• VadåTålamod

Försöker bli gravid naturligt PCOS

Hej!

Finns här någon mer som försöker bli gravid naturligt med PCOS?

Jag var på utredning och skulle påbörja Letrozolstimulering men dagarna innan start fick jag mens naturligt tack vare ändrad kost och kände att nu är nog kroppen igång! Nu har jag haft 2 cyklar ca35 dagar långa och kämpar på.

Slutade med preventivmedel i februari 21, och fick mens först 6 månader senare ca. Så jag sökte mig till vården då cykeln inte kom igång och all acne gjorde mig och partner fundersamma på om något var fel.

Nu i dagarna har vi gjort ett gäng med graviditetstest som var negativa. Ganska låg pga det, men nu kom mensen med besked och då är vi iaf lite glada över en regelbunden cykel :)

Vore kul om vi var flera som kunde följas åt och peppa varandra här :D

Och kanske tips på kost/livstil!

Jag har frångått all koffein, sötningsmedel, socker (ej överviktig) men det gjorde verkligen susen!!

PCOS PCO bli gravid
  • Svar på tråden Försöker bli gravid naturligt PCOS
  • LJM91
    Hedvig123 skrev 2022-05-08 11:34:09 följande:

Jag levde på pasta och bröd typ enbart innan så jag har helt enkelt börjat äta mer fett och protein och försöker äta lite mer ordentliga portioner. Jag  var tidigare på gränsen till undervikt men har lagt på mig ett par kilon sen jag la om kosten lite vilket jag tror var bra i mitt fall! 

Okej jag förstår! Jag har blivit så van att svälja tabletter nu med alla kosttillskott men förstår verkligen problemet!! Du kanske kan söka runt lite efter liknande tabletter som går att tugga eller krossa men så du ändå får ungefär samma innehåll? 

jag hade ingen ägglossning förra cykeln och tempen denna cykeln har varit lite konstig så misstänker att jag har haft ägglossning väldigt tidigt. Blir så trött på detta för det känns som ännu en månad är ?förstörd?.. Vet inte exakt när ägglossningen skett eftersom tempen varit bara ca 0.1-0.2 över min vanliga temp i flera dagar och sedan idag steg rejält. Lägger in bild på kurvan här nedanför. 

Jag skulle behöva dra ner på sockret, kan utan problem käla choklad varje dag och det är ju inte så hälsosamt i längden. Tänker försöka undvika vitt bröd och välja fullkorn och grövre varianter så ofta som möjligt, och äta ren och nyttig mat typ? Utan att förbjuda något för det tror jag inte jag kommer klara haha. Men begränsa onyttigheterna till enstaka dagar liksom :)

Ska absolut kolla om det går att ersätta produkterna med andra varianter, tack för tipset!

Utifrån din kurva tycker jag det ser ut som att du ägglossade på CD10, men det beror ju lite på hur tempen är nästkommande dagar. Hur hög temp brukar du få efter ägglossning? 
  • LillaSam
    LJM91 skrev 2022-05-08 13:34:29 följande:
    Jag skulle behöva dra ner på sockret, kan utan problem käla choklad varje dag och det är ju inte så hälsosamt i längden. Tänker försöka undvika vitt bröd och välja fullkorn och grövre varianter så ofta som möjligt, och äta ren och nyttig mat typ? Utan att förbjuda något för det tror jag inte jag kommer klara haha. Men begränsa onyttigheterna till enstaka dagar liksom :)

Ska absolut kolla om det går att ersätta produkterna med andra varianter, tack för tipset!

Utifrån din kurva tycker jag det ser ut som att du ägglossade på CD10, men det beror ju lite på hur tempen är nästkommande dagar. Hur hög temp brukar du få efter ägglossning? 

Hej LJM91, välkommen hit! 

jag har precis som Hedvig också försökt ändra om min kost och tagit hjälp av Jenny Koos vitaminpaket. för PCO paket så ingår Inositol så det har jag ätit ett tag. Hade inte heller ÄL på typ 9 månader men efter ca 2-3 månader med vitaminer och mindre vitt mjöl så kom ÄL igång. En annan stor förändring jag har gjort är att äta frukost varje morgon och sluta springa flera gånger i veckan. Det har nog också stabiliserat blodsockret och binjurarna. Precis som Hedvig är jag normalviktig så BMI har aldrig varit en avgörande faktor för mig. Förstår om tabletterna kan vara svåra att svälja, jag tar en rejäl klunk vatten och då slinker de ner lätt. Får man igång en ÄL som leder till bebis är ju det mesta värt det.

