Inlägg från: Anonym (Krig i Danmark och Polen?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)

Är invandringen en belastning?

nihka skrev 2024-03-05 18:38:37 följande:
    Kom till Sverige vetja - ett fantastiskt land. Stormtrivs!
    Sverige var på många sätt ett fantastiskt land att stormtrivas i, för inte alls särskilt länge sedan.
    Ta t ex den utmärkta och näst intill världsunika välfärden som vi hade i Sverige.

Tyvärr förändrades detta när du och människosmugglare, m fl, lyckades med din  uppmaning till främmande människor från främmande kulturer "-Kom till Sverige vetja, här finns innevånare och skattebetalare som längtar efter att få försörja all världens främmande människor,
    här har ni all rätt att bli försörjda, här får ni gratis hjälp från tjänstemän och kompetenta jurister så ni får lära er utnyttja systemet, här blir ni själva, er familj och hela klanen försörjd utan att ni behöver anpassa er, och om ni känner för att ägna er åt kriminell verksamhet så är detta den bästa platsen i världen för här försvaras och ursäktas sådant i vida kretsar. Så kom till Sverige vetja!"
    nihka skrev 2024-03-05 22:41:03 följande:
    Jepp! Så är det. Människor som flyr från krig upphör inte att vara flyktingar när de passerar en landsgräns. Precis som du inte upphör att vara svensk när du åker till Mariehamn.

Eller försöker du alltså ljuga och påstå att du blir finsk isf svensk eller blir statslös när du sätter dig på en fyllefärja till Finland?
    Nej, inget av det du försöker anklaga mig för stämmer ju.

Det jag säger är att en person som väljer att resa från Danmark till Sverige inte flyr från krig och inte flyr för sitt liv.
    För så vitt jag vet befinner sig inte Danmark i krig.

Menar du verkligen att du vill försöka inbilla någon att jag har fel i detta?

Har du någon som helst koll på hur stora samhällsproblem vi numera har i Sverige i jämförelse med andra jämförbara länder?
    Ta bara som exempel att i dagarna är det ju återigen aktuellt med Sveriges extrema nivåer gällande skjutningar och sprängningar.
    Sverige är värst drabbat, Sverige är sämst.
    Varför ska Sverige vara värst drabbat? Varför skulle inte Sverige i stället kunna tillhöra de bästa?
    Vad är den enskilt största skillnaden när man jämför Sveriges politik med andra jämförbara länder?

Vi vet alla svaret.
    Men vi vet också att du aldrig någonsin kan acceptera sanningen. Du kommer som vanligt försöka lägga ut dina dimridåer för att dölja och förneka sanningen.

Genom ditt beteende väljer du att pi**a på Sveriges väljare och på detta sätt fortsätter du uppmuntra några till att rösta på SD. Varje gång.
    nihka skrev 2024-03-05 23:11:49 följande:
    Det är alltid tråkigt att höra att människor inte trivs någonstans eller med någon.

Man kan förstås alltid flytta igen.
    Jag vet inte vad det är som du missförstår. 

Det jag säger är att en person som väljer att resa från Danmark till Sverige inte flyr från krig och inte flyr för sitt liv.

För så vitt jag vet befinner sig inte Danmark i krig.

nihka skrev 2024-03-05 23:36:22 följande:
    Jag vet inte vad det är som du missförstår. 

Det jag säger är att en person som väljer att göra en fylleresa från Sverige till Finland inte upphör att vara svensk.

För så vitt jag vet är en svensk person som befinner sig i Finland svensk.

Vad är den enskilt största skillnaden när man jämför Sveriges politik med andra jämförbara länder?

Vi vet alla svaret.
    Men vi vet också att du aldrig någonsin kan acceptera sanningen. Du kommer som vanligt försöka lägga ut dina dimridåer för att dölja och förneka sanningen.
    Och för att försöka flytta fokus.
    nihka skrev 2024-03-06 00:07:25 följande:
    Vad är den enskilt största skillnaden när man jämför en svensk med en svensk som kliver ombord en fyllefärja eller annan jämförbar farkost?

Jag vet svaret.

