Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Är invandringen en belastning?

KillBill skrev 2024-10-27 06:53:55 följande:
    Ja, i måttet ej självförsörjande ingår exempelvis studenter.
    Men de är ju de facto inte självförsörjande utan är försörjda antingen genom sina föräldrar eller med studiebidrag/studielån eller en kombination av båda,
    De flesta av dem räknas ändå inte in i den statistik Eklund tagit fram, eftersom de inte är i vad som betecknas som "arbetsför ålder".
  • Tom Araya
    nihka skrev 2024-10-27 17:18:35 följande:
    Aldrig gått på universitet? Knökfullt med personer i arbetsför ålder där.
    Men ändå bara en bråkdel av de som genomgår grundskola och gymnasium.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2024-10-27 19:26:07 följande:
    Johan Eklund /Entreprenörskapsforums kartläggning av  den grupp som de har definierat som ej självförsörjande är baserad på 20-64 åringar och ca 16% i den gruppen studerar. När man som vuxen studerar så finansierar man det till stor del genom studielån  Att befolkningen studerar och vidareutvecklar sig är nyckeln för att Sverige ska fortsätta att vara en framstående nation.

Jag har några frågor till dig: 

1. Varför tycker du att man ska inkludera gruppen studerande i ett nyckeltal för självförsörjningsgrad när det handlar om studenter som sätter sig i personlig skuld för att utbilda sig? (jag kan nämna att tex. Svenskt Näringsliv har valt att exkludera studenter när de pratar om ej självförsörjande)

2. Varför tycker du att man ska inkludera människor som väljer att gå ner i arbetstid under småbarnsåren i gruppen ej självförsörjande om detta sker utan att man lever på bidrag? Det stämmer ju inte att det skulle handla om ej självförsörjande om familjen finansierar nedtrappning i arbetstid  genom den andra förälderns lön? 

3. Varför tycker du alla svenska innevånare i Skåne, i Värmland och i Norrbotten som bor i Sverige men arbetar i våra grannländer ska inkluderas i gruppen ej självförsörjande trots att de kan få höga inkomster från våra grannländer? Att kalla individer i denna grupp för ej självförsörjande är ju helt uppenbart fel. 

1 och 2.
    Skälet till varför man studerar eller av andra skäl inte försörjer sig själv till 100% är ovidkommande när man ska beskriva självförsörjningsnivån och enbart just detta hos befolkningen.

3. Redovisar dessa verkligen ingen inkomst som syns i svensk statistik?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2024-10-29 16:14:20 följande:
    1 och 2. Om jag lånar pengar till att studera så försörjer jag i praktiken mig själv (jag kommer på sikt att betala tillbaka studielånen). 
    De flesta studerande försörjs på andra sätt än genom enbart studielån.
    KillBill skrev 2024-10-29 16:14:20 följande:
    3. Nej Sveriges drygt 50 000 gränspendlare är exkluderade och syns inte i svenska register. Dessa hamnar i Johan Eklunds statistik i gruppen ej självförsörjande.. 
    Alla utlandsarbetande är inte undantagna svensk inkomstskatt.
    Jag funderar på att arbeta utomlands. Vilka skatteregler gäller? | Skatteverket
  • Tom Araya

Vet du hur många eller hur stor andel av brottsdömda eller fängelseinterner i Sverige som har utländsk bakgrund?

Nej, det vet ingen, för det finns inga register över det.
    Alla med utländsk bakgrund som blivit svenska medborgare syns i register enbart som svenskar.

• Tom Araya
    Anonym (Hej) skrev 2024-11-29 21:04:25 följande:

jag minns att expressen skrev för typ 15 år sedan att av de knappt 400 som satt på Kumla så va va 10% svenskar.
     Och läste nyligen att 30% av de som sitter inne idag för grov brottslighet så är runt 30% inte svenska medborgare 

Men de blir inte utvisade så snart är de svenskar med 👍

Anstaltspersonal bedömer andelen med utländsk bakgrund till 70-80 %, men det går som sagt inte att kontrollera.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-11-29 19:59:57 följande:
    Det finns gott och statistik hos BRÅ för den som vill ha underlag för diskussion och fakta med en kontext.
    Vad i i mitt inlägg var det du inte förstod?

BRÅ kan bara föra statistik från tillgängliga uppgifter. Saknas uppgifterna så saknas också statistiken.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-11-30 07:47:43 följande:
    Inte svårt att förstå ditt inlägg, men kolla  BRÅ's tillgängliga uppgifter Tom.

Uppgifterna stämmer inte med ditt påstående helt enkelt.
    Det enda jag hittar är en studie om brottsmisstänkta.

Jag hittar ingen statistik om de som faktiskt är dömda eller sitter på anstalt och omfattar nationell/etnisk bakgrund.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Är invandringen en belastning?