Inlägg från: Anonym (Krig i Danmark och Polen?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)

Är invandringen en belastning?

Padirac skrev 2024-07-10 15:30:28 följande:
    Konventionen definierar flyktingbegreppet. Den sammanfattar en flyktings rättigheter, bland annat religions- och rörelsefrihet, rätten att arbeta, att få utbildning och att erhålla resedokument, men den understryker också en flyktings skyldigheter gentemot värdlandet.

En stadga av avgörande betydelse i konventionen säger att flyktingar inte får skickas tillbaka (refoulement) till ett land där de fruktar förföljelse. Den förklarar också vilka personer eller grupper som inte omfattas av konventionen.

1967 års protokoll fastslår att 1951 års konvention ska omfatta alla flyktingar utan geografisk begränsning och utan begränsning i tid, dvs. utan hänsyn till om händelser som lett till flyktingskap har inträffat före tidpunkten 1 januari 1951.
    Om du anser att UNHCR har fel i det av mig citerade så rekommenderar jag dig att vända dig till dem.

UNHCR:

Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse. I slutet av 2021 fanns det 27,1 miljoner flyktingar i världen.

Deras livssituation är så farlig och desperat att de tvingas fly över en gräns för att söka skydd i ett närliggande land. Därmed blir de erkända som flyktingar med tillgång till hjälp från stater, UNHCR och andra organisationer.

Notera alltså särskilt:

att söka skydd i ett närliggande land

Därmed blir de erkända som flyktingar

Ovan är korrekt och komplett citerat. Detta är ingen tolkning utan det är ett korrekt citat.

Källa:   KÄLLA:   KÄLLA: !!!
    www.sverigeforunhcr.se/vem-ar-flykting

Fortfarande gäller att om du och dina vänsterblivna propagandister har gått vilse i era egna dimridåer, så vilsna i er egen grumlighet så att ni vill försöka anklaga dem för att ha fel, så får ni vända er till UNHCR.

Ni borde klara förstå att jag har ingen möjlighet, och ingen lust, göra något åt att du/ni har något märkligt behov av att försöka påstå att UNHCR skulle ha fel.

Jag för min egen del är övertygad att UNHCR har rätt i det citerade, oavsett vad du/ni tycker om detta.

Ja, invandringen är en belastning.

Låt oss alla hålla oss till trådens ämne och rubrik.

När vi håller oss till trådens ämne så blir det tydligt att dessa extrema vänsterblivna högljudda har förlorat i sakfrågan.

De högljudda är extremt envisa med att ständigt försöka flytta fokus, att förneka och lägga ut sina dimridåer för att försöka dölja sanningen.

Det är det enda sättet de har kvar för att försöka dölja och förneka sanningen.
    Låt oss andra hjälpas åt så inte de högljudda lyckas i sina ständiga försök att förtiga sanningen och lägga ut sina dimridåer genom att alltid flytta fokus till något annat.

Låt oss alla hjälpas åt att hålla oss till trådens ämne och svara på och resonera med fokus på trådens ämne och rubrik.

Ja, invandringen är en belastning.
    Det framgår mycket tydligt av redan nämnda argument.

Ingen av de vänsterblivna, extrema, högljudda har hittills på något enda sätt lyckats visa motsatsen.

Padirac skrev 2024-07-10 16:38:48 följande:
    Jag läste precis en rapport från 2017 om hur mycket enskilda flyktingar kostar. Första året är nettokostnaden 125 tusen och efter 7 år är nettokostnaden 37 tusen kronor.

Deras barn kommer däremot att bidra till samhällets försörjning och välfärd.  Som jag skrivit tidigare görs samhällsekonomiska kalkyler över generationer.

Det här går ju att jämföra med vad som helst - vad kostar tex alkisar och alkoholproblem samhället. Mer än 100 miljarder per år. Där är varje enskild person betydligt mer kostsam än en flykting. 
    BRÅ har rapporterat att i många fall är brottslighet och allvarlig kriminalitet ännu högre bland barn födda i Sverige av utländska föräldrar.

Men du försöker hävda att generellt kommer deras barn bidra till försörjning och välfärd.
    Hur får du ihop ditt grova generella påstående i relation till att motsatsen har rapporterats i många fall, t ex av såväl BRÅ, media och flera andra?
    Jag läste precis en rapport från 2017 om hur mycket enskilda flyktingar kostar. Första året är nettokostnaden 125 tusen och efter 7 år är nettokostnaden 37 tusen kronor.

