Inlägg från: Anonym (xxx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (xxx)

Spara till IVF? Hur gör/ gjorde ni?

RH93 skrev 2021-06-16 17:19:23 följande:
    Samhället är inte uppbyggt så att alla människor har en lön där man har utrymme att spara pengar varje månad. Många lever på en inkomst där man precis klarar sig eller knappt har råd att gå på ett oväntat läkarbesök. Samhällets värdering av olika yrken är en faktor i varför vissa har 60 lax på kontot och andra inte. Det har ingenting att göra med att ta ansvar för sin ekonomi eller inte. Du kan inte utgå ifrån att din egen livssituation är exakt densamma som någon annans och döma ut andra för att de inte har möjlighet att spara på det sätt som ni gör.
    Nja, det är en sanning med modifikation. Många kan klara sig på betydligt mindre, men de vill inte avstå något. Är man två i familjen som jobbar, så är det inga problem att spara, men då måste man klart avstå vissa saker. Och planerar man barn, så borde man ju se till att ha marginaler. 

Sedan i TS fall, så har man inte råd att spara, så har man ju inte råd att vara f-ledig. Så då spelar det liksom ingen roll. Vill man ha barn borde man i alla fall kunna spara de tusenlapparna man förlorar i inkomst när man går hemma. 
  • Anonym (xxx)
    Jemp skrev 2021-06-16 22:00:40 följande:
    Hur er ekonomi går ihop där känns som en gåta, det är knappast standard med så låga utgifter som du får det att låta.

Låter inte som du har så bra koll på samhället i stort?

Hur? Arbetslös (/sjukskriven) i perioder, plugg, föräldraledighet, lagt pengar på annat (tex bostäder) osv osv...

Förutom då att väldigt många reser, konsumerar osv som du verkar vilja ha till oansvarigt.
    Ingen säger att det är oansvarigt att resa, men då kan man ju inte klaga på att man inte har pengar sedan. Man gör sina val.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-17 11:23:23 följande:
    Fast prisskillnaden för boende för en ensamstående och två personer med barn kan bli rätt dramatisk. Såklart inte i ALLA fall men det KAN bli det. Man kan ju också ha sparat ihop en buffert, lagt in den i boende och därför ha en period där man inte har lika stor buffert (dvs man har inte 60k extra). Eller ha suttit fast i en dyr hyresrätt där man inte lätt kan spara pengar till att flytta för stt det ändå krävs en insats som är rätt stor för att köpa något, så pengarna går iväg till hyran varje månad.

Jag blir alltid lika förvånad själv när man inte förstår att vissa faktiskt har bekymmer, när det finns så väldigt mycket som kan spela in. Utan att man utgår ifrån kan jag - kan alla, konceptet.

Absolut kan många spara mer än man tror när man först tänker på det, och även sälja av saker och få in pengar. Men att utgå ifrån att det gäller i varenda enda fall tror jag är att dra der för långt. Två heltidsanställda kanske får ut väldigt lite var efter skatt, och då blir ju sparutrymmet lägre. Det går ju fortfarande kanske att spara, men 60000-kr-målet hamnar längre bort för dem.
    Alltså 60 000 är inte mkt i dag. Femhundra kronor i månaden per person i 5 år, så har man den summan. Och jag tror att majoriteten av de som inte har 60 000 på banken idag, de har använt pengarna till annat, bl resor, bilar, shopping osv.

Visst finns det folk som inte har råd att spara, som lever på existensminimum, sjukersättning osv. Men det är väl inte främst den gruppen som gör IVF? IVF gör ju par som stadgat sig, och försökt ett bra tag att skaffa barn, dvs de har hyfsat stabila ekonomier. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-17 14:17:14 följande:
    Jag tror att 5 år anses som att man får spara väldigt länge till IVF. På den tiden kan säkert kostnaden för IVF också ökat.

Och tala lite för dig själv med, för mig är 60000 en betydande summa pengar. Och för många andra med.
    Ja, fast då lägger man bara undan 500 kr i månaden, dvs en ganska låg summa.

Ja, jag förstår att många inte har de pengarna, men då har man prioritera annat. Ett par där båda jobbar som vill skaffa barn, har möjlighet att spara mer än 500 kr i månaden. Men folk gör sina prioriteringar. Även med låga löner får ett par i alla fall 35 000 till 40 000 kr ut i månaden. Kan man inte spara på den summan, då är något fel. 

Många som gör IVF är dessutom lite äldre, dvs har jobbat i många år. Då är det ännu mer märkligt att man inte har sparpengar. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-17 15:42:51 följande:
    Och sparpengar kan för en äldre person ha gått åt till bostadsköp eller coronaarbetslöshet. I det första fallet är de ju låsta i huset.

Men det är lätt att säga åt andra hur de borde ha gjort och vad de borde ha haft.

För sparandet i det aktuella fallet får nog TS svara på det dock tror jag, tror inte det här spekulerandet leder någon vart för tråden...
    Ja, lägger man in alla sparpengar i sitt boende, då har man ju prioriterat det. Det bestämmer man själv. Men då ska man inte säga att man inte kan spara. 

Vissa tycks tro att man både kan äta kakan och ha den kvar. Alla människor gör prioriteringar, och sparande står inte först på listan hos många, fast de har möjlighet. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-17 22:12:58 följande:
    Mja, råden brukar ju snarare vara på att ha 2-3 månadslömer i buffert. Viss skillnad.
    Det beror på vem du frågar, och framförallt på hur folks ekonomi ser ut. Samma råd gäller inte alla, eftersom allas ekonomi inte ser ut på samma sätt.

Sedan gäller det buffert, utöver buffert bör man ha ett sparande också, dels kortsiktigt, dels långsiktigt. 
Svar på tråden Spara till IVF? Hur gör/ gjorde ni?