Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-02-27 16:24:50 följande:
Trådrubriken är:
Är invandringen en belastning?
Hur ska man kunna resonera om denna fråga utan att resonera om samhällsproblemen och den extremt ökade belastningen på välfärden?
Den misslyckade invandringspolitiken har haft mycket stor påverkan, den har skapat extremt stor belastning på vården, skolan och rättsväsendet och den ökade belastningen har medfört extremt höga kostnader.
Dessa problem, denna belastning och dessa kostnader beror givetvis inte på inflationen och inte på kriget i Ukraina.
Det tror jag att även du förstår och kan hålla med om?
Jovisst, men jag säger också att det även finns andra skäl till kostnadsökningar, särskilt under de senaste 2-3 åren.
Du skriver att vi hade haft dessa behov även utan invandringen.
Menar du då att den extremt höga belastningen skulle ha varit samma, kostnaderna för välfärden och rättsväsendet skulle ha varit samma, även utan det vi har dragit på oss från den s k flyktingkrisen 2015 och framåt?
I så fall är det mycket uppenbart att du försöker lura dig själv att leva i en utopi.
Nja... man får ju se det proportionellt. Under flyktingkrisen tog vi emot knappt en miljon (uppehållstillstånd) i förhållande till en befolkning på ca 10,5 miljon.
Du sågar alla utredningar, du sågar S egen undersökning, du sågar förra regeringens budget och nuvarande regeringens budget, du sågar många nationalekonomer, du sågar finansministrar oavsett partifärg, du sågar alla som har redovisat att integration-/invandringspolitiken medför kraftigt ökande kostnader, du sågar alla undersökningar som visar den ökande kriminalitetens samband med ökade kostnader för polis och rättsväsendet?
T o m Socialdemokraternas undersökning i frågan har ju kommit fram till att de hade fel. De erkänner numera öppet att de hade fel och att deras invandringspolitik har varit ett misslyckande
Nejnej, det där har du fått om bakfoten. Har du hängt med i den här tråden så har jag hänvisat just till sådana kostnader, så att jag skulle såga nämnda utredningar stämmer inte. Däremot skulle jag gärna läsa fler och vilka kostnader de kommit fram till.
Men det är ju ironiskt att det är just Reinfeldt som drar på Sverige dessa kostnader när han och Anders Borg gick så in i helvete hårt fram med sina besparingsåtgärder. Det måste du hålla med om samt att den politiken gjorde oss väldigt dåligt rustade för konsekvenserna.
Sveriges gamla traditionella och fina välfärdssystem var aldrig avsett att användas på detta sätt.
Välfärden var aldrig finansierad för att användas på detta sätt. Den gamla finansieringen, den gamla planeringen, var aldrig avsedd för den stora mängden av främmande människor från främmande kulturer som i dag utnyttjar systemet.
Den utbredda kriminalitet som i dag belastar välfärdssystemet är en ny utveckling av kriminalitet i en omfattning som ingen någonsin kunde drömma om, ännu mindre planera för, i Sveriges välfärdssystem.
Tom,
tror du verkligen själv att de som planerade Sveriges traditionella välfärdssystem, de som lade grunden för detta, förutsåg att det skulle utnyttjas på detta sätt, av dessa människor, av kriminella, och kosta så mycket som det gör i dag?
Jag håller med dig där.