• Anonym (Ska inte!!)

Uppge fel pappa

Jag ska inte göra detta men är nyfiken om det är möjligt i praktiken. Jag är gravid med en psykopat, han vet att han är pappan och att jag ska göra abort meeeen säg att en vän skulle skriva sig som pappa till barnet, är det möjligt eller vad har pappan för rätt i detta? Kan han kräva faderskapstest?

• Svar på tråden Uppge fel pappa
  • Anonym (Ska inte!!)
    Anonym (Otto) skrev 2021-08-28 09:20:59 följande:

Frågan är kanske snarare varför man blir gravid med en psykopat. Snacka om att riskera att skitgener förs vidare för framtiden.

Läs på lite om psykisk misshandel och psykopater sen är du välkommen tillbaka.

Men du har en poäng, man kanske inte ska föra generna vidare vilket inte är tanken heller om du läser tråden.
  • Anonym (Ska inte!!)
    Anonym (Lollo) skrev 2021-08-28 09:08:30 följande:

Han vet inte vad du har gjort.Vad ska du göra nu?Akta honom om han är farlig.Klipp kontakten.

Jag har som sagt lämnat honom och försöker nu gå vidare. Har folk som stöttar mig och han vet att jag har folk som skylla backa upp mig om han rörde mig mer så han håller sig på avstånd.
  • Anonym (Otto)
    Anonym (Ska inte!!) skrev 2021-08-28 09:29:07 följande:
    Läs på lite om psykisk misshandel och psykopater sen är du välkommen tillbaka.

Men du har en poäng, man kanske inte ska föra generna vidare vilket inte är tanken heller om du läser tråden.
    Okej, men då är det bra. Synd bara att fler inte tänker sig för med att föra generna vidare.
  • Anonym (Ska inte!!)
    Anonym (Nix) skrev 2021-08-28 09:21:54 följande:

Svaret är nej. Socialnämnden har en skyldighet att fastställa faderskap så länge ingen far finns men de har inga befogenheter om ett registrerat faderskap ifrågasätts av utomstående. Om en man (din vän) bekräftar faderskapet och faderskapet fastställs så är det så oavsett om det är rätt eller fel. Giltigheten kan bara utmanas av den registrerade fadern (vännen), modern, eller barnet självt (som myndig eller genom ombud utsett av domstol). En utomstående man kan aldrig väcka talan för att ogiltigförklara någon annans faderskapserkännande. Socialnämnden kan bara på frivillig väg uppmana parterna att göra faderskapstest.

Det var just det där lite jag tänkte på om X säger nu att han är pappa och skriver på papper om mitt ex då skulle kunna komma och hävda att han är pappan när bebisen sen kommit och kräva faderskapstest eller om socialnämnden nöjer sig med att en säger att han är pappan.
  • Anonym (Nix)
    Anonym (Ska inte!!) skrev 2021-08-28 09:38:16 följande:

Det var just det där lite jag tänkte på om X säger nu att han är pappa och skriver på papper om mitt ex då skulle kunna komma och hävda att han är pappan när bebisen sen kommit och kräva faderskapstest eller om socialnämnden nöjer sig med att en säger att han är pappan.

Är faderskapet fastställt så kan ingen utomstående väcka talan för att ogiltigförklara det, inte heller socialen. Dyker han däremot upp innan det är fastställt är det möjligt att han utreds som en möjlighet. Så förslagsvis, om ni nu ska göra detta, så få papperna påskrivna och inskickade redan innan födseln så det godkänns så snart som möjligt efter.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ska inte!!) skrev 2021-08-28 09:38:16 följande:

Ja socialnämnden kan inleda en utredning om faderskap om det finns en rimlig misstanke om att det är din sambo som faktiskt är pappan. Och startar de en utredning så är det inte frivilligt, de genomför den med eller utan ditt godkännande.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-28 09:56:39 följande:

Ja socialnämnden kan inleda en utredning om faderskap om det finns en rimlig misstanke om att det är din sambo som faktiskt är pappan. Och startar de en utredning så är det inte frivilligt, de genomför den med eller utan ditt godkännande.

Innan faderskap redan är fastställt alltså. Men oavsett så är det en riktigt dålig idé.
  • Anonym (Men...)

