• Malin 845

Spara till IVF? Hur gör/ gjorde ni?

Hej

Jag är 30 år och har en dotter på snart 4 år. I två år har vi försökt att få ett andra barn men det går inte. Har tagit tabletter, inseminerats osv men jag blir inte gravid, har tagit snart två år.

Vi är i tankarna på IVF, och då det kostar 60 000 kr för tre försök kommer det ta evigheter för oss att spara till det. Hur gjorde ni som går igenom IVF eller har gått igenom Ivf? Tar en del banklån? Eller sparar?

Längtar så jag går sönder.. :(

• Svar på tråden Spara till IVF? Hur gör/ gjorde ni?
  • EnAnonumius
    Anonym (Spara) skrev 2021-06-16 16:42:39 följande:
    Ja, det kanske är naivt att tro att folk tar ansvar för sin ekonomi, dumt av mig.
    Du forsätter att var dum också ser jag. Redan på första meningen så avslöjar ju du att du fortsätter att vara dum..

Du sitter ju och dömer folk här för att vara oansvariga ekonomiskt bara för att de kanske saknar en "större buffert". Detta gör du utan att ha en aning om hur deras ekonomi ser ut och huruvida de tar ansvar eller inte för sin ekonomi.

Men det kanske inte ingår i DIN privata sinnevärld att man kan ta ansvar för sin ekonomi och ändå sakna buffert. Det är viktigare att sitta och döma folk, utan fakta.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Jemp skrev 2021-06-17 10:16:12 följande:
    Fast du har ju skrivit att alla borde ha råd att lägga 60 000 på IVF ur befintlig kassa och att det är sanslöst hur många som inte kan det och därmed inte tar ansvar för sin ekonomi.
    Precis så tolkade jag det också..
  • EnAnonumius
    Anonym (Spara) skrev 2021-06-17 11:09:29 följande:
    Oj, det var friskt tolkat. Inte ens lönt att argumentera.
    Behövs inga argument..

Räcker att man citera dina ord  så ser de flesta att "Jemp" knappast  har gjort en frisk tolkning.

Citera na egna ord med citatbox:
    Anonym (Spara) skrev 2021-06-15 22:00:57 följande:

Beklagar att det varit så tufft för er, väntan och ovissheten är hemsk. Visst är 60.000 kr mycket pengar, men vuxna har väl en mycket större buffert än så, som man kan ta av? Har ni inget sparat? Vart tar pengarna vägen?

Anonym (Spara) skrev 2021-06-16 16:42:39 följande:
    Ja, det kanske är naivt att tro att folk tar ansvar för sin ekonomi, dumt av mig. Men då får man också stå sitt kast när man inte har pengar. Vart tar folks pengar vägen då? Konsumtion, för dyra bostäder? Undrar ärligt alltså.
    (slut citat)

Eller du kanske inte vill stå för DINA egna dömande och dina egna ord? Fast det var du som skrev dem
  • Anonym (Spara)
    EnAnonumius skrev 2021-06-17 18:31:27 följande:

Behövs inga argument..

Räcker att man citera dina ord  så ser de flesta att "Jemp" knappast  har gjort en frisk tolkning.

Citera na egna ord med citatbox:(slut citat)

Eller du kanske inte vill stå för DINA egna dömande och dina egna ord? Fast det var du som skrev dem

Du citerar min fråga: "men vuxna har väl en mycket större buffert än så, som man kan ta av?" (senare skriver jag också allmänt om normala inkomster och uttryckligen inte de med särskilda omständigheter, bland annat: "Jag förstår inte hur man inte kan ha en ordentlig buffert innan 30 om man inte är långtidssjukskriven eller liknande"), och du påstår att det är samma sak som Jemp skrev: "alla borde ha råd att lägga 60 000 på IVF ur befintlig kassa"?. Njaaa det är en stretch i mina ögon, ren lögn till och med. Men jaja.

Angående ansvar för sin ekonomi, att det skulle motsägas av att jag inte tycker det är oansvarigt att prioritera dyra utgifter: Att ta ansvar är för mig att ta beslut som är i linje med de mål man har. Vill man konsumera, värderar att äta ute för att slippa laga mat, eller vad det kan vara, är det inga konstigheter så länge det är aktiva beslut och man förstår vilket val man gör ("väljer jag att äta kakan nu så har jag ingen sen"). Om man sedan undrar varför man inte har pengar över och tycker att livet är orättvist så är det oansvarigt (jag åt kakan förut, varför är den inte kvar?"). Håller du inte med?
  • Anonym (Spara)
    EnAnonumius skrev 2021-06-17 18:16:05 följande:

Du forsätter att var dum också ser jag. Redan på första meningen så avslöjar ju du att du fortsätter att vara dum..