Men jag vet också att du aldrig någonsin kan acceptera sanningen. Du kommer som vanligt försöka lägga ut dina dimridåer för att dölja och förneka sanningen.

Och för att försöka flytta fokus från att en svensk är en svensk även när den förflyttar sig över en landsgräns precis som en flykting är en flykting även när den flyttar sig över en landsgräns.
    Vad har det tagit åt dig nihka?

Vi är många i tråden som på sakligt sätt har visat att invandringen är en fruktansvärd belastning
    (som vanligt avser jag då invandringspolitiken, men anpassar ordvalet till trådrubriken).

Jag tror det är först gången någonsin som vi kommer fram till att du helt saknar argument och att du väljer visa upp dig själv som totalt svarslös.
    Så vitt jag vet är det första gången som du på detta sätt klart och tydligt erkänner att invandringen faktiskt är en belastning.

Jag ger dig kred för att du äntligen har kommit till insikt och att också du numera inser att invandringen är en belastning,
    även om jag tycker att du har ett lite märkligt sätt att berätta för oss att du kommit till insikt.

Du tycket trådstarten och trådämnet ger dig anledning att diskutera svenskars fylleresor till Åland?
    Du gör ju i vart fall tydligt att du själv försöker lägga ut dimridåer.
    nihka skrev 2024-03-06 22:59:46 följande:
    En svensk är en svensk även när den förflyttar sig över en landsgräns precis som en flykting är en flykting även när den flyttar sig över en landsgräns.

Svensk -> svensk. Flykting -> flykting.
    Nej, detta är sakfel av dig.

Vilket framgår väldigt enkelt och tydligt genom mitt exempel:
    En person som väljer att resa från Danmark till Sverige flyr självfallet inte från krig och det är givet (för de flesta...) att den som väljer att resa från Danmark till Sverige flyr inte för sitt liv. 
    Danmark befinner sig inte i krig.

Detta är Dublinförordningen

En person som har flytt till Europa måste, enligt Dublinförordningen, söka skydd i det första säkra landet som personen kommer till.
    /SVT Nyheter

Sverige är nästan ALDRIG det FÖRSTA säkra landet.

nihka skrev 2024-03-06 22:59:46 följande:
    En svensk är en svensk även när den förflyttar sig över en landsgräns precis som en flykting är en flykting även när den flyttar sig över en landsgräns.

Svensk -> svensk. Flykting -> flykting.
    En flykting är en flykting.

Men en person som väljer att resa från Danmark till Sverige är givetvis inte en flykting utan just en resenär.
    Den som väljer att resa från Danmark till Sverige har självfallet INTE FLYKTINGSKÄL.
    Padirac skrev 2024-03-07 18:27:38 följande:
    Jag har för mig att du och jag diskuterade vad flykingkonventionen sa om flykingstatus, har du glömt bort det - eller försöker du dölja och förneka att du vet vad flyktingstatus betyder?
    en som väljer att resa från Danmark till Sverige har självfallet INTE FLYKTINGSKÄL.

Du har rätt till din åsikt.
    Anser du att jag och andra (t ex majoriteten av Svenska väljare) har rätt att ha en egen åsikt trots att det är en annan åsikt än din?
    Anonym (silly) skrev 2024-03-07 20:56:43 följande:
    Dublinförordningen är inte samma sak som Flyktingförordningen 

silly you {#emotions_dlg.flower}
    Jag har inte diskuterat Flyktingförordningen.

Oavsett vad som står i Flyktinförordningen så har jag och alla Svenska väljare, liksom du, rätt att ha en åsikt.

silly you Solig
    nihka skrev 2024-03-07 20:41:44 följande:
    Man slutar inte att vara flykting om man så reser flera varv runt jorden och till månen och tillbaka.

Den saken har jag inte diskuterat.

Läs gärna vad jag har skrivit.

Självfallet får du skriva och ha åsikter om precis vad du vill. 
    Men i de fall du citerar det jag skriver så bör det väl vara rimligt att vi resonerar om just det jag har skrivit och inte om något helt annat?
    Om du vänder på saken, gällande något du har skrivit och jag citerar, så är jag övertygad att du skulle tycka lika. Eller?

Svar på tråden Är invandringen en belastning?