• Anonym (Ska inte!!)

Uppge fel pappa

Jag ska inte göra detta men är nyfiken om det är möjligt i praktiken. Jag är gravid med en psykopat, han vet att han är pappan och att jag ska göra abort meeeen säg att en vän skulle skriva sig som pappa till barnet, är det möjligt eller vad har pappan för rätt i detta? Kan han kräva faderskapstest?

• Svar på tråden Uppge fel pappa
  • Anonym (pppp)
    Anonym (Ska inte!!) skrev 2021-08-28 09:38:16 följande:
    Det var just det där lite jag tänkte på om X säger nu att han är pappa och skriver på papper om mitt ex då skulle kunna komma och hävda att han är pappan när bebisen sen kommit och kräva faderskapstest eller om socialnämnden nöjer sig med att en säger att han är pappan.
    Skulle det ske så får ju du ta på dig all skuld. Din kompis skulle kunna hävda att han verkligen trott att han var pappan för ni hade sex (påhittat datum) och till ditt ex kan du ganska snart säga att du fått missfall (i bästa fall tror han ju på det men du får hålla dig undan så att han inte ser att du får gravidmage på ett tag)
    Då får du låtsas att du och kompisen haft sex inom lämplig tidsram (vilket då var när du ff var i relation så det blir  kanske riktigt illa om exet tänker du varit otrogen)
    Men det är väl de val man kan komma på?
  • Anonym (Ska inte!!)
    Anonym (L) skrev 2021-08-28 10:37:25 följande:

Jag undrar om den här pappan verkligen är en psykopat eller om det är något du slänger ur dig för att du är upprörd.

Du själv låter inte heller helt frisk. Du säger att du inte ska göra detta men ändå undrar du hur det går till i praktiken. Låter ju rätt misstänksamt.

Nej han är psykopat och därför jag lämnar. Om det inte är för både du och jag vill vara anonyma så hade jag kunnat berätta.

Jag kommer inte göra detta, har du aldrig lekt med tankar som inte är okej?
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Ska inte!!) skrev 2021-08-28 11:21:36 följande:
    Nej han är psykopat och därför jag lämnar. Om det inte är för både du och jag vill vara anonyma så hade jag kunnat berätta.

Konstaterat av dig eller av en psykolog som satt en faktisk diagnos....?

Det är en sak att sitta och fundera för sig själv. En helt annan sak att rent praktiskt försöka ta reda på hur det skulle kunna gå till att komma undan med...
  • Anonym (L)
    Anonym (Ska inte!!) skrev 2021-08-28 11:21:36 följande:

Har han genomgått någon utredning eller är det du som stämplar honom som psykopat? Psykopati finns inte som enskild diagnos. Det närmaste man kommer är antisocial personlighetsstörning eller antisocialt personlighetssyndrom med psykopatiska drag.

Absolut har jag gjort det men du måste ju själv förstå att det låter rätt misstänksamt när du startar en tråd och undrar hur det går till i praktiken. Lite konstigt bara att vara så intresserad av hur man går tillväga om du inte har tänkt genomföra det.
  • Anonym (Besserwisser)

Att ljuga i faderskapsutredningen är ingen bra idé.
    Det "rätta" sättet att göra det är att gifta sig med en annan man innan barnet är fött, för då blir det ingen faderskaputredning. Det är dock inget jag rekommenderar ...

• Anonym (M)
    Anonym (Otto) skrev 2021-08-28 09:37:37 följande:

Okej, men då är det bra. Synd bara att fler inte tänker sig för med att föra generna vidare.

Ja mannen borde verkligen ha tänkt på det, det håller jag med om. Män verkar sprida sin säd lite överallt utan att tänka på vilka gener de för vidare.
  • Anonym (Otto)
    Anonym (M) skrev 2021-08-28 16:28:06 följande:
    Ja mannen borde verkligen ha tänkt på det, det håller jag med om. Män verkar sprida sin säd lite överallt utan att tänka på vilka gener de för vidare.
    Ja det gäller egentligen alla. Men jag gissar att en psykopat inte bryr sig, oavsett dennes kön.
  • Anonym (Ja du!)

Så du tänkte "bevisa" för honom att du varit otrogen? Och vad gör du när kompisen tröttnar på att betala underhåll efter låt oss säga 10 år?

• Anonym (Ja)

Tyvärr kan exet kontakta familjerätten o berätta att han haft sex med dig o haft en relation med dig strax innan du blev gravid, då kommer dom göra faderskapstest på båda männen. Har hört om en liknande situation. :/

• Anonym (Ja)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2021-08-28 14:55:05 följande:

Att ljuga i faderskapsutredningen är ingen bra idé.

Det "rätta" sättet att göra det är att gifta sig med en annan man innan barnet är fött, för då blir det ingen faderskaputredning. Det är dock inget jag rekommenderar ...

Va kan hända om hon ljuger då? Hon kanske inte kommer ihåg ena killen. Alltså ?skylla på det?
Svar på tråden Uppge fel pappa