Deras barn kommer däremot att bidra till samhällets försörjning och välfärd.  Som jag skrivit tidigare görs samhällsekonomiska kalkyler över generationer.

Det här går ju att jämföra med vad som helst - vad kostar tex alkisar och alkoholproblem samhället. Mer än 100 miljarder per år. Där är varje enskild person betydligt mer kostsam än en flykting. 
    De där 7 år gamla uppgifterna du lyckades hitta (knappast troligt ens att de stämde på den tiden) har självfallet ingenting med dagens verklighet och sanningen att göra.

År 2024 rapporteras att:

Varje gängkriminell kostar skattebetalarna 23 miljoner kronor.

Det lär ska finnas minst 1 000 kända gängkriminella i Sverige,

alltså kostnader på minst 23 miljarder kronor varje år.

Motsvarande 230 miljarder kronor på bara tio år!

Utsikterna att dessa ska kunna bidra positivt till Sveriges välfärd är självfallet endast ren utopi.
    Hur ska de inom överskådlig tid kunna bidra med mer än vad deras skuld uppgår till?

Även om du försöker dölja sanningen genom att komma med osannolika gissningar om kommande 100 år så finns det ingen som helst möjlighet att dessa kostnader skulle kunna som genom något trolleri omvandlas till positivt bidrag till den Svenska välfärden. 

Det fullkomligt orimliga i detta borde även du klara att inse och förstå.
    Visa annars hur du och dessa barn som du pratar om ska klara att trolla bort bara dessa tio års 230 miljarder kronor?

Det du så generellt försöker påstå är utopiskt och fullkomligt omöjligt i dagens verklighet.
    Sveriges misslyckade invandringspolitik har kommit att bli en mycket stor belastning för landet.

Du klarar sannolikt inte greppa skillnaden mellan miljoner och miljarder?

En snabb googling visar:

Alkoholrelaterade kostnader för vård och behandling uppgår till 15 miljarder kronor per år.

I siffran ingår kostnader för hälso- och sjukvård 7,4 miljarder,
    kostnader för socialtjänster 7,5 miljarder,
    kostnader för företagshälsovård 64 miljoner och kostnader för forskning och prevention 470 miljoner.

www.google.com/search&rlz=1C1FHFK_svSE1029SE1029&oq=alkoholrelaterade+kostnader&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCDc5NThqMGoxqAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

KillBill skrev 2024-07-10 17:27:05 följande:
    Nu svamlar du. Kostnaden beräknas uppgå till 23 miljoner på 15 år dvs kostnaden är 1/15 del så hög som du påstår (drygt 1,5 Mdr)..
    Ja, fel av mig. Min uppräkning på tio år stämmer inte.

Men att dessa 1 000 gängkriminella kostar det svenska samhället 23 Mrd kronor är gott och väl tillräckligt.

Och det räcker för att visa att det kommer vara omöjligt att inom överskådlig tid betala tillbaka denna skuld för att i stället förvandlas till att positivt bidra till den Svenska välfärden.

Särskilt tydligt när vi beaktar att
    Hela gängkriminaliteten sammanräknad beräknas nu omsätta 150 miljarder kronor i Sverige, varje år.
    150 000 000 000 kr.
    Etthundrafemti tusen miljoner kronor.

Är invandringen, läs den misslyckade invandringspolitiken, en belastning?
    Behöver man ens ställa frågan?

Ja, det är mycket tydligt att invandringen är en stor belastning.

Invandringen har skapat en mycket stor belastning och denna belastning har förändrat landet Sverige i en mycket negativ riktning.
    Den som åtminstone i någon mån tar del av nyhetsflödet kan inte missa detta. Var och en som har öppna ögon när man går ut i det svenska samhället kan inte missa detta.

Detta är tydligt visat i massor av inlägg i tråden, mina och i många andra medlemmars inlägg.
    Det är visat gång på gång i väldigt många väl grundade inlägg i tråden!

Om vi håller oss till ämnet och respekterar trådstarten så är det mycket tydligt att ingen enda i tråden har lyckats visa att invandringen inte skulle vara en belastning.

Ingen enda har någonsin en enda gång lyckats visa att invandringen inte skulle vara en belastning.

OBS: Jag använder här ordet invandringen bara för att respektera trådstarten.
    Men jag avser alltid invandringspolitiken.