[quote=81339659][quote-nick]Anonym (Ska inte!!) skrev 2021-08-28 08:21:43 följande:[/quote-nick]Jag ska inte göra detta men är nyfiken om det är möjligt i praktiken. Jag är gravid med en psykopat, han vet att han är pappan och att jag ska göra abort meeeen säg att en vän skulle skriva sig som pappa till barnet, är det möjligt eller vad har pappan för rätt i detta? Kan han kräva faderskapstest?

Har precis nyss bevittnat ett liknande fall där en annan " pappa " uppgavs och inte den riktige. Paret separerade innan barnet föddes och mamman ville som hämnd inte ha den riktige pappan utan uppgav sin nya relation istället. Den riktige pappan fick rätt och fadersskapautredningen visade på sanningen. Han fick dessutom halva vårdnaden. Så det är tackochlov inte så enkelt som vissa här tror att fejka. Barnet har rätt till sin rätta pappa och släkt. Barnet har rätt till sitt sanna ursprung. Att du har ställt diagnosen psykopat på ditt ex behöver inte ha med hans förmåga som pappa att göra. Idag så har en pappa lika stor rätt som en mamma och han kan driva fram en faderskapsutredning oavsett om din vän har skrivit på redan. Konstigt vore väl annars? En blivande mamma ska väl för tusan inte ha rätten att frånta barnet dess biologiska band med pappa och släkten på den sidan oavsett vad mamman tycker om det.

Sanningen brukar förr eller senare komma fram ändå p.g.a att andra runt er vet sanningen.

Och dessutom så skulle det innebära att din vän faktiskt blir underhållsskyldig i minst 18 år. Har han tänkt igenom det?

• Anonym (L)

Jag undrar om den här pappan verkligen är en psykopat eller om det är något du slänger ur dig för att du är upprörd.

Du själv låter inte heller helt frisk. Du säger att du inte ska göra detta men ändå undrar du hur det går till i praktiken. Låter ju rätt misstänksamt.

• Anonym (Kan inte svara på det)
    Anonym (Men...) skrev 2021-08-28 10:23:23 följande:

[quote=81339659][quote-nick]Anonym (Ska inte!!) skrev 2021-08-28 08:21:43 följande:[/quote-nick]Jag ska inte göra detta men är nyfiken om det är möjligt i praktiken. Jag är gravid med en psykopat, han vet att han är pappan och att jag ska göra abort meeeen säg att en vän skulle skriva sig som pappa till barnet, är det möjligt eller vad har pappan för rätt i detta? Kan han kräva faderskapstest?

Har precis nyss bevittnat ett liknande fall där en annan " pappa " uppgavs och inte den riktige. Paret separerade innan barnet föddes och mamman ville som hämnd inte ha den riktige pappan utan uppgav sin nya relation istället. Den riktige pappan fick rätt och fadersskapautredningen visade på sanningen. Han fick dessutom halva vårdnaden. Så det är tackochlov inte så enkelt som vissa här tror att fejka. Barnet har rätt till sin rätta pappa och släkt. Barnet har rätt till sitt sanna ursprung. Att du har ställt diagnosen psykopat på ditt ex behöver inte ha med hans förmåga som pappa att göra. Idag så har en pappa lika stor rätt som en mamma och han kan driva fram en faderskapsutredning oavsett om din vän har skrivit på redan. Konstigt vore väl annars? En blivande mamma ska väl för tusan inte ha rätten att frånta barnet dess biologiska band med pappa och släkten på den sidan oavsett vad mamman tycker om det.

Sanningen brukar förr eller senare komma fram ändå p.g.a att andra runt er vet sanningen.

Och dessutom så skulle det innebära att din vän faktiskt blir underhållsskyldig i minst 18 år. Har han tänkt igenom det?

Vännen som blir fuskpappa är verkligen värd all cred. Underhållsskyldig i 18år, ge bort arv. osv. Ett massivt åtagande som kan bli ännu större om mamman beslutar sig för att jäklas.

Väldigt få vänner skulle ta den risken för en vän, så det är verkligen en fin vän. Jag har bra vänner, men nog inte så bra om det skulle komma till en sådan situation. Jag skulle själv nog inte ställt upp själv på motsvarande, så verkligen en fin snubbe det där. Undra om han är singel? 
Svar på tråden Uppge fel pappa