Fräscht att gå till personangrepp när jag uttrycker en undran över hur det går ihop med en inkomst på kanske 40.000 och inget att spara. Inte en konstig frågeställning, tycker jag. Men du får tycka att jag är dum, jag skrattar hela vägen till banken sen.
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Spara) skrev 2021-06-17 20:34:33 följande:

Fräscht att gå till personangrepp när jag uttrycker en undran över hur det går ihop med en inkomst på kanske 40.000 och inget att spara. Inte en konstig frågeställning, tycker jag. Men du får tycka att jag är dum, jag skrattar hela vägen till banken sen.

Håller helt med dig. Många i tråden väljer att misstolka dina svar, ingen idé att du svarar dem. De vill helt enkelt inte förstå, för det betyder att man måste inse att man har ett eget ansvar över sin egen ekonomi och att det kanske inte alls är allas andras fel att man inte har en helt normal buffert (som råder säger minst 6 månader till ett års inkomst i buffert).
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ella) skrev 2021-06-17 22:01:10 följande:

Håller helt med dig. Många i tråden väljer att misstolka dina svar, ingen idé att du svarar dem. De vill helt enkelt inte förstå, för det betyder att man måste inse att man har ett eget ansvar över sin egen ekonomi och att det kanske inte alls är allas andras fel att man inte har en helt normal buffert (som råder säger minst 6 månader till ett års inkomst i buffert).

Mja, råden brukar ju snarare vara på att ha 2-3 månadslömer i buffert. Viss skillnad.
  • Anonym (Inte så farligt)
    Anonym (Ella) skrev 2021-06-16 20:36:59 följande:

Hade gott kunnat kosta det dubbla. För kvinnan är nog dina 500 000 en fis i rymden, då hon riskerar betydligt mer av att genomgå en graviditet än vad du ska få sluta för. Tur det kostar såpass, önskar det kostar ännu mer så det skulle vara ännu svårare att köpa en kvinnas kropp.

Hahaha visste att den kommentaren skulle komma. Ja jag förstår att det är lätt att kläcka ur sig sådana kommentarer när man själv inte i sin vildaste fantasi kan föreställa sig hur det är att veta att man pga komplicerad hjärtsjukdom inte kan bära,föda och amma sitt egna barn. Men vilken tur för dig att du aldrig behövt tänka i dom banorna eftersom du förmodligen är frisk och kunnat pippat till och föda ut egna ungar. Att man utnyttjar andras kroppar stämmer ju inte heller riktigt. Du vet ju knappast hur vi ska gå till väga i våran surrogatprocess. Det finns dem som använder sig av vänner, släktingar ect som ställer upp och ger denna möjlighet som en gåva frivilligt men det kostar pengar oavsett då detta måste ske utomlands.
  • Anonym (E)
    Anonym (Inte så farligt) skrev 2021-06-17 23:49:02 följande:
    Hahaha visste att den kommentaren skulle komma. Ja jag förstår att det är lätt att kläcka ur sig sådana kommentarer när man själv inte i sin vildaste fantasi kan föreställa sig hur det är att veta att man pga komplicerad hjärtsjukdom inte kan bära,föda och amma sitt egna barn. Men vilken tur för dig att du aldrig behövt tänka i dom banorna eftersom du förmodligen är frisk och kunnat pippat till och föda ut egna ungar. Att man utnyttjar andras kroppar stämmer ju inte heller riktigt. Du vet ju knappast hur vi ska gå till väga i våran surrogatprocess. Det finns dem som använder sig av vänner, släktingar ect som ställer upp och ger denna möjlighet som en gåva frivilligt men det kostar pengar oavsett då detta måste ske utomlands.

Hur menar du att det skulle bli så dyrt om man använder en vän eller släkting? Många insättningar? Uppriktigt intresserad.

Jag håller med den personen i sak dock, surrogat är jävligt komplicerat etiskt och jag kan garanterat inte pippa mig till några barn.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-17 22:12:58 följande:
    Mja, råden brukar ju snarare vara på att ha 2-3 månadslömer i buffert. Viss skillnad.
    Det beror på vem du frågar, och framförallt på hur folks ekonomi ser ut. Samma råd gäller inte alla, eftersom allas ekonomi inte ser ut på samma sätt.

Sedan gäller det buffert, utöver buffert bör man ha ett sparande också, dels kortsiktigt, dels långsiktigt. 
Svar på tråden Spara till IVF? Hur gör/ gjorde ni?