• Anonym (Mamma)

Kan man kräva betalning för rutan?

Om ens barn förstörde vindrutan på sin kompis förälders bil, kan de kräva ersättning för det eller är det mer good will?

De satt på huven när en av dem råkade lägga för mycket vikt på rutan.

• Svar på tråden Kan man kräva betalning för rutan?
  • Anonym (N)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-16 17:13:48 följande:

Ja, de vill att jag betalar hela eftersom det var mitt barn som knäckte rutan.

Be henom att betala samma summa till ditt ditt barn för hens medverkan som model.
  • Anonym (---)
    Ni kan använda argumentet att föräldern som fotade borde ha sagt åt barnen att hoppa ner istället för att ta fotografiet. Det är föräldern som är är den vuxna där och som hade ansvaret. Upplys föräldern om det

Men ni bör dela på kostnaden då för ditt barn orsakade trots allt skadan och är dessutom gammal nog att veta bättre än att klättra på bilar, men är det föräldern som sagt åt båda barnen att göra det får dom stå för hela kostnaden själv.
  • Drottningen1970
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-16 15:48:06 följande:

Det var föräldern som tog fotona.

Det hade ju varit lämpligt att skriva denna omständighet i trådstarten.

Förstår mig inte på folk som utelämnar superrelevant information i trådstarten. Ibland kan man tänka att det är en efterhandskonstruktion när man inte fått de svar man önskat.
  • Anonym (Cina)

Vad hade de gjort om ditt barn skurit sig allvarligt på den trasiga rutan?
  • Anonym (N)
    Drottningen1970 skrev 2021-07-16 17:38:59 följande:

Det hade ju varit lämpligt att skriva denna omständighet i trådstarten.

Förstår mig inte på folk som utelämnar superrelevant information i trådstarten. Ibland kan man tänka att det är en efterhandskonstruktion när man inte fått de svar man önskat.

Ibland? :)
  • ddfdffdf
    Anonym (Cina) skrev 2021-07-16 17:41:45 följande:
    Vad hade de gjort om ditt barn skurit sig allvarligt på den trasiga rutan?
    Ja hade mitt barn blivit tillsagt att hoppa upp för foto som en vuxen ska ta och rutan gått sönder hade jag blivit asförbannad över att dom utsatt mitt barn för fara, han kunde ju fått glassplitter i ryggen, rent oansvarigt av den vuxne som var närvarande att inte hindra ungarna att hoppa upp på bilen och ännu mer om det var föräldern som uppmanade dom.

Om man vill ha kvar en relation så erbjuder man att betala hälften, allt beror på attityden hos den andre föräldern om dom ser det egna ansvaret eller försöker skylla allt på ts son för då hade jag  faktiskt hellre lagt pengarna på en jurist som fått kontakta den andre föräldern och upplysa dom om det.

• Anonym (Mx)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-16 17:12:14 följande:
    Jag vet inte om det var föräldern eller barnets påhitt, men enligt mitt barn var det iaf föräldern som fotade dem.
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-16 17:13:01 följande:
    Jag visste inte det då. Det var mitt barn som berättade.

Många enkelspåriga föräldrar tror till 100% på vad deras barn säger. Sätt dig ner och ta ett snack och sluta anta saker. Svårt att tycka saker när en så viktig detalj som att det är bilägarens påfund att dom ska hoppa upp på bilen för att hen ska ta en bild.

Jag hade nog betalat min del trots allt om det är folk du kommer hänga med framöver. Konstigt att dom kräver er på pengar för skadan om det gått till på exakt det sättet din son berättar. Det hade inte jag gjort om jag varit bilägaren och historien stämmer.

• Agnescecila
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-16 15:48:06 följande:
    Det var föräldern som tog fotona.
    Detta förändrade hela historien! Först tänkte jag att självklart ska ni dela kostnaden. Men om vuxna varit med, så anser jag att den vuxna skulle styrt upp INNAN något blev skadat. 
  • nernu

En bilruta på en fin bil går sönder av att ett 35 kilo lätt barn lutar sig lite mot den? Skulle inte tro det.

• Anonym (Mx)
    nernu skrev 2021-07-16 20:41:42 följande:

En bilruta på en fin bil går sönder av att ett 35 kilo lätt barn lutar sig lite mot den? Skulle inte tro det.

Håller med..  känns inte rimligt. Hade varit kul att veta vad som egentligen har hänt. Inte vaga antaganden om vad en 13-åring gjort eller inte. Känns som att storyn slingrar sig lite fram och tillbaka.
Svar på tråden Kan man kräva betalning för rutan?