• VadåTålamod

Försöker bli gravid naturligt PCOS

Hej!

Finns här någon mer som försöker bli gravid naturligt med PCOS?

Jag var på utredning och skulle påbörja Letrozolstimulering men dagarna innan start fick jag mens naturligt tack vare ändrad kost och kände att nu är nog kroppen igång! Nu har jag haft 2 cyklar ca35 dagar långa och kämpar på.

Slutade med preventivmedel i februari 21, och fick mens först 6 månader senare ca. Så jag sökte mig till vården då cykeln inte kom igång och all acne gjorde mig och partner fundersamma på om något var fel.

Nu i dagarna har vi gjort ett gäng med graviditetstest som var negativa. Ganska låg pga det, men nu kom mensen med besked och då är vi iaf lite glada över en regelbunden cykel :)

Vore kul om vi var flera som kunde följas åt och peppa varandra här :D

Och kanske tips på kost/livstil!

Jag har frångått all koffein, sötningsmedel, socker (ej överviktig) men det gjorde verkligen susen!!

PCOS PCO bli gravid
  • Svar på tråden Försöker bli gravid naturligt PCOS
  • LillaSam
    Hedvig123 skrev 2022-05-30 08:40:08 följande:

Jag är på cd 5 nu! Fick ägglossning cd 15 och sen mens på dag 29 förra cykeln så det börjar verkligen bli mer regelbundet nu. Ska tillbaka till gyn om några veckor och kolla läget igen och sambon har lämnat in spermaprov som han får svar på snart. Känns skönt att få ytterligare svar så att man vet att man inte försöker i onödan.

LJM91, åh vad tråkigt. extra jobbigt att du fick positivt på stickan också, det har jag med fått någon gång utan att det varit ägglossning. så förstår verkligen att det är deppigt? men det betyder ju i alla fall att din kropp försöker, så nästa gång kanske det går. Har du haft möjlighet att kolla upp det? 

Åh men wow Hedvig123 låter ju som en helt perfekt cykel, även om det mest perfekta hade varit om det blev ett plus såklart. Detta är ju verkligen ett tecken på att du inte har riktigt PCO utan att det är p-pillret som orsakat! Vad skönt att ni börjar kolla upp det också och att gyn är på det nu, hoppas ni får bra resultat på spermaprovet! Hjärta

• LJM91
    LillaSam skrev 2022-05-30 19:06:33 följande:

LJM91, åh vad tråkigt. extra jobbigt att du fick positivt på stickan också, det har jag med fått någon gång utan att det varit ägglossning. så förstår verkligen att det är deppigt? men det betyder ju i alla fall att din kropp försöker, så nästa gång kanske det går. Har du haft möjlighet att kolla upp det? 

Åh men wow Hedvig123 låter ju som en helt perfekt cykel, även om det mest perfekta hade varit om det blev ett plus såklart. Detta är ju verkligen ett tecken på att du inte har riktigt PCO utan att det är p-pillret som orsakat! Vad skönt att ni börjar kolla upp det också och att gyn är på det nu, hoppas ni får bra resultat på spermaprovet! Hjärta

Nej tyvärr inte, får inte kolla upp något förrän vi har försökt i ett år.. så inte förrän efter sommaren isåfall.
  • LillaSam
    LJM91 skrev 2022-05-30 22:12:45 följande:
    Nej tyvärr inte, får inte kolla upp något förrän vi har försökt i ett år.. så inte förrän efter sommaren isåfall.

Okej jag förstår.. men kan man inte kolla upp det pga cykeln då? Om du har PCO så kanske de kan hjälpa dig med letrozol för att få tidigare ÄL i alla fall? 

Hedvig123 hur såg spermaprovet ut? Har du hunnit med ett besök till gyn?

• LJM91
    LillaSam skrev 2022-06-09 09:16:55 följande:

Okej jag förstår.. men kan man inte kolla upp det pga cykeln då? Om du har PCO så kanske de kan hjälpa dig med letrozol för att få tidigare ÄL i alla fall? 

Jag trodde också att jag skulle kunna göra det, men de bedömde att eftersom jag ändå får ägglossning i varje cykel så ville de avvakta tills ett år har gått. Surt för mig.. Hittade en privat gynmottagning som jag har tagit kontakt med, går förhoppningsvis lättare där!

Hur går det för dig med graviditeten, mår du bra?
  • Hedvig123
    LillaSam skrev 2022-06-09 09:16:55 följande:

Spermaprovet såg jättebra ut! Jag har också varit hos gynekologen igen, denna gången fanns ingen ledande äggblåsa dock. Vi har nog bestämt oss för att pausa under sommaren och sedan fortsätta försöka i höst igen och då kör vi igång med letrozol direkt. Jag hämtade ut receptet nu i veckan men kände när jag väl kom hem att jag inte pallar hålla på att planera hela sommaren efter när man behöver göra vul och när man ska ligga osv.. 

hur går det för dig??
  • LillaSam
    Hedvig123 skrev 2022-06-15 18:38:23 följande:
    Spermaprovet såg jättebra ut! Jag har också varit hos gynekologen igen, denna gången fanns ingen ledande äggblåsa dock. Vi har nog bestämt oss för att pausa under sommaren och sedan fortsätta försöka i höst igen och då kör vi igång med letrozol direkt. Jag hämtade ut receptet nu i veckan men kände när jag väl kom hem att jag inte pallar hålla på att planera hela sommaren efter när man behöver göra vul och när man ska ligga osv.. 

hur går det för dig??

