• jessican88

Han tar bara två veckors semester

Jag och sambon har en son på 3,5 år. Min sambo har alltid, och så även i år, bara tagit två veckors semester på sommaren. Resten av sin semester tar han ut när han själv ska åka på jaktresor.

Det här sårar och gör mig så ledsen. Önskar att han kunde prioritera att ta semester på sommaren för att vår son ska kunna få ett långt härligt sommarlov. Men nu är det jag som får pussla ihop det med mina semesterdagar och föräldraledighet för att få till veckorna på sommaren. Han tycker att sonen "har det ju så bra på förskolan". Han vet hur jag känner men det gör ingen skillnad. Hur hade ni känt och gjort kring detta?

• Svar på tråden Han tar bara två veckors semester
  • Themis

Ja det var ju ett omoget surkart till karl du har hittat, som inte ens kan fatta att båda normalt får pausa tidskrävande hobbies och dra ner på egentid under de första åren med barn.

Beklagar sorgen. Obestämd

Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • elsi
    jessican88 skrev 2021-06-22 11:37:27 följande:

Jag och sambon har en son på 3,5 år. Min sambo har alltid, och så även i år, bara tagit två veckors semester på sommaren. Resten av sin semester tar han ut när han själv ska åka på jaktresor.

Det här sårar och gör mig så ledsen. Önskar att han kunde prioritera att ta semester på sommaren för att vår son ska kunna få ett långt härligt sommarlov. Men nu är det jag som får pussla ihop det med mina semesterdagar och föräldraledighet för att få till veckorna på sommaren. Han tycker att sonen "har det ju så bra på förskolan". Han vet hur jag känner men det gör ingen skillnad. Hur hade ni känt och gjort kring detta?

Om han vet hur du känner och ändå inte bryr sig så skulle jag ge samma tillbaka för att markera.

Berätta att du också bara tänker ta två veckor nu i sommar och istället lägga resterande veckor på tjejresor med dina kompisar. Prata glatt om dina planer på drinkar, spabehandlingar och hotellfrukostar. Om din man ifrågasätter säger du bara att han har sina jaktresor som är hans avkoppling och då har du dina tjejresor för avkoppling. 

Om han frågar hur det blir med ert barn ser du bara frågande ut. Ja? Han får gå på förskolan? Och när jag är på resa får du sköta honom och hemmet, precis som jag gör när du är på resa. Vad är det du undrar över? Han mår ju så himla bra på förskolan. 
  • Mortiscia80
    S23 skrev 2021-06-22 21:17:06 följande:
    Det verkar vara upp till kommunen att avgöra. Men det allra troligaste är att barnet inte har rätt till förskola när en förälder har semester. Detta bör ts kolla ipp och informera sin partner om
    Helt rätt, grundregeln är att om nån av föräldrarna är ledig så ska barnet vara ledigt också.
  • twinboymom

Klassiskt skuldbeläggande av ts. ?Visste du inte att han var jägare??

Nej det är inte ts fel att maken inte tar ansvar nog för barnet.

Tyvärr fungerar många män så, och det är trist att man nästan ska behöva skriva ner avtalade kriterier inför att man skaffar barn, för att få det jämställt. Många män räknar inte med att ändra sina liv när de får barn.

Så tyvärr bör man nog vara supertydlig innan;

Vill båda ha barn?

Vad är de beredda att ändra på? Arbetstid mm.

Kommer ni överens? Om inte; är ena partnern beredd att ta större ansvar för barnet? Om inte; skaffa inte barn med denna partner.

• Persikaplommon
    Mortiscia80 skrev 2021-06-22 17:21:50 följande:

Som i mycket annat så tycker jag man kan vara två om saken. Män borde ta sitt vuxenansvar, men kvinnor borde också oftare ta diskussionen om hur framtiden kommer att bli, vilka förväntningar man (helt rimligt) har på sin partner osv. Som i så många andra diskussioner hamnar det på vem som har störst intresse av en viss sak, han/hon/hen borde då lyfta frågan om det är något viktigt.

Precis.

