• jessican88

Han tar bara två veckors semester

Jag och sambon har en son på 3,5 år. Min sambo har alltid, och så även i år, bara tagit två veckors semester på sommaren. Resten av sin semester tar han ut när han själv ska åka på jaktresor.

Det här sårar och gör mig så ledsen. Önskar att han kunde prioritera att ta semester på sommaren för att vår son ska kunna få ett långt härligt sommarlov. Men nu är det jag som får pussla ihop det med mina semesterdagar och föräldraledighet för att få till veckorna på sommaren. Han tycker att sonen "har det ju så bra på förskolan". Han vet hur jag känner men det gör ingen skillnad. Hur hade ni känt och gjort kring detta?

• Svar på tråden Han tar bara två veckors semester
  • Mortiscia80
    fornminne skrev 2021-06-22 16:33:11 följande:

Vill man inte växla upp och delta i familjelivet ska man inte ha barn. Problemet är snarare att vissa inte fattar det. Många män verkar tro att de kan leva precis som innan, medan det för de flesta kvinnor är självklart att barnet kommer först, alltså behöver det inte ens diskuteras. Ts har ju heller inget emot att han jagar, bara inte så mycket. Det är det ju här det blir fel. Hon sätter familjen först (pusslar osv), medan han fortsätter att prioritera sitt intresse, trots att han har barn.
    Naturligtvis är det så, främst män verkar tro att allt är som förr, nåt slags tonårsbeteende, men det går fel när man antar att ens partner kommer att växa med uppgiften, alla män är tyvärr inte såna så jag kan inte hålla med att det inte behöver diskuteras. Mest besviken blir nog de som i övrigt sett en partner som varit aktiv tidigare men som plötsligt lämnar "barnprojektet" åt kvinnan istället.
  • Jemp
    Mortiscia80 skrev 2021-06-22 17:11:44 följande:

Naturligtvis är det så, främst män verkar tro att allt är som förr, nåt slags tonårsbeteende, men det går fel när man antar att ens partner kommer att växa med uppgiften, alla män är tyvärr inte såna så jag kan inte hålla med att det inte behöver diskuteras. Mest besviken blir nog de som i övrigt sett en partner som varit aktiv tidigare men som plötsligt lämnar "barnprojektet" åt kvinnan istället.

Jag håller med om att det är bra att diskutera innan, men det är synd och skam att det så ofta är kvinnan som får skulden när mannen (frivilligt) brister. Lägg skulden där den hör hemma.
  • Mortiscia80
    Jemp skrev 2021-06-22 17:15:20 följande:
    Jag håller med om att det är bra att diskutera innan, men det är synd och skam att det så ofta är kvinnan som får skulden när mannen (frivilligt) brister. Lägg skulden där den hör hemma.
    Som i mycket annat så tycker jag man kan vara två om saken. Män borde ta sitt vuxenansvar, men kvinnor borde också oftare ta diskussionen om hur framtiden kommer att bli, vilka förväntningar man (helt rimligt) har på sin partner osv. Som i så många andra diskussioner hamnar det på vem som har störst intresse av en viss sak, han/hon/hen borde då lyfta frågan om det är något viktigt.
  • Mortiscia80
    Jemp skrev 2021-06-22 17:15:20 följande:
    Men, naturligtvis ska och kan inte en partner skuldbeläggas för den andras brister, bara sina egna.
  • elin1989

Är det viktigt för dig att ni har semester tillsammans? Annars kan ni ju ta två veckor kvar så får sonen vara hemma i 4 veckor. Eller så kan ni kanske ta tre veckor var, varav en tillsammans. 5 veckor borde väl räcka för sonen!

Jag bor utomlands och här är ingen ledig med barnen hela sommaren, förutom lärare då. Jag har en vecka ledig i sommar och min man tar aldrig semester på sommaren eftersom han har för mycket att göra då (jobbar inom jordbruk). Min son kommer att vara på fritids som vanligt.

Sen tycker jag att 3 veckor om året semester utan familjen är väldigt mycket. Och definitivt bara okej om du också har möjlighet att åka bort 3 veckor. Min tar ledigt kanske 2-3 veckor om året, och dagarna är mest att han tar långhelg, och sen kanske en vecka sammanhängande (han har inte möjlighet att ta helt ledigt mer än så) och den tiden spenderar vi tillsammans.

• AnnaSthlm

Ni behöver prata om det. Du kan berätta att om ni separerar så blir det varannan vecka året runt.

• GGN

Men tar han med barnet på jaktresorna eller vadå? Barnet får väl inte vara på förskolan när han har semester?

Ni har olika åsikter om hur viktigt det är med sommarlov för barnet. Om du vill ta semester och föräldraledigt så får det stå för dig. Jag tycker du gör rätt, vi prioriterar lika där, men din sambo tänker inte som oss. Du kan inte tvinga honom.

Jag hade bett honom fara och flyga.

• gabi1969

Livet förändras när man får barn. Under några år får man prioritera barnen.

• gabi1969

Livet förändras när man får barn. Under några år får man prioritera barnen. Det har man igen 1000-gånger.

• S23
    GGN skrev 2021-06-22 20:06:09 följande:

Men tar han med barnet på jaktresorna eller vadå? Barnet får väl inte vara på förskolan när han har semester?

Ni har olika åsikter om hur viktigt det är med sommarlov för barnet. Om du vill ta semester och föräldraledigt så får det stå för dig. Jag tycker du gör rätt, vi prioriterar lika där, men din sambo tänker inte som oss. Du kan inte tvinga honom.

Jag hade bett honom fara och flyga.

Det verkar vara upp till kommunen att avgöra. Men det allra troligaste är att barnet inte har rätt till förskola när en förälder har semester. Detta bör ts kolla ipp och informera sin partner om
Svar på tråden Han tar bara två veckors semester