Återigen är vi flera i tråden som låter de få extrema högljudda lyckas med att flytta fokus från trådstarten och ämnet.

Åter till ämnet:

Ja, på det sätt som beskrivs i trådstarten är invandringen rent faktabaserat en stor och allvarlig belastning.

Ja, majoriteten av Sveriges befolkning, likväl som riksdagspartier, politiker, företrädare för Sveriges kommuner, samhällsekonomer, BRÅ, nästan alla, förutom en minskande skara av några få extrema högljudda, nästan alla är eniga om att invandringen är en allvarlig belastning.

Det spelar ingen roll att vissa som bara utgör en liten högljudd minoritet ständigt försöker dölja och förneka sanningen,
    det spelar ingen roll att vissa försöker förvränga fakta i fantasifulla förklaringsmodeller, det spelar ingen roll att vissa försöker förvränga sanningen,
    alla (nästan) förstår att invandringen med dess enorma samhällsproblem är en belastning för det svenska samhället.

KillBill skrev 2024-10-27 19:26:07 följande:
    Johan Eklund /Entreprenörskapsforums kartläggning av  den grupp som de har definierat som ej självförsörjande är baserad på 20-64 åringar och ca 16% i den gruppen studerar. När man som vuxen studerar så finansierar man det till stor del genom studielån  Att befolkningen studerar och vidareutvecklar sig är nyckeln för att Sverige ska fortsätta att vara en framstående nation.

Jag har några frågor till dig: 

1. Varför tycker du att man ska inkludera gruppen studerande i ett nyckeltal för självförsörjningsgrad när det handlar om studenter som sätter sig i personlig skuld för att utbilda sig? (jag kan nämna att tex. Svenskt Näringsliv har valt att exkludera studenter när de pratar om ej självförsörjande)

2. Varför tycker du att man ska inkludera människor som väljer att gå ner i arbetstid under småbarnsåren i gruppen ej självförsörjande om detta sker utan att man lever på bidrag? Det stämmer ju inte att det skulle handla om ej självförsörjande om familjen finansierar nedtrappning i arbetstid  genom den andra förälderns lön? 

3. Varför tycker du alla svenska innevånare i Skåne, i Värmland och i Norrbotten som bor i Sverige men arbetar i våra grannländer ska inkluderas i gruppen ej självförsörjande trots att de kan få höga inkomster från våra grannländer? Att kalla individer i denna grupp för ej självförsörjande är ju helt uppenbart fel. 

Åter till ämnet:

Ja, majoriteten av Sveriges befolkning,
    likväl som riksdagspartier, politiker, företrädare för Sveriges kommuner, samhällsekonomer,
    BRÅ och nästan alla,
    (förutom en minskande skara av några få extrema högljudda),

nuvarande regeringens budgetar,
    förra regerings budgetar,
    oppositionens skuggbudgetar,

alla är eniga om att invandringen är en allvarlig belastning.

(Alla är eniga, förutom en extremt högljudd men liten extrem minoritet.)
    nihka skrev 2024-11-04 05:57:19 följande:
    Vad har det med gränspendlande att göra?
    Vad har gänspendlande med trådens ämne att göra?

Åter till trådens ämne:

Ja. Alla (nästan) förstår att invandringen med dess enorma samhällsproblem är en belastning för det svenska samhället.

På det sätt som beskrivs i trådstarten är invandringen rent faktabaserat en stor och allvarlig belastning.

Ja, majoriteten av Sveriges befolkning, likväl som riksdagspartier, politiker, företrädare för Sveriges kommuner, samhällsekonomer, BRÅ, m fl, alla (förutom en minskande skara av några få extrema högljudda) nästan alla är eniga om att invandringen är en allvarlig belastning.

Det spelar ingen roll att vissa som bara utgör en liten högljudd minoritet ständigt försöker flytta fokus bort från trådens ämne, att dessa ständigt försöker dölja och förneka sanningen,
    det spelar ingen roll att vissa försöker förvränga fakta i fantasifulla förklaringsmodeller, det spelar ingen roll att vissa försöker förvränga sanningen,
    alla (nästan) förstår att invandringen med dess enorma samhällsproblem är en belastning för det svenska samhället.
    Mentat skrev 2024-11-04 09:28:55 följande:
    Som jag påpekade för drygt 2500 inlägg sedan: Viss invandring är helt klart en belastning. Annan invandring kan vara berikande. Jag tycker att man måste kunna skilja på invandring och invandring.
    Ja du har rätt, men bara delvis rätt.

