• potatisfjollan

Varför röstar folk på Miljöpartiet?

Miljöpartiet måste vara det absolut mest meningslösa partiet vi har i riksdagen. De fyller absolut ingen funktion överhuvudtaget. Jag hoppas de åker ur riksdagen vid nästa val. Båda deras språkrör är extremt okunniga vad gäller miljöpolitik och vid alla debatter i TV står de bara och pratar om helt orelevanta saker eller spyr galla på SD!

Vad är det för människor som röstar på Miljöpartiet egentligen? Är det enbart anhängare av Greta Thunberg och fjollor på Södermalm som lägger sin röst på detta meningslösa parti?

• Svar på tråden Varför röstar folk på Miljöpartiet?
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-08-10 19:06:12 följande:
    Jag vet inte vilken verklighet du lever i, men i min verklighet gillar Miljöpartiet inte kolkraft.
    Här är den svenska versionen från Steget Efter

Oklart vem som var först om ens någon av dem inspirerats av den andra. Det är ju trots allt en världsomspännande fenomen med "gröna" och deras symbolpolitik som blir galen när den appliceras på verkligheten.

Steve Hunter som gjort den andra bilden är från Australien, om jag förstår saken rätt.

Blå och gul
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2022-08-10 20:29:35 följande:
    Vilket är poängen med bilden.

Säga sig vara miljövänner för att man kör elbil när elen i sig kommer från smutsiga källor.

Yta före substans.

Symbolpolitik.
    Det stämmer inte att Svensk energi kommer från kolkraft. Sverige är ett av de länder i Europa som importer minst energi och när vi gör det så handlar det mestadels om el från Norsk vattenkraft. 

Så här ser den svenska elimporten ut. Som du ser så importer vi idag mindre el än vad vi gjort tidigare. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-08-10 20:29:35 följande:
    Vilket är poängen med bilden.

Säga sig vara miljövänner för att man kör elbil när elen i sig kommer från smutsiga källor.

Yta före substans.

Symbolpolitik.
    Som dina inlägg.

Ingen substans.

Symbolgnäll.

En väldigt liten andel av Sveriges el kommer från kolkraftverk. Det finns inte ens några kolkraftverk i Sverige, men vi importerar periodvis i väldigt begränsad omfattning. Ljuger du medvetet eller är du bara dåligt informerad?

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-08-10 21:24:41 följande:
    Här är den svenska versionen från Steget Efter

Oklart vem som var först om ens någon av dem inspirerats av den andra. Det är ju trots allt en världsomspännande fenomen med "gröna" och deras symbolpolitik som blir galen när den appliceras på verkligheten.

Steve Hunter som gjort den andra bilden är från Australien, om jag förstår saken rätt.

En väldigt liten andel av Sveriges el kommer från kolkraftverk. Det finns inte ens några kolkraftverk i Sverige, men vi importerar periodvis i väldigt begränsad omfattning. Ljuger du medvetet eller är du bara dåligt informerad?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KillBill
    nihka skrev 2022-08-10 22:10:34 följande:
    Dessutom har importen från de länder som producerar el från kol minskat kraftigt det senaste året. 

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/energi/tillforsel-och-anvandning-av-energi/manatlig-elstatistik-och-byten-av-elleverantor/pong/tabell-och-diagram/import-och-export-av-el-manadsvis/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    theotherone skrev 2022-08-10 19:06:12 följande:
    Jag vet inte vilken verklighet du lever i, men i min verklighet gillar Miljöpartiet inte kolkraft.
    De får tycka vad de vill om kolkraft, men deras energipolitik leder till ett ökat beroende av fossila bränslen och det vet de såklart om.
  • theotherone
    Tom Araya skrev 2022-08-10 22:52:12 följande:
    De får tycka vad de vill om kolkraft, men deras energipolitik leder till ett ökat beroende av fossila bränslen och det vet de såklart om.
    På vilket sätt gör den det? Kan man då lika gärna säga att de moderatledda kustkommunernas veto mot utbyggnad av havsbaserad vindkraft även detta genererar ett ökat behov av fossila bränslen?
  • Tom Araya
    theotherone skrev 2022-08-11 00:29:09 följande:
    På vilket sätt gör den det? Kan man då lika gärna säga att de moderatledda kustkommunernas veto mot utbyggnad av havsbaserad vindkraft även detta genererar ett ökat behov av fossila bränslen?
    Nej, det kan man inte. Sol- och vindkraft kan endast komplettera i el-produktionen, inte ersätta något annat kraftslag.

Vatten- och kärnkraft samt de fossileldade alternativen är dock i stort sett ersättningsbara med varandra.

Förövrigt har även miljöpartister satt sig på tvären mot vindkraftsprojekt.
  • mari123
    nihka skrev 2022-07-06 22:59:22 följande:
    Svenska myndigheter bestämmer inte själva hur de ska jobba utan har ett (politiskt) uppdrag att fullfölja. De är också granskade så man vet att de fullföljer sina uppdrag på ett minst acceptabelt sätt samt och föremål utredning om man misstänker att så inte är fallet.

Så som det ska vara i en demokrati.
    Ja så är det förstås. MEN ibland stannar tiden och man står och gapar.....!
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-08-11 00:29:09 följande:
    Enbart om du bortser från det faktum att M vill ha ny kärnkraft.

M vill bygga stabil baskraft. Vind är inte stabil baskraft.

Vind och andra intermittenta källor fungerar som ett komplement i ett större system - upp till kanske 10-15% av systemet. Vid större andel än så börjar systemet att hacka.

.
    För att vara tydlig. Sverige behöver producera mer el i framtiden, inte mindre. Den behöver komma från stabila källor som inte stör systemet.

Vatten, kol, olja, gas och kärnkraft är ungefär det som finns att välja på.

Av dessa föredrar jag kärnkraft - eftersom vatten i praktiken inte går att bygga ut mer i Sverige.

Vilket energislag föredrar du?
    Blå och gul
Svar på tråden Varför röstar folk på Miljöpartiet?