Anonym (Nej) skrev 2021-06-18 23:02:35 följande:
Det är dock rådet jag fått av flera olika ställen.
Det boende jag valt är också en god investering som jag nu ett antal år efter investeringen har vunnit mycket mer på än om jag bott kvar i min billigare lägenhet, även trots att jag maxade lånet. Hade jag avvaktat med det köpet hade jag kanske inte kunnat köpa något sådant alls pga hur bostadsmarknaden utvecklats. Att kunna handla hem mer mat och bo nära naturen har också sänkt mina matkostnader jämfört med förr och minskat behov av andra aktiviteter.
Så hade jag prioriterat att spara först innan jag gjorde den investeringen hade jag nog riskerat att långsiktigt få sämre livskvalitet.
Har såklart också bra försäkringar, och ett tryggt jobb (plus en utbildning som bör kunna ge mig jobb på annan plats om det helt kör ihop sig).
Så att bara vänta och bygga buffert först innan man gör något annat är inte heller alltid nödvändigtvis det bästa valet, men man ska såklart tänla igenom val först så man har en plan för vad man gör OM man blir sjuk, tappar jobbet eller måste flytta igen.
Det var väl tur att det blev så, men innan köp har man ingen aning om hur bostadsmarknaden kommer utvecklas. Du hade lika gärna kunnat gå med stor förlust och ha skulder för livet. Risken går åt båda håll, framförallt när man lånar mycket. Men det beror förstås på område också, vad ett stort procentuellt lån innebär i kronor.
Jag påstår absolut inte att man bara ska vänta och bygga buffert, men investera/låsa pengarna på en rimlig nivå så man har något över och utrymme i ekonomin. Men det kan också vara en förklaring på frågan jag faktiskt ställde, om man exempelvis sparat intensivt, slagit till på en lite för dyr bostad med sin stora kontansinsats för att tillfälle fanns eller för att komma ut på bostadsmarknaden, och har dyra månadskostnader av den anledningen. Iofs ett val, men ett förklarligt sådant. Undrar dock om detta verkligen är orsaken till att så många sparar dåligt, tror mer på konsumtion och andra höga utgifter utifrån vad jag upplevt/sett i alla fall.