Att begränsa beskrivningen till att använda ord som att "viss" invandring är en belastning anser jag inte vara att beskriva belastningen på ett objektivt och ärligt sätt.

Vi måste ju åtminstone börja vara ärliga och öppna med att summan av minusposter har numera kommit att bli nästan oändligt mycket större än summan av plusposter.

De fruktansvärda samhällsproblem vi har valt att dra på oss i Sverige står ju inte i någon rimlig proportion vid en internationell jämförelse, inte när vi kollar andra jämförbara länder, inte heller när vi kollar våra nordiska grannländer.

Sverige har under ganska långa tider klarat av att ligga i toppen när det gäller alla möjliga och omöjliga undersökningar, vi har ofta tillhört de bästa i klassen.
    Men så är det ju inte längre.
    Och när det gäller våra fruktansvärda samhällsproblem så tillhör vi ju de allra sämsta i klassen.

Varför ska ett så bra land som Sverige (tidigare ett så bra land...), förr väldigt ofta bland de bästa i klassen, numera tvingas acceptera att vara bland de sämsta i klassen?
    I mina ögon finns ingen rimlig förklaring till att acceptera att gå från att vara bäst till att bli bland de allra sämsta.
    Det finns ingen rimlig förklaring.

Sveriges samhällsproblem med bl a kriminaliteten har ju utvecklats på ett fruktansvärt sätt under bara de senaste 10 - 20 åren. 
    Andra jämförbara länder har inte haft denna fruktansvärda utveckling.

Vilken är den enskilt största skillnaden mellan Sverige och de jämförbara länderna?
    Jo, det är Sveriges misslyckade invandringspolitik som är den enskilt största skillnaden och den enskilt största orsaken.
    Varför ska vi ställa till det för oss på detta sätt? När andra jämförbara länder inte har måst ställa till det så?
    Varför är vi så mycket sämre än våra nordiska grannländer och de allra flesta jämförbara länder?

Varför går vi från att vara bland de bästa till att bli bland de allra sämsta?
    Mentat skrev 2024-11-04 11:56:08 följande:

Javisst, problemet är ju att vi tagit emot väldigt många från länder vars värderingar är närmast diametrala mot våra egna. Min poäng är mest att det inte är invandring som sådan som är felet utan vilka och hur många vi har tagit emot.

I detta är vi helt överens.
    Men då är det ju inte lämpligt att använda så begränsande ord som "viss" invandring.

Arbetskraftsinvandring t ex ger mycket mera plus än minus, så resultatet blir mycket positivt, i denna relativt lilla begränsade del, alltså en viss del av invandringen.
    nihka skrev 2024-11-04 17:40:46 följande:
    Gränspendlande är en faktor bland flera andra som inte räknas in när man räknar på försörjningsgraden i Sverige.

Jag hade varit väldigt orolig om jag hörde röster komma från bokstäverna på skärmen.

Nu talar ju inte du för någon mer än dig själv oavsett vad du envisas med att inbilla dig.
    Jag talar inte för någon, jag representerar ingen av alla dessa.

Jag bara återberättar vad alla dessa själva säger, vad undersökningar, budgetar, rapporter, och dylikt, säger:

Ja, majoriteten av Sveriges befolkning, likväl som riksdagspartier, politiker, företrädare för Sveriges kommuner, samhällsekonomer, BRÅ, m fl, alla (förutom en minskande skara av några få extrema högljudda) nästan alla är eniga om att invandringen är en allvarlig belastning.

Ja, invandringen är en fruktansvärd belastning, pga den invandringspolitik vi valt att föra i Sverige. 

De samhällsproblem vi dragit på oss i Sverige innebär nu ofantliga kostnader, och dessa kostnader fortsätter öka med alltmer accelererande hastighet.

Ekobrottsmyndigheten säger att en stor orsak är att kriminella i ökande omfattning utnyttjar det Svenska välfärdssystemet.
    Ett välfärdssystem som inte alls skapades, inte är uppbyggt för, inte är finansierat för, aldrig var tänkt till, det sätt och för de människor som i dag i hög utsträckning utnyttjar det fina traditionella Svenska välfärdssystemet.