LMJ91:
    Vad segt att det behöver gå ett år ändå? Hoppas du får bra hjälp från den privata gynekologen!

Hedvig123:
    Åh vad skönt att spermaprovet såg bra ut! Men tråkigt att du inte hade en ledande blåsa. Tycker det låter bra att vänta med letrozol till hösten så får ni bara slappna av och njuta av varandra i sommar. Vem vet, det kanske är exakt det ni behöver? 

Det går bra för mig! Var på KUB förra veckan och allt såg helt perfekt ut, jättelåg risk för downs och andra kromosomavvikelser så det var såklart en lättnad. Men har ändå svårt att vara helt glad och släppa oron. Saker kan ju fortfarande hända så vi tar det lugnt med att berätta för folk och tar det i vår takt! Är i vecka 14 nu. Har faktiskt gått så sjukt fort hittills!

• Anonym (Kringlan86)

Hej på er pcos?are. 

jag försöker bli gravid naturligt med PCOS. Fick MA för ca 1 1/5 månad sedan så det är ju hoppfullt att kunna bli gravid ändå trots långa cykler och allmänt knas. För 2 veckor sedan verkar ÄL hoppat igång igen och jag gick till en helt jävla grym gynekolog med stor PCOS förståelse några dagar före ÄL för att diskutera den kroniska progesteronbristen som ju kommer med PCOS. Inte nog med att han förstod min oro för missfall vid nästa graviditet och tyckte att jag borde köra progesterongel då det typ inte har ngn negativ effekt iaf så förklarade jag att jag nu gick runt å vänta på ÄL och undrade om han kunde tänka sig att slänga ett öga. Hopp upp i stolen sa han och där såg han ett ägg som skulle vara färdigbakat om några dagar. Det stämde också bra med LH och temp så det kändes positivt. Nu går jag bara å väntar på mens eller plus men det känns spontant inte som att det fastnade. Men min poäng är? det var ganska skönt att få en doktor som sa att jag lär ägglossa om 3 dagar. Så om ni nu ,kära pcos systrar, verkligen vill veta och känner på er att ÄL är nära, kan jag varmt rekommendera att gå och be dem att slänga ett öga på hur stor äggblåsan är så kan de säga nästan på dagen när den skall ramla iväg. Det kostar ju ett par hundra spänn varje gång men det är iaf inte 40.000 som en del stackare måsta pynta för IVF. 

Med en stark önskan att livet var lite lättare så känns det iaf skönt att ngn enstaka sak är lättare i denna jävla PCOS hinderbana! Lycka till allesammans!

• Anonym (Muren)

Efter att ha läst massor om PCOs och fertilitet så har jag helt slutat med koffein. 

Äter numera D-vitamin särskilt boosterdos inför ägglossning. B12, Folsyra samt järn. 

Har tagit prover på sköldkörteln, så de ligger under 1,8 ???? 

Kliver på kostchema imorgon så blir inge onödigt socker, förutom en fest om 2 veckor. 

Hur har ni andra gjort? 

• LJM91

Kringlan86, hur hittade du denna gynekolog? Jag har försökt hitta privata gynekologer för att göra ungefär samma sak men hittar inga på rimligt avstånd..

• Anonym (Kringlan86)

LJM91: jag googlade nog fram dem vill jag minnas. Sökte typ PCOS gynekolog sthlm å sen såg jag att de skrev mkt om PCOS kontra vad andra gör så även om jag inte var jättehoppfull så kändes de bättre än andra. Btw de är inte privata så det var ju landstingsbetalt också vilket gjorde det hela ännu bättre. Hedda care heter dem, ligger vis Hötorget i sthlm och gynekologen heter Konstantin tror jag, var grekiskt namn iaf vet jag. Han var hursom helst väldigt kunnig och förstående. Han frågade även om jag ville börja stimulera ÄL direkt  eller om jag ville pröva naturligt först vilket jag tyckte var öppet och bra. Dessutom älskar jag att han slog hål på sånt som inte stämde av vad jag googlat men bekräftade det där med progesteronet. Ganska hemskt att många får gå genom 3 missfall innan man ens pratar med folk. Känns lite likgiltigt mot människors känslor och psykiska hälsa kan jag tycka. Nu säger jag inte att mitt missfall absolut måste ha berott på kronisk progesteronbrist men om man VET att man har PCOS, insulinproblematik och väger 10kg för mkt, som ju alla bråkar med hormonbalansen så är det ju skönt att ändå utesluta det om man nu kan. Bor du i annan del av landet? Har du läst ngt av Vulverine?

Svar på tråden Försöker bli gravid naturligt PCOS