• Anonym (Mamma)

Kan man kräva betalning för rutan?

Om ens barn förstörde vindrutan på sin kompis förälders bil, kan de kräva ersättning för det eller är det mer good will?

De satt på huven när en av dem råkade lägga för mycket vikt på rutan.

• Svar på tråden Kan man kräva betalning för rutan?
  • Don Dante

Ja...föräldern är skyldig till att betala. Hur är det med försäkring?

• Mandel

Jag hade erbjudit mig direkt att betala halva självrisken för rutan om barnen gemensamt haft sönder den. Sedan hade mitt barn fått en utskällning för det ska veta bättre än att klättra på bilar!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Humm)

Varför satt barnen på huven till att börja med?

• Anonym (Dahlia)

Dela på självrisken och bägge barnen ska ha konsekvenser av att de klättrar på bilar, så gör man inte.

Förklara för barnen att där försvann en heldag på Liseberg/Grönan i pengar, eller nåt annat som de gärna skulle vilja göra och kan relatera till.

Vår son slutade t.ex. att hänga på köksluckor omedelbart efter att jag sa att om en sådan lucka går sönder så kostar det som biljetter till [nöjesfält] för oss en dag att ersätta den.

• Anonym (Mx)

Jag vet inte vad som gäller juridiskt, men säger inte förnuftet att man hjälper till att betala hälften om dom nu var 2 som råkade ta sönder rutan?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Humm) skrev 2021-07-16 13:04:53 följande:

Varför satt barnen på huven till att börja med?

De skulle ta bilder.. Är en dyr skrytbil och det är inte första gången deras barn tagit såna foton.
  • Anonym (Dahlia)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-16 13:10:29 följande:
    De skulle ta bilder.. Är en dyr skrytbil och det är inte första gången deras barn tagit såna foton.
    Det spelar ingen roll om det så är en månlandare, man klättar inte på andras fordon. 

Men då kanske alla inblandade fick en nyttig läxa i hur man ska uppfostra barn....
  • Anonym (N)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-16 13:10:29 följande:

Var det du som suttit på bilen egentligen?

Du låter skadeglad och avundsjuk?
  • Anonym (oooo)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-16 12:55:13 följande:

Om ens barn förstörde vindrutan på sin kompis förälders bil, kan de kräva ersättning för det eller är det mer good will?

De satt på huven när en av dem råkade lägga för mycket vikt på rutan.

Vad innebär barn här? Är det 2-åringar som en stolt pappa satte på bilen för att det skulle bli en cool bild, eller handlar det om typ 15-åringen som gillar bilar och ville ta ett coolt foto? Eller ännu värre - ännu äldre ungdomar? 

I fall med yngre barn får förstås föräldern erbjuda ersättning till bilägaren, ungdomar kanske får stå för det själva, om de har några pengar. Eller så är bilägaren gentil och säger det inte gör något, men man måste så klart erbjuda. 
Svar på tråden Kan man kräva betalning för rutan?