Problemet är bland annat med FL att många ger inte råd som fungerar IRL , utan folk skriver vad som är rätt i teorin men går ej att genomföra om personen TS klagar på inte vill.

Anonyma FL medlemmar kan tycka vad de vill om TS kille vägrar.

Det är inte olagligt att vara en oengagerad pappa tyvärr.
  • Persikaplommon
    gabi1969 skrev 2021-06-22 20:09:53 följande:

Livet förändras när man får barn. Under några år får man prioritera barnen.

Och hur ska TS lösa om snubben vägrar i praktiken?

Jag håller med dig i praktiken , men vad gör man om TS ( blivande ex ) vägrar?
  • Persikaplommon
    Persikaplommon skrev 2021-06-23 09:22:04 följande:

Och hur ska TS lösa om snubben vägrar i praktiken?

Jag håller med dig i praktiken , men vad gör man om TS ( blivande ex ) vägrar?

( Blivande ex ) kille ska stå.
  • twinboymom

Jag råkade ut för samma med mina första barn. Jag hade tanken att det säkert löser sig bra och att vi kan samarbeta bra kring ledigheter och arbetstider! ICKE!! Alternativen blev så i princip att bo kvar ihop och göra nästan allt för/med barnen alternativt flytta isär och fortsätta göra nästan allt med barnen. Att ställa krav på pappan ledde ingenstans, vi hade helt olika bilder på föräldraskapet.

Nu löste det så att han var otrogen och stack till en annan tjej iallafall, så jag slapp ta det beslutet.

Nästa man jag träffade ville ha ett gemensamt barn. Då gjorde jag väldigt klart med mina kriterier; delad föräldraledighet ganska omgående, och sen att båda skulle gå ner i tid i ganska många år. Dessutom gjorde jag klart att jag inte skulle stå där och lösa allt som en grundpelare om han skulle få för sig att åka iväg några dagar här och där på nöjen! Han skulle hellre se sig som ?mamman? i föräldraskapet, och jag hade en mer pappaaktig roll.

• KN75

I hur många hundra miljoner år har det funnits människor på jorden?
    Under hur många hundra miljoner år har mannen ägnat sig åt jakt medan kvinnan har varit hemma och tagit hand om barn? 

"Men du fattar ju intenting..." "Dagens moderna samhälle...", Feminism, jämställdhet, rättvisa... bla... bla...

Ja, jag fattar det och självfallet håller jag med (är tvingad att hålla med..?)

Men kan vi vara helt säkra på att vår uppfattning om verkligheten är rätt? 
    Vår uppfattning som gäller just nu under ett extremt kort ögonblick i evolutionen, under bara en ynka liten promille av tiden, skulle vara helt rätt, 
    medan många hundra miljoner år av motsatt uppfattning och motsatt livsstil på ett helt naturligt sätt, har varit fel.

Hur kan vi vara säkra på det?

• elsi
    KN75 skrev 2021-06-23 10:50:51 följande:

I hur många hundra miljoner år har det funnits människor på jorden?
    Under hur många hundra miljoner år har mannen ägnat sig åt jakt medan kvinnan har varit hemma och tagit hand om barn? 

"Men du fattar ju intenting..." "Dagens moderna samhälle...", Feminism, jämställdhet, rättvisa... bla... bla...

Ja, jag fattar det och självfallet håller jag med (är tvingad att hålla med..?)

Men kan vi vara helt säkra på att vår uppfattning om verkligheten är rätt? 
    Vår uppfattning som gäller just nu under ett extremt kort ögonblick i evolutionen, under bara en ynka liten promille av tiden, skulle vara helt rätt, 
    medan många hundra miljoner år av motsatt uppfattning och motsatt livsstil på ett helt naturligt sätt, har varit fel.

Hur kan vi vara säkra på det?

Men nu råkar det vara så att samhället utvecklas, och då får även män hänga på i utvecklingen om de vill leva i familj och vara pappor. 

Män som inte har lust att leva familjeliv i ett modernt samhälle har alla möjligheter att fortsätta att leva som singlar och förbli barnlösa. 
Svar på tråden Han tar bara två veckors semester