster även om pengar fanns. Oavsett dålig stil att inte bjuda alla i samma gäng tycker jag.

Troligtvis så ser hon inte just din och hennes relation som så stark. Endel personer är sånna som inte har djupa vänskaper utan mer har folk de hittar på saker med men som kan bytas ut. Endel glömmer vänner bara för att de flyttat från stan.

Jag tycker du ska fokusera på de andra vännerna och ta din och hennes relation för vad den är. Du kan vara trevlig men behöver inte vara hjärtlig när ni ses allihop. Ägna din dit åt dem som visar att de uppskattar ditt sällskap och din vänskap. Låt inte denna väns beteende/inställning till er vänskap påverka ditt mående. Hon är inte den som står dig närmast och som ställer upp i vått och torrt och då behöver hon inte heller ta så mycket av din energi.

Jag förstår att du är sårad och ledsen!

Min syster valde också bort två gäster som fortfarande är sårade av det (den ena var en bra vän men hon var ex till en annan som skulle komma och den andra var en släkting). Min syster förstod inte alls att det kunde såra folk.

• Anonym (Linni)

Usch. Jag tycker det är dålig stil. Men jag har alltid haft inställningen att antingen bjuda alla eller avgränsa på naturligt vis (typ bjuda in endast en, endast släkten, bara tjejerna, bara de på samma gata. Men då har jag bjudit alla i den grupperingen).

Troligtvis så förstår inte din kompis hur sårande det är att vara den enda som inte blev bjuden. Det har säkert inte hänt henne och tanken har säkert aldrig slagit henne att det skulle kunna ske henne själv.

Hon och hennes man har sannolikt bestämt ett antal personer utifrån lokal och sedan fördelat gästerna mellan sig. Det kan varit lokalen som begränsade antalet gäster även om pengar fanns. Oavsett dålig stil att inte bjuda alla i samma gäng tycker jag.

Troligtvis så ser hon inte just din och hennes relation som så stark. Endel personer är sånna som inte har djupa vänskaper utan mer har folk de hittar på saker med men som kan bytas ut. Endel glömmer vänner bara för att de flyttat från stan.

Jag tycker du ska fokusera på de andra vännerna och ta din och hennes relation för vad den är. Du kan vara trevlig men behöver inte vara hjärtlig när ni ses allihop. Ägna din dit åt dem som visar att de uppskattar ditt sällskap och din vänskap. Låt inte denna väns beteende/inställning till er vänskap påverka ditt mående. Hon är inte den som står dig närmast och som ställer upp i vått och torrt och då behöver hon inte heller ta så mycket av din energi.

Jag förstår att du är sårad och ledsen!

Min syster valde också bort två gäster som fortfarande är sårade av det (den ena var en bra vän men hon var ex till en annan som skulle komma och den andra var en släkting). Min syster förstod inte alls att det kunde såra folk.

• Anonym (Dina)

Det där är så svårt. Jag är också med i ett större kompisgäng. I det sällskapet finns det en person som jag har svårt med. Jag har ofta känt mig illa behandlad av henne. Trots detta har jag alltid bjudit henne på mina fester, även bröllop och mina barns dop. Hon bjuder även in mig när hon har fest.

Det känns på sätt och vis som det enda rätta. Vi är ju ett gäng. Samtidigt så känns det lite falskt att jag ska umgås med henne, trots att jag inte tycker om henne.

• Anonym (Rakt på sak)

Du har helt enkelt missförstått din ställning gentemot henne. Att umgås i grupp är en sak, men att hon umgås med de andra på egen hand och inte med dig borde tala om för dig att ni två inte är nära vänner, du råkar bara vara en del av gruppen. Så fortsätt umgås som grupp men inse att du inte är hennes personliga vän.

• Anonym (Tjejer i grupp)

Det här känns som ett sånt klassiskt problem som jag alltid upplevt varit närvarande i sk. Tjejgäng.

Va med i en del när jag var yngre men fyfan va mycket drama och skitsnack och konstiga situationer så har lämnat allihopa och föredrar nu att umgås med vänner som jag ser som nära och undvika sånna där situationer när ett gäng personer hänger ihop utan att egentligen ha så mycket gemensamt. Det är alltid några som är närmare varandra i gruppen, det är alltid någon som antingen uttalat eller outtalat inte är välkommen av alla. Enligt min erfarenhet blir det sällan bra och slutar ofta med sånt här.

Ta den här erfarenhet med dig och inse att alla personer i den här gruppen inte är dina nära vänner. Om du känner dig sviken av allihopa - skit i dom.

Kvalitet är klart mycket bättre än kvantitet när det gäller vänner anser jag.

• Anonym (.)

Frågan är hur mkt kontakt ni egentligen har i ert gäng? Eller du med de andra.

Ett stort bröllop som nyss gick av stapeln, då måste inbjudningskorten skickats för ganska länge sedan. Och ändå har du inte vetat om det förrän nyligen. Konstigt att ingen annan i gänget nämnt det. 

Ja, hon var väl tvungen att dra gränsen någonstans. Förstår att det känns tråkigt att bli bortvald. 

• Anonym (anonym)

Jag tycker att det är naturligt att man kan umgås i vissa sammanhang med folk man inte umgås på tu man hand med, och inte ens själv bjuder in när man själv har fest/arrangemang.

Jag har genom mitt eget liv umgåtts i vänskapsgäng där jag personligen skulle kunna bjuda en eller ett par av dem själv till fester av olika slag, men inte alla. Behöver inte betyda att man direkt ogillar personen, bara att man faktiskt ser denne som en bekant och inte en nära vän.

Jag hade aldrig konfronterat en person som valde att inte bjuda mig i det fallet. Jag hade förstått att vi inte var nära och det är ok. Ett VISST sting av avundsjuka kan man ju faktiskt känna även om man när man tänker efter förstår varför- och då är det ok. Man behöver inte berätta det för den det gäller, tycker det blir lite obekvämt.  Acceptera och gå vidare hade jag gjort. 

• Anonym (Bests)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-10-26 09:20:19 följande:

Du har helt enkelt missförstått din ställning gentemot henne. Att umgås i grupp är en sak, men att hon umgås med de andra på egen hand och inte med dig borde tala om för dig att ni två inte är nära vänner, du råkar bara vara en del av gruppen. Så fortsätt umgås som grupp men inse att du inte är hennes personliga vän.

Fast hon har ju bjudit in andra som hon inte heller umgås med på tu man hand, så det stämmer ju inte
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Bests) skrev 2021-10-26 13:43:59 följande:
    Fast hon har ju bjudit in andra som hon inte heller umgås med på tu man hand, så det stämmer ju inte
    Klart det stämmer. Man måste inte gilla alla i ett kompisgäng. Ts vet garanterat inte vilka som umgås utan att informera henne.
Svar på tråden Den enda av kompisgänget som inte blev inbjuden på bröllopet...