Hedvig:

håller med att det ser ut som att du fått ÄL på dag 8-9, kurvan ser ju ut att ha tagit ett fint skutt nu. Hoppas!! Min kurva kan också öka lite innan ÄL, och det kanske är så att du höjt din basaltemp lite? Det är ju super isåfall! Visst är det så att man typ inte ägglossar en gång per år ungefär? Så det kanske är det som hände dig förra cykel? 

• LJM91
    LillaSam skrev 2022-05-09 06:50:44 följande:

jag har precis som Hedvig också försökt ändra om min kost och tagit hjälp av Jenny Koos vitaminpaket. för PCO paket så ingår Inositol så det har jag ätit ett tag. Hade inte heller ÄL på typ 9 månader men efter ca 2-3 månader med vitaminer och mindre vitt mjöl så kom ÄL igång. En annan stor förändring jag har gjort är att äta frukost varje morgon och sluta springa flera gånger i veckan. Det har nog också stabiliserat blodsockret och binjurarna. Precis som Hedvig är jag normalviktig så BMI har aldrig varit en avgörande faktor för mig. Förstår om tabletterna kan vara svåra att svälja, jag tar en rejäl klunk vatten och då slinker de ner lätt. Får man igång en ÄL som leder till bebis är ju det mesta värt det.

Hedvig:

håller med att det ser ut som att du fått ÄL på dag 8-9, kurvan ser ju ut att ha tagit ett fint skutt nu. Hoppas!! Min kurva kan också öka lite innan ÄL, och det kanske är så att du höjt din basaltemp lite? Det är ju super isåfall! Visst är det så att man typ inte ägglossar en gång per år ungefär? Så det kanske är det som hände dig förra cykel? 

Tack för välkomnandet, och stort grattis till ditt plus! :) jag tänker att jag ska satsa på att äta regelbundet och nyttigt, försöka undvika socker och snabba kolhydrater. Så hoppas jag att det kan vara en knuff i rätt riktning.
  • Hedvig123
    LillaSam skrev 2022-05-09 06:50:44 följande:

Hedvig:

Hur går det för dig nu? Har du något ultraljud inplanerat än?

Jag vet inte, är tillbaka till min förrvirring igen. Tempen droppade rejält idag. Har mätt samma tid varje dag och tycker inte jag sovit bättre/sämre någon av dagarna. Det är så svårt att förstå sig på kroppen just nu. Tror jag ska ringa gyn imorgon och se om jag kan få komma in och göra ett nytt vul och eventuellt kanske skjuta av ett ägg med ovitrelle om det ser bra ut.. Samtidigt vill jag ju så himla gärna att kroppen ska komma igång själv. 

• LillaSam
    Hedvig123 skrev 2022-05-09 15:10:27 följande:

Hur går det för dig nu? Har du något ultraljud inplanerat än?

Jag vet inte, är tillbaka till min förrvirring igen. Tempen droppade rejält idag. Har mätt samma tid varje dag och tycker inte jag sovit bättre/sämre någon av dagarna. Det är så svårt att förstå sig på kroppen just nu. Tror jag ska ringa gyn imorgon och se om jag kan få komma in och göra ett nytt vul och eventuellt kanske skjuta av ett ägg med ovitrelle om det ser bra ut.. Samtidigt vill jag ju så himla gärna att kroppen ska komma igång själv. 

Menade såklart att det såg ut som ÄL CD10-11. men vad är detta? min temp går oftast upp dagen innan ÄL, för att sedan ta ett rejält dyk och sen gå upp dagen efter igen, så hoppas det är något sånt för dig! Tycker det låter bra att ringa gyn för att kolla med dem, spec iom att ÄL uteblev förra månaden. Tycker verkligen att du kämpar på och har gjort allt du kunnat för att förbättra din situation! 

Jo men det går framåt. Var så orolig så fick faktiskt ett VUL hos gynakuten förra måndagen. De är så oroligt tillmötesgående och gulliga här i Skåne där jag går, så de förstod min oro helt och gav mitt ett VUL trots att det egentligen inte är enligt protokoll. och visst låg där en liten böna med tickande hjärta! Blev dock bakflyttad typ 4 dagar så det oroar mig lite, blev det förra gången med och då dog ju fostret några dagar efter VUL, så blir lite rädd att fostret är på väg att sluta växa. Men har molvärk varje dag och sover typ hela tiden så det ser jag som ett bra tecken. Plus att jag varit riktigt illamående idag och kräks så jag hoppas att allt är som det ska. Har nytt VUL nästa måndag. 

