Anonym (A) skrev 2021-08-30 18:10:35 följande:
Hade hellre uppgett fader okänd än att sätta en annan man som pappa. Visst, all cred till honom som är JUST NU är beredd att betala underhåll m.m. i 18 år. Men sen då? Om ni blir osams? Om han hittar någon annan som har gifter sig med? Inbilla er att han skulle hålla detta hemligt? Knappast.
Då hade jag hellre sagt att det var ett one night stand på krogen och att jag inte visste vem karln var.
Men jag tänker också på DNA osv. T.ex. vid släktforskning eller för att undersöka ärftlighet av eventuella sjukdomar osv.
Jag själv är för ärlig, hade uppgett psykopaten som pappa.. men tagit egen vårdnad. Går han till rättegång för vårdnad så skulle jag ta allt därifrån. Vill han inte heller ha barnet så vet jag egentligen inte varför han skulle söka vårdnaden.. även om han är psykopat (hobbydiagnos).
Man kunde ju önska att det skulle funka med att uppge "fader okänd". Men soc kommer snabbt att rota fram att vid barnets tillblivelse så var du sammanboende med en annan man, och sedan kräva testning av killen.
Om psykopaten är pappa kommer han att stämma dig på delad vårdnad så fort barnet är fött - och få den också eftersom han är duktig på att charma folk. Sedan kommer han att behandla barnet riktigt illa för han vet att du lider då. Han vill absolut inte ha barnet - han vill ha ett slagträ för att komma åt dig. Och när du sedan desperat försöker skydda ditt barn mot misshandeln kommer han att stämma dig på enskild vårdnad eftersom du "umgängessaboterar". Och ibland även lyckas få enskild vårdnad om det arma barnet. (Sa jag att psykopater är bra på att dupera folk?) Hände en i min bekantskapskrets, och då hade han ändå misshandlat henne så illa att hon legat på IVA några år tidigare.