Anonym (Spara) skrev 2021-06-17 11:06:20 följande:
Jag har en sjukskriven bekant med inkomst på 13.000 kr. Två heltidsanställda med barnbidrag borde få ut i alla fall 35-40 K. Där är det ett ganska stort glapp med utrymme för sparande. Om folk väljer bil, dyrt boende, resor, aktiviteter och konsumtion är det ett val. Vi vill förstås också ha allt detta men har prioriterat att spara ihop en ordentlig buffert först. Sen kan man ångra sina beslut avseende utgifter men att fråga sig hur folk lyckas spara förstår jag inte. Är uppriktigt förvånad om det är mer regel än undantag att resonera så kortsiktigt.
Fast prisskillnaden för boende för en ensamstående och två personer med barn kan bli rätt dramatisk. Såklart inte i ALLA fall men det KAN bli det. Man kan ju också ha sparat ihop en buffert, lagt in den i boende och därför ha en period där man inte har lika stor buffert (dvs man har inte 60k extra). Eller ha suttit fast i en dyr hyresrätt där man inte lätt kan spara pengar till att flytta för stt det ändå krävs en insats som är rätt stor för att köpa något, så pengarna går iväg till hyran varje månad.
Jag blir alltid lika förvånad själv när man inte förstår att vissa faktiskt har bekymmer, när det finns så väldigt mycket som kan spela in. Utan att man utgår ifrån kan jag - kan alla, konceptet.
Absolut kan många spara mer än man tror när man först tänker på det, och även sälja av saker och få in pengar. Men att utgå ifrån att det gäller i varenda enda fall tror jag är att dra der för långt. Två heltidsanställda kanske får ut väldigt lite var efter skatt, och då blir ju sparutrymmet lägre. Det går ju fortfarande kanske att spara, men 60000-kr-målet hamnar längre bort för dem.