• LillaSam

LJM91, kan inte citera dig!

ja det låter som en bra början att försöka äta lite nyttigare och mer regelbundet, så får du se om du märker någon skillnad. Vilken CD är du på nu?

tack så mycket, det är dock väldigt läskigt allting. blev gravid i december också men fick tyvärr MA i v10, så har svårt att tro att detta ska gå bra ibland. 

• LJM91
    LillaSam skrev 2022-05-09 17:57:17 följande:

LJM91, kan inte citera dig!

ja det låter som en bra början att försöka äta lite nyttigare och mer regelbundet, så får du se om du märker någon skillnad. Vilken CD är du på nu?

tack så mycket, det är dock väldigt läskigt allting. blev gravid i december också men fick tyvärr MA i v10, så har svårt att tro att detta ska gå bra ibland. 

Jag är på CD4, så har en lång väntan framför mig :P senaste cykeln ägglossade jag på CD43 och cykeln innan på CD47, men jag hoppas att mina kostförändringar och inositolen ska ge någon liten effekt redan nu. Bara att ägglossa ett par dagar tidigare hade varit fantastiskt!

Förstår din oro, läste i ditt förra inlägg att du fick göra ett tidigt VUL vilket måste ha varit superskönt :) håller alla tummar för att det går vägen den här gången!
  • Hedvig123
    LillaSam skrev 2022-05-09 17:54:01 följande:

Menade såklart att det såg ut som ÄL CD10-11. men vad är detta? min temp går oftast upp dagen innan ÄL, för att sedan ta ett rejält dyk och sen gå upp dagen efter igen, så hoppas det är något sånt för dig! Tycker det låter bra att ringa gyn för att kolla med dem, spec iom att ÄL uteblev förra månaden. Tycker verkligen att du kämpar på och har gjort allt du kunnat för att förbättra din situation! 

Jo men det går framåt. Var så orolig så fick faktiskt ett VUL hos gynakuten förra måndagen. De är så oroligt tillmötesgående och gulliga här i Skåne där jag går, så de förstod min oro helt och gav mitt ett VUL trots att det egentligen inte är enligt protokoll. och visst låg där en liten böna med tickande hjärta! Blev dock bakflyttad typ 4 dagar så det oroar mig lite, blev det förra gången med och då dog ju fostret några dagar efter VUL, så blir lite rädd att fostret är på väg att sluta växa. Men har molvärk varje dag och sover typ hela tiden så det ser jag som ett bra tecken. Plus att jag varit riktigt illamående idag och kräks så jag hoppas att allt är som det ska. Har nytt VUL nästa måndag. 

Åhh vad underbart!! Jag är så jävla avundsjuk alltså!! Njut av graviditeten, denna gången måste det väll ändå gå vägen! 

Ja jag vet inte vad som händer. Kan absolut vara så att det bara är en tillfällig dipp, men blir inte förvånad om tempen stannar här nere nu. Vet inte vad mer jag kan göra. Är bara så fruktansvärt frustrerad över de senaste cyklerna nu.

• Anonym (Hemlig)

jag har haft pcos i nästa sju år kämpade med olika Tabletter och kö till ivf men jag lyckades naturligt och efter den graviteten så försvan de det fanns inget tecken på att jag ens hade haft pcos i äggleden . Jag har fått tre barn efter de så de finns hopp och de finns lycka men släpp all huvudvärk och slappna av och ta de när de kommer . till mig sa läkaren att jag aldrig skulle kunna skaffa barn utan hjälp men jag lyckades jag la alla tankar åt sidan och tänkte på att må bra istället . 

• LillaSam

Det verkar tyvärr som att det inte fick gå bra den här gången heller. Idag i 8+3 så har jag börjar blöda rätt mycket och en liten klump i. Nu verkar det dock ha avstannat men kommer säkert komma igång igen när som helst. Är så jävla ledsen. Vad är vitsen med allt kämpande när man kan bli gravid enkelt men ändå inte kan behålla barnet. 

Svar på tråden Försöker bli gravid naturligt PCOS