Varje gängkriminell kostar skattebetalarna 23 miljoner kronor.
    Det lär ska finnas minst 1 000 kända gängkriminella i Sverige,
    alltså kostnader på minst 23 miljarder kronor.
    Att ge var och en av dem 1 miljon kronor i betalning för att de försvinner ut ur landet, eller om vi satsar en miljon för var och en av dem för att verkställa utvisning, skulle alltså innebära en kostnadsbesparing på 22 miljarder kronor...
    Även om vi skulle investera 13 miljoner kronor i var och en av dem, för att bli av med dem, så har Sverige ändå gjort en vinst på 10 miljarder kronor!

Hela gängkriminaliteten sammanräknad beräknas nu omsätta 150 miljarder kronor i Sverige, varje år.
    150 000 000 000 kr.
    Etthundrafemti tusen miljoner kronor.

Kan någon fortfarande inbilla sig att felet med Sveriges ekonomi skulle bero på att regeringen tar in för lite skattepengar, och ger ut för lite skattepengar, till Regioner, Kommuner och Staten?

Sanningen borde vara uppenbar, även för de mest vänsterblivna.

Sverige och vår välfärd skulle inte ha några som helst problem med sin budget, kostnaderna skulle sjunka med väldigt många miljarder kronor, pengarna skulle räcka och bli över!,
    om vi bara kom tillrätta med Sveriges fruktansvärda samhällsproblem.

I jämförelse med andra jämförbara länder, t ex i jämförelse med våra nordiska grannländer, så är den enda avgörande skillnaden att Sverige har misslyckats med sin invandringspolitik. Andra jämförbara länder och deras politiker har inte alls misslyckats på detta fruktansvärda sätt.

Varför måste Sverige vara sämre, varför måste svenska medborgare drabbas värre, än i andra jämförbara länder?

Sveriges fina traditionella välfärd var aldrig någonsin avsedd för, var aldrig tänkt till, att ta hand om dessa fruktansvärda nya samhällsproblem.

V v skapa er egen tråd om kyrkan och jesus. Tack.

Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-12 11:47:23 följande:
    Om jag hinner skall jag starta en tråd i veckoslutet eller nästa vecka.
    Oavsett hur din personliga tidplan ser ut så borde du inte medverka till att kapa och förstöra denna viktiga tråd, eller någon tråd för den delen.

Med beaktande av din beskrivna bakgrund och kunskap tror jag att du kan hålla med om att du borde visa lite bättre respekt för trådstartaren och för trådens ämne?
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-12 18:39:00 följande:
    Man kan tycka det är tråkigt med all kriminalitet som vi fått pga invandringen. Jag tror vi är för snälla och naiva. I Tyskland som också tagit emot många från Afrika och Mellanöstern har man inte fått den höga nivå av kriminalitet som vi fått i Sverige. Troligen pga att de har en mycket Starkare poliskår, både fler poliser och tuffare poliskår . I Sverige är det för lätt att begå brott. 
    Jag tycker att du tänker lite fel när du framhåller starkare och tuffare poliskår.

Jag tycker att Svensk politik är felaktig och misslyckad när vi har skaffat oss en samhällsutveckling som har lett fram till sådana fruktansvärda samhällsproblem som har medfört oerhört stora behov av ökat antal poliser, ökade behov i hela rättsväsendet, extremt ökat behov av fängelseplatser, etc, etc.

Jag tycker tvärtemot att en bra utveckling för ett land och dess befolkning är en utveckling som kräver mindre antal poliser.
    Det hade funnits möjligheter att liksom i en del andra jämförbara länder välja en god politik som ger en god samhällsutveckling, ett gott samhällsklimat för landets medborgare, och som inte kräver större och starkare poliskår.

Men gällande följderna av vår misslyckade politik ger jag dig rätt.
    Med de problem vi i Sverige har valt att dra på oss, de problem som väljarna har röstat för, så medför tyvärr dessa följder att vi skulle behöva mycket större och starkare poliskår och ett väldigt mycket förstärkt rättsväsende. För landets och medborgarnas bästa, i den situation vi nu har valt att försätta oss i.

Till de som känner ett behov av att argumentera mot det jag säger så påminner jag om att det finns flera goda exempel på jämförbara länder som har valt en annan, bättre och klokare väg än Sverige och som genom sitt val inte har fått denna fruktansvärda samhällsutveckling som vi har valt att skaffa oss i Sverige.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?