• Anonym (Mamma)

Kan man kräva betalning för rutan?

Om ens barn förstörde vindrutan på sin kompis förälders bil, kan de kräva ersättning för det eller är det mer good will?

De satt på huven när en av dem råkade lägga för mycket vikt på rutan.

• Svar på tråden Kan man kräva betalning för rutan?
  • Anonym (E)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-16 15:48:06 följande:

Det var föräldern som tog fotona.

Har föräldern skickat upp dem på huven för posering får hen ju ta skaderisken på sitt eget ansvar.
  • Anonym (---)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-16 14:07:29 följande:
    Men mitt barn gjorde ju det för att de fick lov att göra det, annars hade hen inte gjort det.
    Men ditt barn fick knappast lov att ha sönder saker eller hur?

Nu slutar du tramsa, som alla gjort klar så är ditt barn minst delvis ansvarig för skadan, om dessa barn brukar umgås så är det bästa att prata med föräldrarna och säga att barnen får lägga hälften var då dom båda var delaktiga i beteendet om orsakade skadegörelsen.

Däremot tycker jag inte du och ditt barn ska stå för hela kostnaden då ditt barn inte hoppade upp på bilen på eget bevåg(samma gäller om en grupp barn spelar fotboll och en ruta krossas, även om ett barn sparkat bollen så är ju alla barn ansvariga för att man spelat på fel plats)

Men var nu ett bra föredöme för ditt barn och visa att man får ta ansvar för sina handlingar, om du försöker smita undan så bli inte förvånad om det en dag dyker upp större konsekvenser av ditt barns beteende
    Eller så kan du neka och ändå bli anmäld och kanske stämd på pengarna plus att din son och hans kompis relation är helsabbad hädanefter

• Anonym (Cina)

Varför skrev du inte det i ts? Det blir ju en helt annan historia om föräldern har sagt åt barnen att sätta sig på bilen för att ta foton.

Jag hade inte betalat en krona om föräldern valt att ta risken genom att låta barnen klättra på bilen.
  • Anonym (Yes)
    Anonym (Cina) skrev 2021-07-16 16:39:09 följande:

Varför skrev du inte det i ts? Det blir ju en helt annan historia om föräldern har sagt åt barnen att sätta sig på bilen för att ta foton.

Jag hade inte betalat en krona om föräldern valt att ta risken genom att låta barnen klättra på bilen.

Är det så då ska du ju inte betala någonting. Har de sagt att du ska betala?
  • Anonym (N)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-16 14:07:29 följande:

Men mitt barn gjorde ju det för att de fick lov att göra det, annars hade hen inte gjort det.

Har föräldrarna gett honom lov?

Hur mycket väger ditt barn?

200 kg?
  • Anonym (N)

Men du har glömt berätta detta viktiga detalj innan?

Givetvis får föräldrarna skylla sig själva om de sa åt barnen att sitta på bilrutan.
  • Anonym (---)
    Anonym (E) skrev 2021-07-16 15:52:27 följande:
    Har föräldern skickat upp dem på huven för posering får hen ju ta skaderisken på sitt eget ansvar.
    Ja är det så det ligger till så får självklart föräldern stå för kostnaderna och skylla sig själv.

Man kan inte säga åt ett barn att göra något som sen går galet och då skylla ifrån sig ansvaret. Lycka till att få ersättning då. Men vänskapen mellan killarna blir då körd men dom är så unga att dom kan få nya kompisar
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (N) skrev 2021-07-16 16:47:37 följande:

Har föräldrarna gett honom lov?

Hur mycket väger ditt barn?

200 kg?

Jag vet inte om det var föräldern eller barnets påhitt, men enligt mitt barn var det iaf föräldern som fotade dem.

Mitt barn väger runt 35 kg.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (N) skrev 2021-07-16 16:49:44 följande:

Men du har glömt berätta detta viktiga detalj innan?

Givetvis får föräldrarna skylla sig själva om de sa åt barnen att sitta på bilrutan.

Jag visste inte det då. Det var mitt barn som berättade.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Yes) skrev 2021-07-16 16:46:54 följande:

Är det så då ska du ju inte betala någonting. Har de sagt att du ska betala?

Ja, de vill att jag betalar hela eftersom det var mitt barn som knäckte rutan.
Svar på tråden Kan man kräva betalning för rutan?