• Anonym (Mamma)

Kan man kräva betalning för rutan?

Om ens barn förstörde vindrutan på sin kompis förälders bil, kan de kräva ersättning för det eller är det mer good will?

De satt på huven när en av dem råkade lägga för mycket vikt på rutan.

• Svar på tråden Kan man kräva betalning för rutan?
  • mari123
    nernu skrev 2021-07-16 20:41:42 följande:

En bilruta på en fin bil går sönder av att ett 35 kilo lätt barn lutar sig lite mot den? Skulle inte tro det.

Tror inte ens rutan på en riktig skrothög skulle gå sönder av det om inte det är ENORMA sprickor redan. Knappt då.
  • anonym2005

Ni får ju betala självrisken i alla fall, det var ju inte dem själva som hade sönder den. Det var er unge, eller ungar.

Om ägarnas barn också var med, ja då skulle man kunna se det som hälften/hälften.

Men betala får ni göra.

• Anonym (Z)

En bilruta på en fin bil går sönder av att ett 35 kilo lätt barn lutar sig lite mot den? Skulle inte tro det.

Du bör nog ta ett snack med din 13-åring om vad som hände och inte bara svälja allt hen säger. Inte ens vindrutan på vår skruttiga gamla Volvo som gått 38.000 mil och redan har en spricka skulle påverkas av att en 35 kilos unge lutade sig mot den.
  • Anonym (Doubtful)

Alltså, känns extremt tveksamt att en ägare till en så fin bil skulle låta någon klättra runt på motorhuven. Det händer liksom inte. Bryr man sig om sin bil så låter man knappt någon nudda lacken.

• Anonym (Hanna)

Har jag fattat det rätt att det var det andra barnets förälder som bad ditt barn sätta sig på bilen för att föräldern skulle fotografera och i samband med det råkade vindrutan gå sönder?

Då tycker jag faktiskt att det är ganska fult att be om ersättning för den skadan. Svårt att kräva att en 13åring ska ha bättre konsekvenstänk än en vuxen och dessutom säga emot på grund av det.

• Pilsner
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-16 15:48:06 följande:
    Det var föräldern som tog fotona.
    Då föräldrarna deltog i fotograferandet är det givetvis deras ansvar.

Hade föräldrarna inte varit närvarande hade det varit en annan sak.
  • nihka

Och en 13-åring som väger 35 kg...
  • Anonym (Mamma)

Jag vet bara vad som berättats och jag har sett hur rutan ser ut. Hon skulle "hoppa bakåt" för att hamna närmare kompisen och då sprack rutan. Blev som en cirkel där hon satte sig.

• Anonym (Mx)
    nihka skrev 2021-07-17 16:04:50 följande:
    Dom kanske har dåligt med mat, det är inte billigt om man ska betala för allt dom har sönder.
  • Anonym (Mamma)

Okej? Vad är det konstiga med det? Alla är inte långa vet du.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mx) skrev 2021-07-17 16:07:59 följande:

Dom kanske har dåligt med mat, det är inte billigt om man ska betala för allt dom har sönder.

Men jättekul..
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-17 16:09:59 följande:
    Men jättekul..
    Sorry, det var lite humor. Jag tror säkert att det hänt, men jag tror inte att du vet hela sanningen. Jag råkade själv klanta mig så en motorhuv blev bucklig när jag var yngre och min mamma vet fortfarande inte vad som hände på riktigt. Vi hittade på en trovärdig anledning/ursäkt och körde på det för att komma undan hyfsat lätt.
  • Anonym (Cina)

Jag vägde det i den åldern. Var liten och späd fram till 15-årsåldern.
  • nihka
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-17 16:08:29 följande:
    Okej? Vad är det konstiga med det? Alla är inte långa vet du.
    Hela storyn är konstig. Har du pratat med bilägarna och fått deras version av vad som hände?
  • nihka
    Anonym (Cina) skrev 2021-07-17 16:20:23 följande:
    Jag vägde det i den åldern. Var liten och späd fram till 15-årsåldern.
    Jovisst. Både du och TS barn kan höra till de ca 10% som väger så lite i den åldern. Jag ifrågasatte den informationen ihop med resten av storyn som innehåller fler osannolikheter.

Det kan finnas mer till den här berättelsen som TS kanske inte fått till sig.
  • Anonym (K)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-16 15:48:06 följande:

Det var föräldern som tog fotona.

Då hade jag INTE betalat!
Svar på tråden Kan man kräva betalning för rutan?