Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Kan man kräva betalning för rutan?

Om ens barn förstörde vindrutan på sin kompis förälders bil, kan de kräva ersättning för det eller är det mer good will?

De satt på huven när en av dem råkade lägga för mycket vikt på rutan.

• Svar på tråden Kan man kräva betalning för rutan?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Humm) skrev 2021-07-16 13:04:53 följande:

Varför satt barnen på huven till att börja med?

De skulle ta bilder.. Är en dyr skrytbil och det är inte första gången deras barn tagit såna foton.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (N) skrev 2021-07-16 13:17:39 följande:

Var det du som suttit på bilen egentligen?

Du låter skadeglad och avundsjuk?

Skadeglad nej, men tycker det är deras eget ansvar. Det är deras barn som har för vana att ta såna foton, inte mitt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (oooo) skrev 2021-07-16 13:22:03 följande:

Vad innebär barn här? Är det 2-åringar som en stolt pappa satte på bilen för att det skulle bli en cool bild, eller handlar det om typ 15-åringen som gillar bilar och ville ta ett coolt foto? Eller ännu värre - ännu äldre ungdomar? 

I fall med yngre barn får förstås föräldern erbjuda ersättning till bilägaren, ungdomar kanske får stå för det själva, om de har några pengar. Eller så är bilägaren gentil och säger det inte gör något, men man måste så klart erbjuda. 

13-åringar.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (N) skrev 2021-07-16 14:04:22 följande:

Ditt barn måste kunna tänka själv och inte sitta på bilrutan även om bilägarens barn gör det.

Ditt barn är ditt ansvar , deras barn är deras ansvar.

Men mitt barn gjorde ju det för att de fick lov att göra det, annars hade hen inte gjort det.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mx) skrev 2021-07-16 14:13:49 följande:

Men nu gick den sönder och ditt barn var delaktig till det. Försök att ta lite ansvar.

Så jag kan bjuda in andras barn till att sitta på våra ömtåliga saker för att sen kräva pengar av föräldrarna om något går sönder?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Humm) skrev 2021-07-16 14:34:08 följande:

Men det var någonting som barnen själva fick för sig att göra? I så fall ska ni absolut betala halva självrisken.

Men var en vuxen med som sa till dom att sätta sig på bilen så de kunde ta kort, då anser jag inte att ansvaret är ert.

Det var föräldern som tog fotona.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (N) skrev 2021-07-16 16:47:37 följande:

Har föräldrarna gett honom lov?

Hur mycket väger ditt barn?

200 kg?

Jag vet inte om det var föräldern eller barnets påhitt, men enligt mitt barn var det iaf föräldern som fotade dem.

Mitt barn väger runt 35 kg.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (N) skrev 2021-07-16 16:49:44 följande:

Men du har glömt berätta detta viktiga detalj innan?

Givetvis får föräldrarna skylla sig själva om de sa åt barnen att sitta på bilrutan.

Jag visste inte det då. Det var mitt barn som berättade.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Yes) skrev 2021-07-16 16:46:54 följande:

Är det så då ska du ju inte betala någonting. Har de sagt att du ska betala?

Ja, de vill att jag betalar hela eftersom det var mitt barn som knäckte rutan.
  • Anonym (Mamma)

Jag vet bara vad som berättats och jag har sett hur rutan ser ut. Hon skulle "hoppa bakåt" för att hamna närmare kompisen och då sprack rutan. Blev som en cirkel där hon satte sig.

• Anonym (Mamma)
    nihka skrev 2021-07-17 16:04:50 följande:

Och en 13-åring som väger 35 kg...

Okej? Vad är det konstiga med det? Alla är inte långa vet du.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mx) skrev 2021-07-17 16:07:59 följande:

Dom kanske har dåligt med mat, det är inte billigt om man ska betala för allt dom har sönder.

Men jättekul..
Svar på tråden Kan man kräva betalning för rutan?