• Anonym (Ska inte!!)

Uppge fel pappa

Jag ska inte göra detta men är nyfiken om det är möjligt i praktiken. Jag är gravid med en psykopat, han vet att han är pappan och att jag ska göra abort meeeen säg att en vän skulle skriva sig som pappa till barnet, är det möjligt eller vad har pappan för rätt i detta? Kan han kräva faderskapstest?

• Svar på tråden Uppge fel pappa
  • Miss Skywalker
    Anonym (.) skrev 2021-08-28 19:23:06 följande:
    Nej det är det definitivt inte.
    Vanliga människor som lever/levt med vanliuga skitstövlar "läser på lite" på internet, på bloggar och andra sajter som har högst ovetenskaplig "information" som alltid bygger på känslomässig geggamoja och aldrig fakta.

Lekmän ska och kan aldrig ställa diagnoser. Speciellt inte efter de har ett känslomässigt engagemang.

Det är skillnad på känslor och fakta helt enkelt. Och så svårt är det väl inte att inse det, eller?
    Det är tydligt att du inte vet något om detta. Kom tillbaka när du levt med en människa som har en personlighetstörning i flera år så ska vi se om du tycker att det är omöjligt att ställa en diagnos.
  • Miss Skywalker
    Anonym (.) skrev 2021-08-28 19:41:17 följande:
    Vill du bli behandlad och få diagnoser av någon som "levt med någon" med vilket besvär det än är, som har "läst på lite"?
    De är ju kapabla att ställa mycket svåra och komplexa diagnoser enligt dig.
    Är du deprimerad eller har cancer spelar ingen roll så länge man har erfarenhet som anhörig och "läst på lite".

Du märker själv hur absurt det är.
    Varför tjatar du om ?läst på lite??
  • EpicF
    Anonym (Ska inte!!) skrev 2021-08-28 08:21:43 följande:

Jag ska inte göra detta men är nyfiken om det är möjligt i praktiken. Jag är gravid med en psykopat, han vet att han är pappan och att jag ska göra abort meeeen säg att en vän skulle skriva sig som pappa till barnet, är det möjligt eller vad har pappan för rätt i detta? Kan han kräva faderskapstest?

Ja, han kan kräva faderskapstest.
  • EpicF
    Anonym (Lollo) skrev 2021-08-28 08:34:44 följande:

Hur kan han veta att han är pappan ?Det kan han ju inte veta säkert.

Hon har väl sagt till honom att hon är gravid och srt han är pappan... Det är goda grunder för att kräva ett faderskapatest.
  • Anonym (Går nog)

1. Säg att du fått missfall/gjort abort till pappan.
    2 Håll dig noga undan exet så han inte ser att du är gravid och ställer till med något.
    3. Gift dig med vännen. Att bli "far" till ett barn är ett stort åtagande. Att vara "gift" ett tag bleknar i jämförelse. 
    Eftersom barnet antas vara fött av mannen du är gift med görs ingen faderskapsutredning om inte pappan hinner komma emellan. Det går utmärkt att tala om för barnet vem den egentliga pappan är, samtidigt som man skyddar det från all psykologisk och fysisk misshandel.
    Hade jag haft en vän som faktiskt gick med på ovanstående så hade jag alla gånger gjort det för att barnet både ska få fortsätta leva och födas, och ändå inte bli ett illa åtgånget slagträ av sin far.

• Anonym (Ö)

Såvitt jag har hört kan han inte kräva det, nej.

• Anonym (Snäckan)

Om du inte är gift med pappan och han tar på sig faderskapet kollar de såvitt jag

EpicF skrev 2021-08-28 23:52:11 följande:

Ja, han kan kräva faderskapstest.

Nej det kan han inte. Är de inte gifta kan det göras via bekräftelse (socialnämnd) eller via domstol. Men man kan inte kräva detta av modern. Men du kan uppge fader okänd. Vet någon som gjort det om än i en lite annorlunda situation

Tycker inte ts ska göra abort...kanske finns andra vägar.
  • EpicF
    Anonym (Snäckan) skrev 2021-08-29 11:16:24 följande:

Om du inte är gift med pappan och han tar på sig faderskapet kollar de såvitt jag

Nej det kan han inte. Är de inte gifta kan det göras via bekräftelse (socialnämnd) eller via domstol. Men man kan inte kräva detta av modern. Men du kan uppge fader okänd. Vet någon som gjort det om än i en lite annorlunda situation

Han går till familjerätten/socialtjänsten och uppger att han är far till barnet och på vilka grunder han tror det. Då görs faderskapstest. Så jo, i realiteten kan han kräva det.

Och det kan man göra även om modern är gift.

Men nej, man gör inte faderskapsutredning per automatik om mamman/paret är gifta.
  • EpicF
    Anonym (Snäckan) skrev 2021-08-29 11:16:24 följande:

Du tycker alltså att barnet ska växa upp utan at tveka vem dennes riktiga pappa är, att en annan man tar på dig faderskapet och att ts ljuger för myndigheterna och andra inblandade och tvingas leva i en lögn resten av livet?

Andra vägen som finns är att hon uppger rätt pappa. Men om jag förstått ts rätt så har hon redan bestämt sig för abort. Och det är hennes val.
  • Anonym (XXX)

Lagen är sådan, att om ett barn föds inom äktenskap, så utgår man ifrån att kvinnans make är fadern, och han skrivs automatiskt in som far i barnets personakt. Om detta redan har skett, så kan inte en annan man komma och kräva faderskapstest, om han misstänker att han är fadern. Det kan dock ske, om han redan innan barnets födelse anmäler till familjerätten i kommunen där kvinnan bor, att han misstänker att han är fadern och vill ha testet gjort direkt efter barnets födelse. 

Om du verkligen vill genomföra det här, så bör du gifta dig med din vän, och sedan bör ni flytta iväg, hålla er undan. Helst utomlands. Tills barnet har fött och helst tills det har gått några månader - eller rentav år - för säkerhets skull. Nu kan det vara så, att det gäller särskilda regler om man kan ha anledning att befara, att det handlar om ett medvetet försök att hålla den biologiske fadern utanför (som det ju gör i ert fall), och att rätten i så fall kan gå med på faderskapstest ändå, och sedan riva upp faderskapet. 

Men är du inte gift med den som du påstår är fadern, så har du ingen chans alls. Då BLIR testet gjort, om den biologiske fadern begär det. 

Svar på tråden Uppge fel pappa