Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Marmite Devil skrev 2021-11-22 22:56:22 följande:
    Det är du som lyft in flerbarnstillägg i diskussionen. Det är svårt att tolka det på annat sätt än att du saknar argument.
    Till skillnad mot dig så har jag fyllt varenda ett av mina inlägg i ämnet med sakliga argument, så du försöker triumfera på ren inbillning.
  • Tom Araya
    Marmite Devil skrev 2021-11-23 07:21:20 följande:
    Där argumenten tar slut tar påhoppen vid.
    Jag förväntar mig att se dig i tråden för ämnet om du vill argumentera.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-11-23 06:27:59 följande:
    Var det du som lyfte in frågan om flerbarnstillägg i en tråd där du frågar om invandringen är en belastning?

Svärjevennerna vill ju göra skillnad på barn och barn baserat på var deras föräldrars härkomst  - osmakligt när etnonationalisterna sätter igång Kräks
    Tom Araya skrev 2021-11-23 07:46:29 följande:
    Jag förväntar mig att se dig i tråden för ämnet om du vill argumentera.

• Tom Araya

Henrik Jönsson går igenom migrationspolitiken från Reinfeldts dagar fram till nutid, lägger fakta på bordet om konsekvenser och vem/vilka som tyckt eller jobbat för vad inom den svenska migrationspolitiken.
    Mycket av det han säger är rena självklarheter för många av oss, men behöver nog förklaras för andra.

Länkad video:

MIGRATIONENS PRIS
    Svensk ekonomi går sämst i hela EU, Sverige har även europas femte högsta arbetslöshet ? och nu avskedas generaldirektören för Migrationsverket ? under stora protester. Påverkar migrationspolitiken Sveriges ekonomi? Hur hanterar egentligen Sveriges förvaltning migrationspolitiska kostnader? ? och vad händer med ett samhälle som vägrar kännas vid sina ekonomiska begränsningar? Dessa frågor tar jag upp i veckans video om ?MIGRATIONENS PRIS?.

• Tom Araya

Omfattningen av problemet med klaner, eller "släktbaserade nätverk" som det så fint kallas i media, har nyligen blivit viralt, trots att de som arbetar med detta har påpekat och varnat i 15, 20 eller t.o.m. 30 år.
    Media har inte alls velat lyssna och rapportera, utan avfärdat det som desinformation och konspirationsteorier på främlingsfientlig grund, medan politiker har lyssnat med intresse, men sedan valt att inte betrakta detta som ett betydande problem de har ansvar att ta tag i.

Henrik Jönsson går igenom detta med understöd av fakta och experter på området.

Länkad video:

KLAN och KULTUR (Eller: utan jämställdhetsplan i förorten)
    Klankriminaliteten kopplas officiellt till migrationen, och hela Sverige håller nu på att byta verklighetsuppfattning. I början av veckan fastslog biträdande rikspolichef Mats Löfving att ett stort antal klaner sökt sig till Sverige för att bedriva kriminell verksamhet. Ett par dagar senare rasar vild debatt, och statsminister Stefan Löfven kopplar slutligen samman migration och brott. Vad är egentligen klaner? Hur har de etablerat sig i Sverige ? och vad säger reaktionerna om den svenska kulturen? Dessa frågor tar jag upp i veckans video.

• Tom Araya

Det finns de som hävdar att invandrade är en tillgång och att invandring därför är nödvändig då det skulle behövas på den svenska arbetsmarknaden och för demografin.

Men det är inte så enkelt att all invandring fyller de behov som kommer därav.
    Bakåt i tiden har det kommit hit människor från andra länder för att arbeta och de har kommit från länder vars kultur inte står allt för långt ifrån våran, vilket tillsammans har underlättat integration. Så i perioder har invandringen varit enbart eller till största del positiv.

Men när det kommer många från länder i mellanöstern och Afrika, från kulturer som i högre grad avviker från Svensk, nordisk och Europeisk kultur, huvudsakligen av flyktingskäl, då kommer de ha svårare att intergreras och komma ut på arbetsmarknaden. En del av dessa är inte ens intresserade av kulturell integration.

Många av de som kommit hit under de senaste 30 åren och har jobb har egentligen inte varit anställningsbara med normala krav, utan man har fått anpassa kraven för att passa den gruppen. Detta gäller exempelvis språkkraven och kraven på lokalkännedom och kartkunskap (inom taxi- och åkerinäringen). Många av dessa har även saknat relevant utbildning för vår arbetsmarknad, som de fått hjälp med här, likaså körkort. Utan dessa gräddfiler så hade vi inte sett så många invandrade köra taxi eller arbeta inom vården.

Men att sänka kraven innebär också någon form av kostnad, eftersom de som anställs med sänkta krav inte kan göra jobbet med den kvalitet man eftersträvar och i vissa fall även är nödvändig.
    Detta har blivit så omfattande att man från politiskt håll börjat förstå problemen det medför.

Trots sänkta krav så är arbetslöshet bland dessa flyktinggrupper av betydande storlek och därmed även ett betydande problem. Att sedan många glider in i kriminalitet p.g.a. detta, medför ett annat stort problem.

Så jag anser att sd's krav som riksdagsparti i denna fråga är rimliga, även om jag själv inte har röstat på dem.

SD: Lär dig svenska eller riskera uppsägning (msn.com)

• Tom Araya
    KillBill skrev 2023-03-05 10:58:47 följande:
    även svenska elever straffas för brott mot religion och detta i kristna  och muslimska friskolor . I riksdagen är det bara SD, M, KD som anser att religiösa friskolor ska tillåtas. 
    Har mp och c ändrat sig i frågan?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2023-03-16 06:55:29 följande:

S,V och MP är överens om arr religösa skolor inte ska tillåtas. C håller på att ompröva sin politik på området.

SD, M, KD och L vill inte se förbud mot religösa skolor.

Så lät det inte på Fridolins tid.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?