EnAnonumius skrev 2021-06-17 18:31:27 följande:
Behövs inga argument..
Räcker att man citera dina ord så ser de flesta att "Jemp" knappast har gjort en frisk tolkning.
Citera na egna ord med citatbox:(slut citat)
Eller du kanske inte vill stå för DINA egna dömande och dina egna ord? Fast det var du som skrev dem
Du citerar min fråga: "men vuxna har väl en mycket större buffert än så, som man kan ta av?" (senare skriver jag också allmänt om normala inkomster och uttryckligen inte de med särskilda omständigheter, bland annat: "Jag förstår inte hur man inte kan ha en ordentlig buffert innan 30 om man inte är långtidssjukskriven eller liknande"), och du påstår att det är samma sak som Jemp skrev: "alla borde ha råd att lägga 60 000 på IVF ur befintlig kassa"?. Njaaa det är en stretch i mina ögon, ren lögn till och med. Men jaja.
Angående ansvar för sin ekonomi, att det skulle motsägas av att jag inte tycker det är oansvarigt att prioritera dyra utgifter: Att ta ansvar är för mig att ta beslut som är i linje med de mål man har. Vill man konsumera, värderar att äta ute för att slippa laga mat, eller vad det kan vara, är det inga konstigheter så länge det är aktiva beslut och man förstår vilket val man gör ("väljer jag att äta kakan nu så har jag ingen sen"). Om man sedan undrar varför man inte har pengar över och tycker att livet är orättvist så är det oansvarigt (jag åt kakan förut, varför är den inte kvar?"). Håller du inte med?