• EpicF

Uppge fel pappa

Anonym (Ska inte!!) skrev 2021-08-28 08:21:43 följande:

Jag ska inte göra detta men är nyfiken om det är möjligt i praktiken. Jag är gravid med en psykopat, han vet att han är pappan och att jag ska göra abort meeeen säg att en vän skulle skriva sig som pappa till barnet, är det möjligt eller vad har pappan för rätt i detta? Kan han kräva faderskapstest?

Ja, han kan kräva faderskapstest.
  • EpicF
    Anonym (Lollo) skrev 2021-08-28 08:34:44 följande:

Hur kan han veta att han är pappan ?Det kan han ju inte veta säkert.

Hon har väl sagt till honom att hon är gravid och srt han är pappan... Det är goda grunder för att kräva ett faderskapatest.
  • EpicF
    Anonym (Snäckan) skrev 2021-08-29 11:16:24 följande:

Om du inte är gift med pappan och han tar på sig faderskapet kollar de såvitt jag

Nej det kan han inte. Är de inte gifta kan det göras via bekräftelse (socialnämnd) eller via domstol. Men man kan inte kräva detta av modern. Men du kan uppge fader okänd. Vet någon som gjort det om än i en lite annorlunda situation

Tycker inte ts ska göra abort...kanske finns andra vägar.

Han går till familjerätten/socialtjänsten och uppger att han är far till barnet och på vilka grunder han tror det. Då görs faderskapstest. Så jo, i realiteten kan han kräva det.

Och det kan man göra även om modern är gift.

Men nej, man gör inte faderskapsutredning per automatik om mamman/paret är gifta.
  • EpicF
    Anonym (Snäckan) skrev 2021-08-29 11:16:24 följande:

Om du inte är gift med pappan och han tar på sig faderskapet kollar de såvitt jag

Nej det kan han inte. Är de inte gifta kan det göras via bekräftelse (socialnämnd) eller via domstol. Men man kan inte kräva detta av modern. Men du kan uppge fader okänd. Vet någon som gjort det om än i en lite annorlunda situation

Tycker inte ts ska göra abort...kanske finns andra vägar.

Du tycker alltså att barnet ska växa upp utan at tveka vem dennes riktiga pappa är, att en annan man tar på dig faderskapet och att ts ljuger för myndigheterna och andra inblandade och tvingas leva i en lögn resten av livet?

Andra vägen som finns är att hon uppger rätt pappa. Men om jag förstått ts rätt så har hon redan bestämt sig för abort. Och det är hennes val.
Svar på tråden Uppge fel pappa